Zoeken

Zoeken sluiten

Positiviteit

dinsdag 10 november 2020

Positiviteit maakt je leven een stuk makkelijker. Negativiteit zorgt daarentegen voor meer stress en zorgen. Misschien bevind je je feitelijk in een lastige situatie; negatief denken kan zo’n situatie extra pijnlijk en uitzichtloos maken. En dat helpt je natuurlijk niet verder!

Positief denken en optimisme kunnen direct zorgen voor wat verlichting en rust. Door te denken dat het op de een of andere manier wel goed komt, voel je je iets meer ontspannen, waardoor je creatiever kunt blijven nadenken en helpender gedrag zal vertonen om je situatie te verbeteren. Zeker wanneer je last hebt van chronische stress of burn-out, kan positiviteit een belangrijke rol spelen in je herstel. In dit stuk geef ik hiervoor wat tips.

Wat is positiviteit?

In jouw leven kun je misschien honderd dingen opnoemen die goed gaan – en honderd dingen die niet goed gaan. Positiviteit wil zeggen dat je ervoor kiest om je aandacht te richten op wat er goed gaat, zonder dat dit leidt tot naïviteit; het is een bewuste keuze.

Daarnaast betekent positiviteit dat je een positief licht laat schijnen op de dingen die niet goed gaan. Bijvoorbeeld: ik verdien nu erg weinig geld, maar… vul maar in!

Als mens is het in je genen ingebakken dat je gefocust bent op overleven – en dus op gevaar. We zijn erg goed in het nadenken over wat er allemaal mis is of mis zou kunnen gaan. Wat er allemaal goed gaat, merken we minder op, aangezien dat ‘niet relevant’ is. Maar voor jouw geluksgevoel zijn die fijne aspecten in je leven juist erg belangrijk.

wat is positiviteit

Hoe word je een positiever persoon?

Je wordt een positiever persoon door intern en in interactie met de mensen om je heen te oefenen met positiviteit. Deze tips kun je direct toepassen.

Tip 1: voel dankbaarheid

Kun je dankbaarheid voelen voor de kleine mooie momenten in je leven? Kun je dankbaarheid voelen voor de zon, je huiskamer, een leuk tv-programma op de zaterdagavond, je ouders, een leuk moment met iemand op straat? Door bewust dankbaarheid te voelen, groeit je positiviteit. Als kind gaat dit nog wat meer vanzelf, maar als volwassene nemen we veel voor lief. Je kunt hiermee oefenen door elke avond drie dingen in een schriftje te schrijven waar je dankbaar voor bent. Zo verschuift je focus vanzelf naar het mooie en dat voelt goed!

Tip 2: geef een compliment

Je verspreidt positiviteit in de wereld door mensen af en toe een complimentje te geven. Misschien vind je dat spannend, maar je zult al gauw merken dat complimenten vaak goed ontvangen worden. Mensen kunnen er een beetje verlegen van worden, of juist gaan stralen. Durf duidelijk en specifiek te zijn wanneer je je compliment deelt.

Tip 3: voed jezelf met positiviteit

Door alleen naar positieve, opbeurende films te kijken, ga je je opgewekter en positiever voelen. Het kan geen kwaad om die agressieve of enge films en series een tijd lang te vermijden, toch?

Tip 4: zoek naar een ander perspectief

Mensen denken vaak erg zwart-wit: dit is fout of goed. Kun je wanneer iets fout lijkt je afvragen wat er goed is aan die situatie? Kun je een gebeurtenis of situatie vanuit een positiever perspectief beschouwen? Probeer eens drie argumenten te bedenken waarom een ‘foute’ situatie juist goed is. Hoe je dit kunt doen tijdens een burn-out, lees je hieronder.

Tip 5: houd zicht op je dromen

Nog een manier om meer positiviteit te voelen: denk na over wat je dromen zijn en geloof dat je daar stap voor stap naartoe kunt bewegen. Met de nodige geduld is er heel wat mogelijk! Door op deze manier te leven, ga je meer in mogelijkheden denken.

positiviteit burn-out

Positiviteit tijdens burn-out

“Positive thinking will let you do everything better than negative thinking will.” – Zig Ziglar

Tijdens een burn-out lukken heel veel dingen tijdelijk niet meer. Je piekert veel,  hebt last van concentratieproblemen,  misschien voel je je depressief. Je ben kortom niet bepaald jezelf! Is het mogelijk en überhaupt wenselijk om dan met positiviteit bezig te zijn?

Herstel van een burn-out begint bij het vinden van de acceptatie van hoe het nu is. Het betekent inderdaad dat je langdurig niet of minder kunt werken, intensief sporten en socializen. Dat is een behoorlijke aanslag en kan leiden tot vragen over zingeving. Want wie ben je nog als je alleen maar maanden aan het herstellen bent?

Positiviteit in dit proces zie ik als het zoeken naar het gouden randje. Zou je tijdens je herstel meer over jezelf kunnen leren – en een leven kunnen creëren dat beter bij je past? Kun je je burn-out zien als een kans om naar binnen te keren en dichter bij je authentieke zelf te komen?

Positiviteit in dit proces kun je ook opwekken door je te realiseren dat je lichaam nu eindelijk een duidelijke grens heeft aangegeven: zo niet verder. Hoewel het lang kan duren, is je herstel nu begonnen, stap voor stap zal het elke dag een klein beetje beter gaan, met soms een korte terugval.

positief

Conclusie

Positiviteit zorgt ervoor dat jij lekkerder in je vel zit. In plaats van verkramping en verzet voel je namelijk meer waardering en plezier voor het goede.

Tijdens een burn-out hoef je echt niet geforceerd op zoek te gaan naar het positieve. Een burn-out is heftig en zwaar en dat mag je best erkennen. Wanneer je je iets beter begint te voelen, kun je je wel afvragen hoe je deze lastige situatie om kunt buigen naar een situatie waar je iets van kunt leren of waardoor je kunt groeien. Een burn-out kan je bijvoorbeeld leren om de relatie met je lichaam te herstellen. Ook kun je leren luisteren naar je werkelijke behoeftes en niet helpende patronen doorbreken.

Positiviteit maakt het leven net wat makkelijker, en dat kun je ervaren door het zelf te proberen. Geef iemand een compliment, schrijf elke avond drie dingen op waar je dankbaar voor bent, onderzoek of je ook anders naar een negatieve situatie kunt kijken… Het is niet altijd makkelijk, maar het helpt wel. En als dat even niet lukt? Beoefen dan zelfcompassie; het leven is namelijk niet altijd leuk, en ook dat is prima.

Wil jij hulp bij stress of burn-out?

Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.

Direct contact Of bel 085 - 5363606

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit bericht:
×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven