Slechte werksfeer: Wat is de oorzaak en hoe los je het op?
Je kunt het fijnste werken wanneer je goed om kunt gaan met je collega’s, als je een goede werkgever hebt en als de sfeer op de werkplek goed is. Echter is deze situatie niet overal zo fijn. Een slechte werksfeer komt op veel plaatsen voor en dat is niet erg positief. Want een slechte werksfeer zorgt voor onenigheid onderling, minder blije gezichten op de werkvloer en voornamelijk stress.
En stress op de werkvloer maakt het werken absoluut niet fijner of makkelijker, integendeel. Het kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat je onnodig fouten maakt, of gaat piekeren. Het is daarom belangrijk dat de werksfeer goed is, maar hoe zorg je daar voor? En wat zijn de redenen van een slechte werksfeer? We vertellen er graag meer over!
Meest voorkomende oorzaken slechte werksfeer
Het kan met van alles te maken hebben dat de sfeer op de werkvloer niet echt optimaal is. Misschien zit je met een groep collega’s bij elkaar die het onderling niet goed met elkaar kunnen vinden of is er iets voorgevallen. Er zijn verschillende redenen die ervoor kunnen zorgen dat er werkstress ervaren wordt:
> Een reorganisatie: Dit gaat veelal gepaard met spanning, stress en onzekerheid. Niemand weet precies hoe het gaat verlopen maar wat wel duidelijk is, is dat de kans groot is dat er een aantal mensen ontslagen zullen worden. De stress die dit met zich meebrengt is niet bevorderlijk voor de sfeer.
> De werkgever of manager: Als je een werkgever of manager hebt die geen goede keuzes maakt, niet goed communiceert of medewerkers niet gemotiveerd krijgt. Kan dit een negatief effect hebben op een team.
> Onderbezetting: Te weinig personeel en te veel te doen. Als er te weinig mensen op de werkvloer staan kan dit voor behoorlijk wat stress zorgen. Je bent in je eentje taken aan het uitvoeren voor twee en dat is niet lang vol te houden. Daarnaast heb je altijd nog een aantal collega’s die zich niets aantrekken van het extra werk wat erg frustrerend kan zijn.
> Een lastige collega: Als je met meerdere collega’s samenwerkt kan het altijd voorkomen dat je het met de één beter kan vinden dan met de ander. Echter kan een lastige collega wel voor de nodige stress zorgen wat niet gunstig is voor de sfeer.
> Hoge werkdruk: Er zijn verschillende deadlines. Je hebt te veel taken die je moet voltooien en er worden dingen van je verwacht die je niet kunt waarmaken. Een hoge werkdruk is ook één van de dingen die ervoor kan zorgen dat je uiteindelijk met een burn-out thuis komt te zitten. Je rent continu achter de feiten aan en je loopt op je tenen; dat is niet vol te houden.
> Vervelend voorval: Het kan zijn dat er op het werk iets gebeurd is. Dit kan een woordenwisseling tussen collega’s zijn. Of misschien wel ruzie of pesten. Dit kan ervoor zorgen dat er een nare spanning op het werk hangt. Dit heeft invloed op alle collega’s en kan zorgen voor stress op de werkvloer en een slechte werksfeer.
Tips om de sfeer te verbeteren
Bovenstaande redenen zijn enkele voorbeelden waardoor een slechte werksfeer kan ontstaan. Echter zijn er nog wel wat meer redenen, zoals: slechte communicatie, een overname, gedemotiveerde collega’s en zelfs niet lunchen tussen de middag kan er voor zorgen dat er geen prettige sfeer is.
Een slechte werksfeer kan – als je daar gevoelig voor bent – zorgen voor veel stress en uiteindelijk zelfs voor een burn-out. Het is dus van groot belang dat de werksfeer positief is. Maar hoe doe je dat? We hebben enkele tips voor je!
1. Communiceer open met elkaar
Veel dingen gaan fout door slechte of verkeerde communicatie. Het is namelijk de kunst om op zo’n manier te communiceren, dat het voor de ander ook prettig is om te ontvangen. Spreek alles naar elkaar uit, stel vragen als je iets niet begrijpt en durf elkaar aan te spreken en feedback te geven. Juist door open met elkaar te communiceren kan de sfeer verbeteren. (ook als je iets vervelend vindt aan de ander of als je iets dwars zit)
2. Verminder stress op de werkvloer
Stress is natuurlijk iets wat met het hele team en de werkgever aangepakt zal moeten worden. Echter is dit wel één van de belangrijkste onderdelen als het gaat om een goede werksfeer. Stress kan namelijk veel moeilijkheden veroorzaken en er uiteindelijk voor zorgen dat werknemers met chronische stress of een burn-out thuis komen te zitten. Dat is iets wat iedereen wil voorkomen.
Probeer dus samen te werken aan stress, deze ‘anti stress op je werk’ tips kunnen daar alvast bij helpen!
3. Help elkaar
Durf zelf hulp te vragen aan je collega’s maar wees ook bereid om hulp te bieden aan anderen. Juist door vaker even te vragen of de ander hulp nodig heeft, of om zelf hulp te vragen als je dat nodig hebt kan de band tussen jou en je collega’s versterkt worden. Soms wordt er geen hulp gevraagd omdat er gedacht wordt dat de ander toch niet wil helpen. Maar je zult merken dat ze er meestal wel voor open staan. Door elkaar te helpen zal de sfeer onderling verbeteren wat direct invloed heeft op de werksfeer.
4. Waardeer elkaar
Geef je collega of werkgever af en toe een compliment of een schouderklopje om te laten weten dat de ander het goed doet. Laat zien dat je dankbaar bent voor wat de ander doet, dat je de kwaliteiten van je collega zo bewondert (benoem deze ook specifiek!) of laat weten dat je respect hebt voor hoe de ander omgaat met een lastige situatie. Door waardering naar elkaar te uiten zal er ook een betere band ontstaan tussen collega’s onderling. Daarnaast geeft het een prettig gevoel en een motivatieboost wat direct weer gunstig is voor een goede werksfeer.
Onderneem actie
Voor je eigen gemoedstoestand is het heel belangrijk om niet te blijven hangen in een slechte werksfeer maar om – indien mogelijk – actie te ondernemen of het gesprek aan te gaan met je werkgever. De sfeer speelt een belangrijke rol en als deze slecht is, is de kans op uitval door bijvoorbeeld chronische stress of een burn-out zeker aanwezig.
Twijfel jij of je veel stress ervaart door de werksfeer? Doe dan onze gratis Stress Test!
En als je momenteel thuis zit doordat de sfeer niet optimaal was, neem dan contact met ons op voor een vrijblijvende kennismaking. Onze coaches zijn gespecialiseerd in stress en burn-out en helpen je graag verder.