Zoeken

Zoeken sluiten

Focus en hoe die vast te houden

donderdag 8 september 2022

Je volledige aandacht op één bepaalde handeling of punt houden. Om een doel te bereiken is het van belang je focus te houden op wat belangrijk is dit doel te behalen. Klinkt makkelijker dan dat het gedaan is. Je bent snel afgeleid door externe zaken die het behalen van je doel in de weg staat. Dit kunnen taken zijn die je nog niet hebt afgerond of het hebben van negatieve gedachten. Ook een negatief zelfbeeld kan je focus in de weg staan. Personen met ADHD of ADD hebben meer moeite zich te focussen dan andere mensen. Soms moet je iets voor je werk doen waar je totaal geen zin in hebt. Dan is het lastig je volledig aandacht bij die opdracht te houden. Achterstallige taken, zoals het opschonen van je e-mailbox, lijken in ene een stuk belangrijker. Kun jij goed focus houden?

aandacht-focus

Verschil focus en concentratie.

Focus en concentratie liggen ontzettend dicht bij elkaar. Echter is er een wezenlijk verschil tussen deze twee aandachtspunten. Indien je je concentratie nodig hebt, is dat meestal voor korte tijd. Je aandacht erbij houden wanneer je aan het autorijden bent. Een draad door het oog van een naald proberen te frummelen. Kortdurende vormen van oplettendheid. Focus daarentegen is het hebben van concentratie voor middellange termijn. Je wil je rijbewijs halen en hebt daarom focus nodig voor je rijlessen en examens. Of je bent aan het sparen voor een auto. Je houdt je focus op je uitgaven zodat je je doel kunt behalen: De auto aanschaffen. Maar ook voor het willen verbeteren van je levenskracht of zelfbeeld heb je focus nodig.

Online cursus
159.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

Verminderde aandacht.

Soms is het genetisch bepaald dat je minder focus hebt dan andere mensen. Wanneer je ADHD of ADD hebt is concentratie niet je sterkste competentie. Helemaal niet wanneer je die aandacht voor langere tijd nodig hebt. Een blog schrijven en je huishouden doen gaat vaak al in meerdere delen. Je actieve concentratie houden is in zo’n geval oprecht een uitdaging. Tijdens de afwas zie je kruimels liggen, pakt de stofzuiger uit de kast maar nog voordat je op de aanknop hebt gedrukt sta je de ramen te lappen.

Stress kan ook aardig wat invloed hebben op je vermogen te focussen. Indien je emmer al overloopt is het lastig je aandacht op 1 punt te houden. Hierom is het belangrijk in tijden van veel stress of een burn-out niet teveel doelen te stellen. Het enige doel wat je op dit moment hebt is stress verminderen.

autorijden-focus

Hyperfocus.

Dan bestaat er ook nog zoiets als hyperfocus. Ook deze vorm van focus zie je vaak terug bij mensen met ADHD of ADD. Normaliter leg je de focus op 1 activiteit of doel. Wanneer je hyperfocus hebt valt vaak de rest van je leven weg. Niks is belangrijker dan je nieuwe doel, hobby of activiteit. Prikkels die buiten deze focus vallen laat je niet binnenkomen. Dit kan positief maar ook negatief zijn.

Burn-out test
Gratis
Burn-out test
Onze gratis burn-out test geeft je in 50 vragen antwoord hoe het nu daadwerkelijk is gesteld met jouw stressniveau.

Door de hyperfocus raak je soms je impulsbeheersing kwijt. Niet zo handig als je nieuwe hobby een dure blijkt te zijn. Voor je het weet staat je halve huiskamer vol nieuwe spullen die je zo nodig moest hebben. Echter gaat de hyperfocus net zo snel uit als dat het aanging en raak je snel uitgekeken op je nieuwe bezigheid. Zonde van je geld en je tijd. Indien je hier regelmatig last van hebt is het bijvoorbeeld aan te raden cognitieve gedragstherapie te volgen. Zo leer je je impulsen beter beheersen en je hyperfocus beter onder controle te krijgen.

uitzicht-focus

Tips betere focus.

Je kunt het hebben en houden van je focus op meerdere manieren verbeteren en trainen. Dat staat natuurlijk naast het hebben van een gezond slaapritme en het beperken van stress. Beide factoren die grote invloed hebben op je vermogen goed te focussen.

  • Heb je een doel voor ogen? Maak een stappenplan. Het SMART maken van je doel is al het halve werk van je focus.
  • Schrijf op wat je nodig hebt je doel te bereiken en je focus te behouden. Wat je opschrijft hoef je niet te onthouden en je maakt zo je doel overzichtelijk.
  • Maak een takenlijst. Door de stappen zo klein mogelijk te maken vereenvoudig je het behalen van je doel. Je kunt opschrijven dat je je huishouden moet doen of je schrijft op waar die taken uit bestaan. Door het op te splitsen weet je waar je aan toe bent en kun je het makkelijker afstrepen.
  • Haal afleidingen weg. Sluit je sociale media af en open je e-mail pas wanneer je je taken voor die dag gedaan hebt. Tegenwoordig hebben veel smartphones de ‘niet-afleiden’ functie. Door die tussen bepaalde tijden te activeren kun jij jouw volledig focus bij je taken houden.
  • Wanneer je bijvoorbeeld moet leren voor een aankomend examen, plan dat dan niet de dag van te voren. Door je leerstof op te delen, te verdelen en te herhalen sla je het veel beter op.
  • Chaos om je heen is chaos in je hoofd. Door je omgeving opgeruimd en netjes te houden krijg je een stuk minder externe prikkels. Dit geldt niet alleen voor je werkomgeving maar ook in je privésfeer.
Online cursus
159.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

Een beetje hulp krijgen.

Wanneer je moeite hebt met je focus te houden is het niet vreemd hulp in te schakelen. Focus kun je trainen en dat doe je samen met een professionele coach. Hij of zij gaat jou ondersteunen in het maken van SMART-doelen, alsmede het herstellen van je zelfvertrouwen. Zoals eerder beschreven kan een negatief zelfbeeld aardig wat invloed hebben op je vermogen te focussen. Als jij jezelf ervan overtuigd hebt dat je je doel niet kan behalen, zal je ook geen volledige focus hebben. Door samen te werken aan je gevoel van levenskracht zal je ondervinden dat ook jij de kracht in je hebt focus te houden op jouw levensdoel. Niet alleen goed voor je gevoel van focus maar ook voor je persoonlijke ontwikkeling.

Wil jij hulp bij stress of burn-out?

Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.

Direct contact Of bel 085 - 5363606

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Dit bericht:
×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven