Zoeken

Zoeken sluiten

Slaaptips

zaterdag 12 september 2020

Kun jij wel enkele goede slaaptips gebruiken? Je bent absoluut niet de enige. Veel mensen hebben last van slaapproblemen. Hoe komt dat toch? Heeft het te maken met onze drukke levens? Hebben wij te veel afleiding en prikkels van schermen? Wat de oorzaak ook is; slaapproblemen moeten worden opgelost. Iedereen heeft namelijk behoefte aan goede slaap. De een heeft meer slaap nodig dan de ander, maar iedereen heeft zijn of haar eigen minimum.

Niet goed kunnen slapen, is ontzettend frustrerend. Nog los van het feit dat het natuurlijk niet goed voor je is. Slaapproblemen komen in diverse vormen. De een heeft ontzettend veel moeite met in slaap komen, terwijl de ander binnen een paar minuten weg is maar gedurende de nacht vaak wakker wordt. Weer andere mensen slapen slecht door nachtmerries. Soms zijn mensen hebben zelfs angst voor slapen gaan. Elk probleem kent een oorzaak. Veel oorzaken zijn met slaaptips te verhelpen, of in elk geval zijn de gevolgen vaak te verminderen. Slaap jij slecht? Probeer dan eerst de onderstaande slaaptips. Werken deze niet, dan heb ik een ander advies voor je.

Geef slaaptips de tijd om te werken

Geef slaaptips de tijd om te werken

Ga je aan de slag met de onderstaande slaaptips, dan is het belangrijk om te onthouden dat je deze even de tijd moet geven om te werken. Als je een slechte slaper bent en behoefte hebt aan slaaptips, dan is echt niet alles van de ene op de andere dag beter. Veel van deze tips vragen een mate van gewenning en discipline. Je zult je bepaalde gewoonten eigen moeten maken, of bepaalde gewoonten misschien juist af moeten leren.

Wil je weten of de slaaptips werken, geef deze dan op z’n minst een week of twee de tijd. Probeer ook niet alle tips tegelijk toe te passen. Probeer de slaaptips niet allemaal tegelijk uit, want dan weet je niet wat werkt en wat niet. Laat je dus ook niet ontmoedigen wanneer ze niet direct lijken te werken.

Vooraf: eet niet te veel, te laat op de avond

Goed slapen gaat beter wanneer je spijsverteringssysteem tot rust is gekomen. Leer jezelf aan om ’s avonds niet te veel of te zwaar te eten. Een goede stelregel is: eet niet meer na 21:00 uur. Dit geeft je lichaam voldoende rust om je eten te verteren, zodat je rustiger gaat slapen.

Ontspanningsoefeningen

Stress is vaak de oorzaak dat je niet kunt slapen of niet goed slaapt. Een van de beste slaaptips die ik dan ook kan geven is: zorg ervoor dat je jouw stress (en andere spanningen) zo veel mogelijk hebt verwerkt voordat je gaat slapen. Wanneer je in bed ligt te piekeren zal dit zeker niet helpen bij in slaap vallen. Heb je moeite om stress van je af te schudden? Ga dan aan de slag met ontspanningsoefeningen.

Voor ontspanningsoefeningen zul je wel wat tijd vrij moeten maken. Het helpt dus niet om haastig of echt op het laatste moment naar bed te gaan. Leer jezelf aan om elke avond een kwartier voor je bedtijd rustig in bed te gaan liggen om ontspanningsoefeningen te doen. Je kunt denken aan ademhalingsoefeningen, yoga, mindfulness of meditatie. Gun jezelf de tijd om te wennen aan het doen van deze oefeningen. Het kan zijn dat het even duurt voordat je de effecten gaat merken.

Sport en lichte inspanning

Sporten is een perfecte manier om voor betere slaap te zorgen. Slecht slapen kan namelijk ook gewoon een kwestie zijn van een energie-overschot. Wanneer je nog niet moe bent, zul je moeite hebben om in slaap te vallen. Overdag of vroeg op de avond lekker sporten kan ervoor helpen dat je ’s avonds beter slaapt. Wat voor eten geldt, geldt ook voor sporten: doe dit niet te dicht op je slaap. Door de adrenaline kan het moeilijk zijn om in slaap te komen wanneer je vlak voor het slapen hebt gesport. Moet je ’s avonds toch van wat energie af? Maak dan een lekkere avondwandeling in de frisse lucht.

Sport en lichte inspanning

Schrijf gedachten van je af

Een goede slaaptip voor veel mensen: leg een blocnote naast je bed. Wanneer je gaat slapen, spoken er soms allemaal gedachten door je hoofd. Ontspanningsoefeningen kunnen helpen om deze terug te dringen, maar je kunt deze ook van je af schrijven. Schiet je ineens iets te binnen? Schrijf het op. Zo raakt het uit je systeem en zul je sneller kunnen slapen.

Voorkom afleiding

Een van de eenvoudigste, maar tegelijkertijd voor veel mensen moeilijkst toepasbare slaaptips: voorkom afleiding. Probeer ervoor te zorgen dat je een half uur voordat je gaat slapen niet meer bezig bent met de tv (kom je tot rust als je tv kijkt?), je tablet of smartphone. Het blauwe licht van deze schermen is van negatieve invloed op de aanmaak van melatonine: een stof die cruciaal is om in slaap te kunnen vallen. Te veel licht kan je natuurlijke ritme verstoren.

De optimale omstandigheden

Lekker slapen gaat beter wanneer de omstandigheden hiervoor ideaal zijn. Een aangename temperatuur (liever iets koeler dan iets warmer), stilte en goede verduistering zijn de basisingrediënten voor goede slaap.

Nachtdienst slaaptips

Nachtdienst slaaptips

Werk jij veel nachtdiensten? Dan kun je ook rekening houden met de bovenstaande slaaptips. Eén extra tip die ik kan geven, is: probeer zo veel mogelijk een natuurlijk ritme te vinden. Je zult moeten balanceren. Enerzijds wil je voldoende uren pakken, maar anderzijds wil je niet dat je slaapritme compleet ontregeld raakt. Probeer goed je slaap te timen. Kom je bijvoorbeeld uit de nachtdienst en heb je die de volgende avond/nacht niet? Ga dan de volgende avond op een reguliere tijd naar bed. Het is belangrijk om met een zo normaal mogelijk ritme slaap te pakken wanneer dit kan. Ook al heb je soms de neiging om in een ander ritme te blijven hangen. Juist dan.

Slaaptips voor kinderen

Ook voor kinderen gelden er niet echt andere slaaptips. Kinderen hebben veel slaap nodig, maar tegelijkertijd zijn het individuen met eigen behoeften. Kijk goed naar de behoeften van jouw kind. Een harde bedtijd, of vroege bedrijf, werkt simpelweg niet voor ieder kind. Is je kind om 19:30 gewoon nog niet moe en maakt hij/zij elke keer een drama van slapen gaan? Waarom zou je dan strikt vasthouden aan deze bedtijd. Een half uurtje later kan ervoor zorgen dat je kind juist beter slaapt. Zorg ervoor dat kinderen moe en voldaan naar bed gaan. Een verhaaltje voorlezen kan jonge kinderen helpen om in slaap te komen. Het is zelfs zo dat je gebruik kunt maken van wat technieken die misschien helemaal niet zo conventioneel zijn. Zo wordt licht afgeraden, maar slapen veel kleine kinderen beter met een nachtlampje. Dit helpt bij hun gemoedsrust. Ook een speeltje of een mobiel met een muziekje kan hen helpen om goed in slaap te komen.

Behoefte aan meer slaaptips? De stress en burn-out coaches van Liberi helpen je graag verder. Neem vrijblijvend contact op om te horen hoe.

Nieuwsgierig geworden?

Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.

Burn-out test Contact opnemen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit bericht:
×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven