Zoeken

Zoeken sluiten

Nachtmerries

donderdag 30 juli 2020

Nachtmerries door stress: 5 Tips om nachtmerries te verhelpen

Nachtmerries kunnen je slaap flink verstoren; plotseling schiet je wakker met een bonzend hart en een bezweet lichaam en ondertussen ben je jezelf aan het geruststellen met de woorden dat het maar een droom was. Sporadisch een nachtmerrie is vervelend, maar het wordt pas echt belemmerend als ze zich blijven herhalen en je wekelijks of zelfs bijna iedere nacht wakker ligt van nachtmerries. Dit kan zo erg worden, dat je uiteindelijk niet eens meer durft te gaan slapen. Wat een nachtmerrie precies is, de oorzaak van nachtmerries en hoe je nachtmerries kunt verhelpen of voorkomen lees je in deze blog.

Wat is een nachtmerrie?

Als je twijfelt of je een nachtmerrie hebt kun je er vanuit gaan dat dit niet het geval is. Als je ‘s nachts last hebt van een nachtmerrie zul je vrijwel altijd wakker schrikken op het meest angstaanjagende moment van je nachtmerrie. Je kunt je precies herinneren waar de nachtmerrie over ging en je voelt je onrustig en angstig. Door het angstige en onrustige gevoel kan het moeilijk zijn om weer in slaap te vallen.

wat is een nachtmerrie

Nachtmerries ontstaan in je REM-slaap of lichte slaap. Dit zijn de slaapfases waarbij je hersenen druk bezig zijn om alles te verwerken.

Nachtmerries oorzaak

De oorzaak van nachtmerries kan met verschillende factoren te maken hebben, zoals:

Het is dus belangrijk om de oorzaak van nachtmerries te achterhalen zodat je ook gericht kunt zoeken naar oplossingen. We lichten graag een aantal oorzaken uit die gelinkt zijn aan stress en burn-out.

Nachtmerries door stress

Stress heeft veel invloed op je slaap. Slecht slapen door stress komt vaak voor maar stress kan er ook zorgen dat je ‘s nachts een nachtmerrie hebt. Je bent in tijden van stress zo veel aan het denken en piekeren en je probeert alle ballen hoog te houden. Daarbij kan het zijn dat je je erg druk maakt om de situatie die je zoveel stress bezorgt, zoals je werk of je relatie. Dit kan zorgen voor angst wat ‘s nachts terug kan komen in de vorm van nachtmerries.

Klinisch psycholoog Annette van Schagen geeft in een interview met NU.nl over nachtmerries en stress aan dat wanneer je overdag meer gespannen bent door taken die je nog moet doen, het alarm netwerk in je brein wordt geactiveerd om je hieraan te herinneren. Hierdoor is de kans groot dat die herinneringen in de nacht naar voren komen en gekoppeld worden aan angstige beelden.

Nachtmerries door stress

Slaaptekort als oorzaak van nachtmerries

Je kunt door nachtmerries last krijgen van een slaaptekort. Maar andersom werkt dit hetzelfde; als je door stress slecht slaapt en daardoor een slaaptekort hebt, kan dit een reden zijn dat je ‘s nachts nachtmerries hebt. Door een slaaptekort voel je je overdag moe en de hersenen kunnen ‘s nachts alle indrukken niet goed verwerken waardoor de kans groot is dat je weer een nachtmerrie zult hebben.

Nachtmerries door angst

Wanneer je veel angst ervaart kan dit ‘s nachts voor problemen zorgen. De angst waar je overdag al mee bezig bent, neem je mee als je gaat slapen. Dit kan gaan om een angststoornis maar bijvoorbeeld ook angst voor iets spannends wat je gaat doen of onzekerheid.

Nachtmerries verhelpen of nachtmerries voorkomen: deze 5 tips helpen je

Onderstaande tips kunnen ondersteuning bieden om nachtmerries te verhelpen of nachtmerries te voorkomen.

1. Onderzoek wat de oorzaak van je nachtmerries is

Het is op de eerste plaats van groot belang om de oorzaak te achterhalen omdat het aanpakken van de oorzaak altijd het meest effectief is. Als je niet zeker weet of je veel last hebt van stress kun je onze gratis burn-out test doen om te onderzoeken hoeveel stress je ervaart. Als nachtmerries door stress worden veroorzaakt is het belangrijk om stress te verminderen. Je kunt nachtmerries verhelpen door te werken aan jezelf en stress te verminderen, bijvoorbeeld met hulp van een burn-out coach.

Ligt de oorzaak ergens anders? Onderzoek dan wat je kunt doen om de factor die nachtmerries in stand houdt aan te pakken zodat het minder effect op je heeft.

2. Nachtmerries verhelpen door voldoende ontspanning in de avond

Als je ontspannen en rustig gaat slapen kan het zijn dat je minder last hebt van nachtmerries. We raden aan om minimaal één uur voor het slapen geen tv te kijken of je smartphone te gebruiken omdat dit niet ontspannend is én omdat het blauwe licht je wakker houdt. De tijd die je normaal achter een scherm spendeert kun je gebruiken om een boek te lezen, podcast te luisteren, yoga te beoefenen, ontspanningsoefeningen of ademhalingsoefeningen te doen.

3. Ga later op de middag lekker sporten

Voldoende lichamelijke uitputting helpt je om ‘s nachts goed te kunnen slapen. Sporten is een goede manier om jezelf lichamelijk moe te maken. Let er wel op dat je dit aan het eind van de middag doet en niet vlak voor je gaat slapen, want dan kan het juist averechts werken omdat sporten ook een opwekkend effect heeft. Doe dus een lekkere work-out aan het eind van de middag en gebruik je avond voor ontspanning.

sporten

4. Probeer vaste tijden aan te houden om nachtmerries te voorkomen

Hoewel er door nachtmerries ook angst voor het slapen gaan kan ontstaan, is het belangrijk om toch dagelijks rond dezelfde tijd naar bed te gaan. Door een vast slaapritme aan te houden raakt je lichaam gewend aan de tijden om te gaan slapen waardoor je mogelijk ook sneller in slaap valt. Een avond routine kan hierbij ondersteuning bieden. Ga eens nadenken over een nieuwe avondroutine die jou ondersteuning zou kunnen bieden om rustiger te kunnen gaan slapen en nachtmerries te voorkomen.

5. Praat er met iemand over

Als je regelmatig wakker schrikt door nachtmerries is het raadzaam om hier met iemand over in gesprek te gaan. Als je er alleen mee rond blijft lopen is de kans groot dat het allemaal alleen maar erger wordt. Juist door te praten over je nachtmerries kun je het wat luchtiger maken voor jezelf, daarbij kan het fijn zijn om niet alles meer alleen te hoeven dragen. Je kunt praten met je familie of vrienden maar het is ook mogelijk om hiervoor een professional in te schakelen.

Een burn-out coach kan je helpen om stress te verminderen en leert je hoe je op een goede manier met stress om kunt gaan. Daarbij wordt er bij de coaching in fase 2 van ons Fasenplan ook gekeken naar je slaap en ontspanning.

Benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen? Neem contact op voor een vrijblijvende kennismaking met een van onze coaches.

Nieuwsgierig geworden?

Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.

Burn-out test Contact opnemen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit bericht:
×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven