Angst voor slapen gaan

woensdag 23 oktober 2019

Angst voor het slapen gaan

Slaap zou een moment van ontspanning mogen zijn. Zoals je ongetwijfeld weet, is slaap ontzettend belangrijk voor een gezond lichaam en een gezonde geest. Voor veel mensen is goed slapen vanzelfsprekend. Iedereen heeft wel eens een slechte nacht. Gezonde slapers krijgen doorgaans voldoende kwalitatieve slaap. Voor een gezonde slaper is bedtijd ook allerminst iets om tegenop te zien. Je bent moe maar voldaan van een lange dag en kijkt ernaar uit om de batterijen weer op te laden. Hoe anders is dat voor iemand met angst voor het slapen gaan. Wanneer je bang bent om te gaan slapen, is bedtijd iets om tegenop te zien.

Mensen met echt ernstige slaapproblemen die veroorzaakt worden door angst, beginnen zich vaak al aan het einde van de dag zorgen te maken. In plaats van uit te kijken naar het moment dat zij lekker kunnen gaan liggen, wordt dit moment iets dat zij het liefst uit zouden stellen. Het liefst zouden zij misschien zelfs helemaal niet gaan slapen. Maar dat is niet mogelijk. Angst voor het slapen gaan is een probleem dat vaak al overdag begint.

Hoe ontstaat angst voor het slapen gaan?

Angst voor het slapen gaan ontstaat vaak door nare ervaringen. Het ontstaat meestal dus zoals bijna elke andere vorm van angst. Je maakt iets mee dat niet prettig is en wordt dan bang om dit opnieuw mee te maken. Zeker wanneer je inderdaad vaker meemaakt waar je bang voor bent, worden je angstige gevoelens gevalideerd. Je hebt het gevoel dat je echt iets hebt om bang voor te zijn. Waar bestaan deze angsten uit?

angst-voor-het-slapen-gaan-nachtmerrie

Nachtmerries

Nachtmerries zijn een veel voorkomende reden waarom mensen angstig zijn om te gaan slapen. Ze zijn in zeker zin normaal: iedereen heeft er eens in de zoveel tijd wel een nachtmerrie. Het kan zorgen voor een onderbroken nachtrust en een vervelend gevoel, maar je komt er wel overheen.

Wanneer nachtmerries vrijwel elke nacht plaatsvinden en zeer realistisch of beangstigend zijn, kan dit ervoor zorgen dat je bang wordt om te gaan slapen. Nachtmerries zijn weliswaar geen realiteit: ze kunnen je nachtrust ernstig verstoren.

Fysieke ongemakken

Veel mensen zijn bekend met dat vervelende gejaagde gevoel dat je in je lichaam kunt hebben wanneer je in bed gaat liggen. Het overkomt velen van ons wel eens. Je wilt lekker gaan liggen, maar voelt je wat benauwd, voelt spanning in je lichaam of bent je ineens bewust van je hartslag die wat hoger is dan normaal. Dat kan vervelend zijn, maar zelden iets om je zorgen over te maken.

Sommige mensen hebben echter elke nacht last van dergelijke fysieke ongemakken. Hierdoor kunnen zij angst voor het slapen gaan ontwikkelen. Veel voorkomende klachten zijn:

Het gevolg en de ernst van slaapangst

Het logische gevolg van slaapangst, is een gebrek aan goede slaap. Moe wakker worden is dan ook een van de meest voorkomende klachten. Nu is dat al lastig op zich, maar wanneer er sprake is van angst om naar bed te gaan, kan deze vermoeidheid een nog grotere rol spelen.

Kenmerkend voor veel gevallen van slaapangst is dat het probleem zichzelf in stand houdt. Je bent bang om te gaan slapen omdat je vreest dat er iets naars gebeurt. Wanneer dat vervolgens gebeurt, bevestigt dit je angstige gevoelens waardoor je de volgende avond weer bang zult zijn.

Wanneer je structureel last hebt van angst voor het slapen gaan, is de kans zeer groot dat dit je overdag ook raakt. Een structureel slaapgebrek kan namelijk zorgen voor tal van andere klachten van fysieke en mentale aard.

angst-voor-slaap

Wat is het onderliggende probleem van slaapangst?

Slaapangst ontstaat natuurlijk niet zomaar. Nachtmerries, de meest voorkomende oorzaak van angst voor het slapen gaan, zijn hiervan een goed voorbeeld. Nachtmerries worden vaak gezien als de oorzaak van de angst. Immers: je hebt een heftige nachtmerrie gehad en wordt bang dat dit nog een keer zal gebeuren. Wanneer dit ook daadwerkelijk gebeurt, lijkt het simpel: de nachtmerries zijn de boosdoener.

Om de werkelijke oorzaak te vinden, moet je vaak nog een stap terug doen. Wat veroorzaakt de nachtmerries? Nachtmerries ontstaan niet zomaar. Net als bij veel andere slaapproblemen, ligt er een oorzaak aan ten grondslag. Stress is in zeer veel gevallen de oorzaak.

De wetenschap weet nog lang niet alles over slaap. Dit heeft voor een groot gedeelte te maken met het feit dat men op nog niet alle gebieden weet hoe het brein werkt. Waar wetenschappers het wel over eens zijn, is dat de functie van slaap in elk geval is om het lichaam en de geest te herstellen. Stressverwerking is hier een cruciaal onderdeel van.

De invloed van stress op slaapproblemen

Te veel stress kan leiden tot slaapproblemen. Wanneer stress overdag niet goed of niet volledig wordt verwerkt, kan je onderbewuste hier ‘s nachts verder mee doorgaan. Dit kan leiden tot nachtmerries, maar ook tot andere slaapproblemen.

Kun je zelf slaapangst tegen gaan?

Ervaar jij angst voor het slapen gaan? Dan zijn er dingen die je kunt proberen om zelf deze angst weg te nemen. Wanneer spanning of stress de oorzaak zijn van je slaapproblemen en bijbehorende angst, is de kans aanwezig dat je zelf de problemen kunt verminderen en de angst weg kunt nemen.

Mindfulness is voor veel mensen een effectieve manier om hun angsten aan te pakken. Mindfulness kan je helpen tot rust te komen en bewust te worden van wat je voelt in het hier en nu. Het kan ervoor zorgen dat je hoofd “leeg” is wanneer je gaat slapen.

Ontspanning is altijd belangrijk voor het slapen gaan. Hoe meer je indrukken van de dag hebt kunnen verwerken, des te minder stress je in je slaap moet verwerken. Probeer de volgende dingen eens uit:

  • Kijk geen tv voordat je slapen gaat
  • Gebruik je telefoon niet voordat je naar bed gaat
  • Vermijd felle lampen
  • Neem een ontspannende douche
  • Zorg ‘s avonds voor fysieke inspanning
  • Schrijf je gedachten van je af in een dagboek

De bovenstaande zaken kunnen ervoor zorgen dat je rustiger gaat slapen. Ze nemen wellicht nog niet direct je angsten weg. Angst voor slapen gaan verdwijnt echter vaak op omgekeerd evenredige manier zoals deze ontstaat: door de bron van het probleem aan te pakken, kan het worden opgelost

 

Dit bericht:

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van stress en burn-out. Door je aan te melden voor onze nieuwsbrief ga je akkoord met onze privacyvoorwaarden.

Coach Tom

Onze coaches staan voor je klaar

Onze coaches

Vind coaches in jouw buurt

×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven