Zoeken

Zoeken sluiten

IJzertekort de oorzaak van stress?

zaterdag 15 augustus 2020

Kan ijzertekort de oorzaak van stress zijn? Dat is een goede en interessante vraag. Wanneer je denkt aan stress, denk je ongetwijfeld ook aan de oorzaken en de gevolgen. De gevolgen zijn vaak overduidelijk. Dat geldt ook voor de meeste oorzaken. Wie (ernstige) stress ervaart, kan meestal goed aangeven waardoor dit komt. Maar niet altijd. Bovendien kunnen er meerdere oorzaken zijn. Ook oorzaken waar je misschien geen weet van bent. Wanneer een ijzertekort de oorzaak van stress is, heb je een goed voorbeeld te pakken. Het is helemaal niet gek als je niet eens weet dat je een ijzertekort hebt. Laat staan dat je de gevolgen hiervan kent. Daarom vinden wij voorlichting over stress ook zo belangrijk. Hoe meer kennis je hebt over dit onderwerp, des te beter je stress kunt herkennen, verhelpen én voorkomen.

IJzertekort

Niets is frustrerender dan te denken dat je de oorzaak van je stress gevonden te hebben, hieraan te werken en vervolgens te moeten constateren dat je nog steeds stress hebt. Een ijzertekort kan hier de oorzaak van zijn. Stress kan hierdoor aanhouden zélfs wanneer je de ogenschijnlijke bron van je stress hebt gevonden en hebt aangepakt. Hoe werkt dit dan in de praktijk? Ik leg het je graag uit.

Is ijzertekort de oorzaak van stress? Dit kan het gevolg zijn

Gelukkig zijn veel mensen goed in staat om stress te herkennen. Je lichaam en/of geest geven je een duidelijk signaal. Je voelt je niet goed, ervaart een gespannen gevoel en hebt waarschijnlijk last van één of meerdere symptomen van stress.  Dus ga je op zoek naar de oorzaak hiervan en komt tot een conclusie. Die conclusie kan bijvoorbeeld zijn dat je te weinig aan ontspanning toekomt. Iedereen wordt blootgesteld aan stress en iedereen moet stress kunnen verwerken (tip: lees deze blog over body stress release wanneer je last hebt van merkbare spanning in je lichaam). Wanneer jij alleen maar bezig bent met bijvoorbeeld je werk en het huishouden en je amper tijd hebt voor jezelf, kan dit zorgen voor veel stress. Je zou graag willen sporten, lekker ’s avonds een boek lezen of na een lange dag een filmpje pakken op de bank. Maar dat lukt niet.

Nu je achterhaald hebt dat dit de oorzaak is van je stress (introspectie is hiervoor perfect geschikt), weet je dat je dingen anders aan kunt pakken. Je besluit op je werk te gaan praten en aan te geven dat je te veel werkdruk ervaart. Het werkt: er worden aanpassingen gemaakt en je draait minder overuren. Ook met je partner heb je een goed gesprek. Hij/zij ontziet je meer en voorwaar: je hebt ineens op de meeste avonden tijd voor jezelf. Dus je gaat lekker sporten, pakt die “me time” en houd je bezig met je hobby’s. En dan blijkt dat de klachten van stress blijven.

Misschien wordt de stress zelfs erger

Zoiets kan je best wanhopig maken. Je was er namelijk van overtuigd dat je de oplossing had gevonden. Wanneer jij je vervolgens niet beter voelt, is dat een harde klap. Eentje die de stress nog erger kan maken. Eén van de vragen die jij jezelf kunt stellen, is: is ijzertekort de oorzaak van stress? Dat kan goed zo zijn. Een ijzertekort veroorzaakt van zichzelf geen stress. Het is, zoals dat in het Engels zo mooi genoemd wordt, een “enabler” van stress. Door je ijzertekort ben je simpelweg vatbaarder voor stress en zul je stress kunnen ervaren waar je hier normaal geen last van zou hebben.

stress

Hoe weet ik of dit de oorzaak is?

Zelf uitvinden of ijzertekort de oorzaak van stress is, is dus niet zo gemakkelijk. Ik raad je altijd aan om jezelf dit af te vragen wanneer je merkt dat je, ondanks het nemen van de juiste stappen, niet van je stress afkomt. Het goede nieuws is dat als er sprake blijkt te zijn van een ijzertekort, je dit eenvoudig op kunt lossen.

Een ijzertekort kan je dus vatbaarder maken voor stress. Dit is niet het enige waar het voor zorgt. Als je last hebt van een tekort aan ijzer, let dan vooral op deze symptomen:

altijd moe

  • Je huid ziet bleker dan normaal
  • Je hebt last van kortademigheid of bent snel buiten adem bij fysieke inspanning
  • Last van rusteloze benen

In principe komt een ijzertekort niet zo erg vaak voor. Je lichaam kan het ijzergehalte doorgaans prima reguleren. Zwangere vrouwen of vrouwen die last hebben van een hevige menstruatie kunnen wel tijdelijk een ijzertekort ervaren. Dit zal echter niet chronisch zijn en daarom is het onwaarschijnlijk dat dit bij hen een bijdrage levert aan het ervaren van stress. Dit kan anders zijn voor bijvoorbeeld vegetariërs of veganisten. Vlees en dierlijke producten vormen een belangrijke bron van ijzer. Voor vegetariërs en veganisten is het belangrijk om te zorgen voor goede vervanging. Daarom is het handig om een diëtist te raadplegen.

Het komt echter ook voor dat je van nature een te laag ijzergehalte hebt. Elk lichaam is anders. Heb je last van stress, dan kan het dus geen kwaad om je ijzergehalte te controleren, net als bijvoorbeeld je bloeddruk en cholesterol.

Hoe is het op te lossen?

Zoals ik eerder al schreef: zelden is ijzertekort de oorzaak van stress zonder andere bijkomstigheden. Een ijzertekort verlaagt je tolerantiegrens voor stress, maar negen van de tien keer speelt er ook nog iets anders. Zoek dus ook altijd naar de “stressor”: dat wat jouw stress veroorzaakt. Een ijzertekort kun je eenvoudig oplossen door je dieet aan de passen en/of supplementen te nemen. Raadpleeg je huisarts om dit te bespreken. Blijf je last houden van stress, ook bij een gezond ijzergehalte in je lichaam, dan staan onze coaches voor je klaar.

Samen pakken wij je stress bij de kern aan. Neem contact met ons op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek met een coach bij jou in de buurt. Hij/zij neemt graag de tijd om je vragen te beantwoorden en je problemen te bespreken. Vervolgens kan jouw coach uitleggen hoe hij/zij jou kan helpen en aan de slag gaan met een op maat gemaakt behandelplan. Wat – naast een eventueel ijzertekort – ook de oorzaak is van je stress: je kunt dit overwinnen met de juiste hulp.

Nieuwsgierig geworden?

Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.

Burn-out test Contact opnemen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit bericht:
×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven