Zoeken

Zoeken sluiten

ADD Symptomen

maandag 29 augustus 2022

Je hebt vast wel gehoord over ADHD. Mensen met ADHD zijn vaak erg druk in hun hoofd en lichaam. Een continue stroom aan informatie vult hun gedachten en daarbij spreekt hun fysieke houding boekdelen. Naast ADHD bestaat er ook ADD. Fysiek lijkt er weinig drukte gaande maar dit zegt niks over de chaos die zich afspeelt in je hoofd. Omdat er steeds meer bekend wordt over ADD, wordt deze aandoening steeds beter begrepen. Zo kun je je leven er beter op inrichten en een situatie creëren om er beter mee om te gaan. Het is lastig om te omschrijven wat ADD precies is wanneer je het zelf niet hebt. Iemand zonder ADD weet namelijk niet hoe het is om de aandoening te hebben en andersom. Vandaar dat dit blog geschreven is door iemand met de diagnose ADHD.

Online cursus
159.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

Wat is ADD?

ADD staat voor Attention Deficit Disorder en is het kleine zusje van ADHD. Beide een aandachtsstoornis, echter is er 1 groot verschil: In vergelijking met ADHD ervaar je met ADD geen hyperactiviteit stoornis. ADD wordt niet meer benoemd in de DSM-5 maar het wordt wel gezien als een vorm van ADHD. De symptomen van ADD zijn dan ook iets verschillend maar in grote lijnen komen ze overeen met grote zus ADHD. In de DSM zijn er 3 onderscheiding van ADHD:

  • Het overwegende hyperactieve beeld.
  • Het overwegende onoplettende beeld.
  • Het gecombineerde beeld.

Die laatste is de meest voorkomende vorm. Wanneer je geen hyperactiviteit ervaart maar wel het overwegende onoplettende beeld wordt er gesproken over ADD. Concentratieproblemen, geheugenproblemen, oververmoeid zijn, moeite met focussen, een chaotisch en snel werkend brein en moeite met verwerken van emoties zijn de meest genoemde symptomen die iemand met ADD ervaart. Het slecht kunnen verwerken van intense emoties en ADD mag niet vergist worden met iemand die autisme heeft. Iemand met ADD ziet wel prima de verbanden die daarbij horen waar iemand met autisme daar moeite mee heeft.

alleen-spelen-add

Symptomen kinderen met ADD.

Waar een ADHD kind er binnen een paar seconden tussenuit gepikt wordt, is dat heel anders wanneer je kind ADD heeft. Juist doordat de hyperactiviteit niet aanwezig is worden ze vaak als stil en teruggetrokken gezien. Een verlegen kind wat meer op zichzelf is. Lastig te onderscheiden van andere kinderen want ieder kind gaat een keer door een periode dat ze iets dromeriger of stiller zijn. Wat wel opvalt is het niet snel oppakken van simpele routines of structuren. Kinderen weten zich beter aan te passen aan nieuwe situaties dan volwassen. Indien je merkt dat jouw kind hier moeite mee heeft, en je herkent hem of haar in onderstaande symptomen, kan dit ADD zijn.

Bekende symptomen:

  • Dromerig zijn. Ook op moment waar aandacht en alertheid nodig is.
  • Teruggetrokken zijn. Meer alleen spelen of voorkeur hebben voor solo-activiteiten.
  • Weinig zelfcontrole hebben. Vooral meetbaar in emoties. Boosheid wordt vaak verkeerd geïnterpreteerd wanneer je kind ADD heeft. Ze krijgen de stempel: snel boos. Maar eigenlijk worden ze niet goed begrepen en daardoor laten ze vaker woede of boosheid zien.
  • Langzamer leertempo in vergelijking met andere kinderen. Een kind met ADD heeft meer moeite met het opslaan van lesstof doordat er sprake is van snelle afleiding en concentratieproblemen. Hierdoor lijkt het alsof het geheugen niet goed werkt. Een kind met ADD pakt leerstof beter op wanneer lesstof kort en bondig wordt uitgelegd.
Burn-out test
Gratis
Burn-out test
Onze gratis burn-out test geeft je in 50 vragen antwoord hoe het nu daadwerkelijk is gesteld met jouw stressniveau.

Gevolgen.

Als je opgroeit met ADHD is er snel aandacht voor de problemen waar je eventueel tegenaan loopt. Het valt op dat je een andere manier van doen hebt dan andere kinderen. ADD wordt niet altijd even snel opgemerkt in de kindertijd. Dit kan soms nadelige gevolgen hebben voor jou als volwassene met deze aandoening. Naast dat je je vaak onbegrepen hebt gevoeld, voelde je je ook onzichtbaar. Je hebt competenties genoeg maar hebt die niet altijd even effectief kunnen gebruiken. Doordat je de juiste begeleiding miste kan het zijn dat je een leerachterstand hebt opgelopen. Niet omdat je de niet goed kon leren maar omdat jouw brein een andere manier van opslaan en verwerken heeft. Hierdoor kun je later een negatief zelfbeeld ontwikkelen of onzeker zijn over jezelf.

moe-add

ADD op volwassen leeftijd.

Er zijn een aantal verschillen tussen de kenmerken die kinderen en volwassenen hebben met ADD. In je jeugd is het makkelijker je af te sluiten van bepaalde prikkels. Als volwassene krijg je nu eenmaal veel meer prikkels te verwerken op een dag. Iets wat iemand met ADD niet altijd even makkelijk kan. Je voelt je vanaf je kinderjaren al anders dan anderen en hierdoor voel je je niet altijd op je gemak in grote groepen. Door die overmaat van dagelijkse prikkels ben je sneller moe en denk je meer slaap nodig te hebben dan anderen. Je slaapdrempel is sneller bereikt. Niet zo vreemd met een brein die continu op scherp staat.

Je vindt het lastig om prioriteiten te stellen of een taak überhaupt af te maken. Ook impulsbeheersing is niet je sterkste kant. Alsmede hyperfocus. Wanneer je deze twee symptomen samenvoegt en dit combineert met een nieuwe interesse, is dat direct het belangrijkste in je leven. Meestal is dit niet voor lange termijn. Nadat je in je hyperfocus alles hebt aangeschaft voor deze fantastische nieuwe hobby, ben je er ook net zo snel op uitgekeken. De spanning van het nieuwe is weg en je zoekt een nieuwe uitdaging.

plannen-add

Plannen, schrijven, agenderen.

Ritme en regelmaat is dé basis van een gestructureerd leven wanneer je ADHD of ADD hebt. Door bijvoorbeeld elke zondag een volledige weekplanning te maken merk je dat je stress bij jezelf wegneemt. Dit kan van uur tot uur of taak tot taak. Als ADD’er ben je erg stressgevoelig en is een burn-out geen vreemd gevolg na continue overprikkeling en drukte in je hoofd. Door alles zo veel mogelijk op te schrijven gun je jezelf rust. Wat je opschrijft hoef je niet te onthouden. Het vergt even wat oefening een agenda en takenlijst bij te houden. Gebruik bij voorkeur een papieren agenda en een aparte boekje voor je dagplanning of taken. Zo houdt je afspraken en taken gescheiden en geordend. Als je dit wat lastig vindt kun je altijd hulp inschakelen van een coach.

Online cursus
159.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

Stress en ADD.

Zoals benoemd valt onder ADD ook het lastig verwerken van emoties en gevoelens. Soms weet je even niet wat je voelt of wat je met je emoties moet doen. Je kan op zo’n moment denken aan het maken van G-Schema’s in combinatie met cognitieve gedragstherapie. Door meer zelfinzicht te creëren, krijg je vanzelf meer begrip over je aandoening en handvatten er beter mee om te gaan. Een coach begeleidt je tijdens jouw zelfontplooiing en helpt jou meer grip te krijgen op je stressklachten. Je wordt zelfverzekerder en komt tot acceptatie dat je goed bent zoals jij bent.

Wil jij hulp bij stress of burn-out?

Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.

Direct contact Of bel 085 - 5363606

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Dit bericht:
×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven