Zoeken

Zoeken sluiten

Zelfzorg prioriteren tijdens stress en een burn-out

maandag 25 maart 2024

Tegenwoordig ontkomen we er bijna niet aan op enige manier periodes van stress en druk te ervaren. Of het nu op het werk of privé is, er zijn weinig mensen die fluitend en zonder spanningen door het leven gaan. Wanneer deze spanning en stress ernstige vormen aanneemt, kan dit ernstige gevolgen hebben voor je geestelijke en lichamelijke gezondheid. Vaak zit je al in een burn-out voordat je het zelf doorhebt. Een van de aanleidingen tot een burn-out is dat er niet genoeg aandacht wordt gelegd op je zelfzorg. De burn-out is ondertussen al een feit, voor nu is het dus taak om je zelfzorg bovenaan je prioriteitenlijst te zetten. Dit versterkt niet alleen je welzijn en je veerkracht. In dit blog bespreken we waarom dit belangrijk is.

Goed slapen is een onderdeel van je zelfzorg.

De impact van stress en burn-out

Voordat we dieper ingaan op waarom het belangrijk is tijdens een burn-out je zelfzorg te prioriteren, is het belangrijk de impact van stress en een burn-out te begrijpen. Zoals je waarschijnlijk al weet is stress een natuurlijke reactie van je lichaam op uitdagende situaties. Het is zeer belangrijk dat je lichaam een stressrespons heeft op het moment dat er een noodsituatie voordoet. Maar wanneer stress continu aanwezig is en hier niks mee wordt gedaan, kan het leiden tot ernstige problemen met je lichamelijke en geestelijke gezondheid. Je brein krijgt een zogeheten ‘error’ van alle informatie die binnenkomt en kan de simpelste taken niet meer goed verwerken.

Onze coaches zijn gespecialiseerd in het coachen van mensen met stress en burn-out, depressie en angst- en/of paniekaanvallen. Wij zorgen dat je snel de juiste hulp krijgt.
Online cursus
159.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

Je voelt je uitgeput, altijd vermoeid, hebt concentratieproblemen en een ernstig tekort aan energie. Je wilt wel, maar het lukt je niet de dag normaal door te komen. Op dit moment ben je in een burn-out beland.

Waarom zelfzorg belangrijk is

Als we spreken over zelfzorg, denken we vaak al veel te grote. We denken aan luxe uitjes zoals de sauna, een wellness of dure verwen dagjes uit. Maar we vergeten dat zelfzorg veel meer is dan dat. Zelfzorg is geen luxe, maar een noodzaak. Vooral in een tijd waarin je last hebt van ernstige stressklachten of in een burn-out zit. Door actief en continu voor jezelf te zorgen, vergroot je je veerkracht en verlaag je je stressniveau. Je zit in een voortdurend proces om je welzijn te vergroten en verbeteren. Enkele redenen waarom zelfzorg ontzettend belangrijk is:

Preventie burn-out

Om tekenen van een volledige burn-out te herkennen is het belangrijk oog te houden voor je zelfzorg. Door op regelmatige basis tijd te nemen voor ontspanning en herstel, kun je je energiereserves aanvullen.

Maak een zelfzorgplan om oog te houden voor een gezonde relatie met jezelf.

Verbeteren van je gezondheid

Gezond eten, regelmatig bewegen en voldoende slapen is allemaal belangrijk om goed voor jezelf te blijven zorgen. Je fysieke gezondheid wordt hier niet alleen beter van, mentaal wordt je beter bestand tegen de negatieve effecten van stress.

Verbeterde productiviteit

Als je goed voor jezelf zorg, heb je meer energie en kun je beter focus houden op de taken die je op een dag moet doen. Je prestaties en productiviteit verbeteren aanzienlijk. Neem regelmatig pauzes om je geest wat rust te geven. Zo kun je efficiënter werken en beter omgaan met uitdagingen.

Gezonde relaties

Zorg je goed voor jezelf dan is het ook makkelijker om je relaties gezond te houden. Een heldere geest zorgt ervoor dat je duidelijke grenzen weet te stellen en je hier ook met zekerheid aan vast te houden. Je kan meer aanwezig zijn in je relaties en kan, indien nodig, beter in staat zijn om de behoeften van anderen te ondersteunen.

Burn-out test
Gratis
Burn-out test
Onze gratis burn-out test geeft je in 50 vragen antwoord hoe het nu daadwerkelijk is gesteld met jouw stressniveau.

Zelfzorg prioriteren met praktische tips

We hebben nu aardig op een rijtje waarom het belangrijk is een prioriteit te maken van je zelfzorg. Niet alleen als je in een burn-out zit, maar iedere dag van je leven. Is je zelfzorg op orde, dan is het makkelijker een gezonde balans te houden in je al zo drukke leven. We gaan nu wat praktische tips geven om ervoor te zorgen dat jij de zorg voor jezelf op nummer één zet.

Een eigen zelfzorgplan

Het klinkt als veel werk om een zelfzorgplan te maken, laat staan steeds maar uit te voeren. Echter, in een burn-out zitten en daar op een gezonde manier uitkomen is aanzienlijk meer werk en kost veel meer energie. Stel een plan op waar zelfzorgactiviteiten in staan, zoals bijvoorbeeld een dagelijks meditatiemoment, een uurtje lezen, het maken van een wandeling of een maandelijks vast uitstapje. Door het plan goed uit te schrijven en je er ook aan te houden maak je een eerste stap in het prioriteren van je zelfzorg.

Stel duidelijke grenzen

‘Nee is ook een antwoord’. Een zin de je als je mantra zou kunnen gebruiken. ‘Nee’ te leren zeggen op momenten dat dit nodig is, is belangrijk om je grenzen te bewaken en je tijd en energie te beschermen. Je creëert hierdoor een gezond balans tussen werk en privé. Misschien wel een van de belangrijkste aspecten wanneer we het over zelfzorg hebben.

Onze coaches zijn gespecialiseerd in het coachen van mensen met stress en burn-out, depressie en angst- en/of paniekaanvallen. Wij zorgen dat je snel de juiste hulp krijgt.
Online cursus
159.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

Steun zoeken

Je hoeft het allemaal niet alleen te doen, al lijkt het soms wel zo. Zoek steun bij vrienden, familie of een professional die jou kan helpen stress te verlagen. Vooral ten tijde van een burn-out is het belangrijk om te accepteren dat je dit niet alleen kan. Hoe langer je hiermee rond blijft lopen, hoe langer het duurt voordat je volledig herstelt. Praat open over je gevoelens en laat anderen helpen in je herstel.

Je lichaam praat tegen je

Een burn-out is niet alleen mentaal erg zwaar, fysiek lijd je er net zo slecht onder. Luister naar wat je lichaam je vertelt. Neem op gepaste tijden rust. Nu iets meer dan dat je anders zou doen. Stress is een serieuze aanslag op je lichaam. Geef jezelf tijd om te herstellen. Een klein middagdutje doen als je lichaam dat van je vraagt, valt ook onder zelfzorg.

Durf grenzen te stellen en nee te zeggen. Ook dit hoort bij een goede zelfzorg.

Zorgen voor jezelf prioriteren met hulp

Het is wel duidelijk dat zelfzorg een uiterst belangrijke rol speelt in het beheersen van stress, vooral wanneer je in een burn-out zit. Maar dat prioriteren daarvan komt niet zomaar uit de lucht vallen. Je zit in een burn-out en dat heeft deels ook te maken omdat je moeite hebt het zorgen voor jezelf bovenaan je prioriteitenlijst te zetten. Een professionele coach van Liberi kan jou helpen om een gepersonaliseerd plan te maken en deze stap voor stap tot uitvoering te brengen. Ben je benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

Veelgestelde vragen

Zoals je waarschijnlijk al weet is stress een natuurlijke reactie van je lichaam op uitdagende situaties. Het is zeer belangrijk dat je lichaam een stressrespons heeft op het moment dat er een noodsituatie voordoet. Maar wanneer stress continu aanwezig is en hier niks mee wordt gedaan, kan het leiden tot ernstige problemen met je lichamelijke en geestelijke gezondheid. Je brein krijgt een zogeheten 'error' van alle informatie die binnenkomt en kan de simpelste taken niet meer goed verwerken.
Als we spreken over zelfzorg, denken we vaak al veel te grote. We denken aan luxe uitjes zoals de sauna, een wellness of dure verwen dagjes uit. Maar we vergeten dat zelfzorg veel meer is dan dat. Zelfzorg is geen luxe, maar een noodzaak. Vooral in een tijd waarin je last hebt van ernstige stressklachten of in een burn-out zit. Door actief en continu voor jezelf te zorgen, vergroot je je veerkracht en verlaag je je stressniveau. Je zit in een voortdurend proces om je welzijn te vergroten en verbeteren.
Een aantal praktische tips om zelfzorg te prioriteren: - Maak een zelfzorgplan - Stel duidelijke grenzen - Zoek steun - Luister naar je lichaam
Het klinkt als veel werk om een zelfzorgplan te maken, laat staan steeds maar uit te voeren. Echter, in een burn-out zitten en daar op een gezonde manier uitkomen is aanzienlijk meer werk en kost veel meer energie. Stel een plan op waar zelfzorgactiviteiten in staan, zoals bijvoorbeeld een dagelijks meditatiemoment, een uurtje lezen, het maken van een wandeling of een maandelijks vast uitstapje. Door het plan goed uit te schrijven en je er ook aan te houden maak je een eerste stap in het prioriteren van je zelfzorg.
‘Nee is ook een antwoord’. Een zin de je als je mantra zou kunnen gebruiken. ‘Nee’ te leren zeggen op momenten dat dit nodig is, is belangrijk om je grenzen te bewaken en je tijd en energie te beschermen. Je creëert hierdoor een gezond balans tussen werk en privé. Misschien wel een van de belangrijkste aspecten wanneer we het over zelfzorg hebben.

Bronvermelding:

Een middagdutje is niet alleen fijn, het blijkt ook nog eens gezond te zijn.

Wil jij hulp bij stress of burn-out?

Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.

Direct contact Of bel 085 - 5363606

Laat een reactie achter op dit blogartikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit bericht:
×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven