Zoeken

Zoeken sluiten

Zelfsabotage

woensdag 14 september 2022

We krijgen regelmatig kansen aangereikt in het leven die passen bij de talenten en competenties die je hebt. Een werkgever ziet een aanwinst voor zijn team, een potentiële partner ziet geluk in jou of een talentscout ziet groot talent. Normaliter pak je een dergelijke gelegenheid met twee handen vast. Helemaal als jij er zelf ook beter van wordt. Wanneer je een negatief zelfbeeld hebt over verloopt dat vaak anders. Je saboteert jezelf door beperkende overtuigingen te hebben. Wist je dat iedereen zelfsabotage toepast? Ook een persoon die blaakt van zelfvertrouwen saboteert zichzelf onbewust.

Man die nadenkt Zelfsabotage

Wat is zelfsabotage?

Het woord zelfsabotage zegt het eigenlijk al. Je denkend vermogen heeft een beeld gevormd van wie jij bent en saboteert jou met deze overtuigingen. Voordat je aan een doel begint, of aan een opdracht op je werk, heb jij jezelf al precies vertelt of je dit aankan. Je werkt jezelf als het ware tegen in je doen en laten. Omdat het lastig is jezelf hierop te reflecteren ga je de schuld bij anderen neerleggen. Dit doe je niet bewust. Zelfsabotage komt vanuit het onderbewustzijn en stamt vanuit de patronen die jou aangeleerd zijn vanaf je jeugd. ‘Even doorzetten’ is hier dus misplaatst. Je kan nog zo je best doen maar wanneer jouw onbewuste overtuiging negatief is, is er weinig zicht op verbetering.

Online cursus
159.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

Zelfsabotage is menselijk.

Dit is in de letterlijke zin. Wij zijn namelijk de enige wezens op aarde die deze vorm van psychologie toepassen op onszelf. Onderzoeken laten zelfs zien dat jij als kind geen zelfsabotage kent. Dit is aangeleerd, menselijk gedrag. Vandaar dat deze vorm van beperkende overtuigingen in verschillende mate voortkomt bij volwassenen. Wanneer jij al tien keer hebt geprobeerd te stoppen met roken dan is de kans klein dat je het een elfde poging geeft. Je bent er volledig van overtuigd dat je dit niet kan want het is je die tien keer daarvoor toch ook niet gelukt? Of willen starten bij een sportschool maar je van te voren al overtuigen dat je toch niet gaat, want dat heb je in het verleden al bewezen. Beide vormen van zelfsabotage.

Jij bent niet jouw denken.

Gedachten volgen elkaar in een rap tempo op in je hoofd. De hele dag gaat die ratel door en iedereen heeft een stemmetje die jou vertelt wie jij bent. Of juist wie jij niet bent. Wat je kan of wat je niet kan. Ook al heb je al het zelfvertrouwen van de wereld, jouw stemmetje zit vol vooroordelen. Een continue stroom van zelfsabotage speelt zich onbewust af in je denkpatroon. Zolang je je hier niet bewust van wordt, is het lastig deze te doorbreken. Probeer je gedachten eens van een afstand te bekijken. Wat zegt jouw stemmetje over jou? En hoeveel is daarvan waar? Wanneer je hier regelmatig mee oefent zal je merken dat je je steeds bewuster wordt van deze zelfsabotage.

Persoon onder waterval Zelfsabotage

Motivatie of discipline.

Twee verschillende handelingen die dicht bij elkaar liggen maar toch weer niet. Motivatie lijkt op discipline maar andersom totaal niet. In intrinsieke motivatie vind je namelijk weinig zelfsabotage waar je dat in discipline juist enorm veel vindt. Je kan enorm gemotiveerd zijn te starten in een sportschool maar na een aantal weken neemt die motivatie af. Het gaat over in discipline en dat is het moment dat je jezelf gaat saboteren. Waarom zou je nog naar de sportschool gaan. Je valt te weinig af. Spieren zijn nog steeds niet te zien. Eigenlijk heb je er ook geen tijd meer voor. Het wordt steeds makkelijker jezelf te saboteren in het niet meer sporten. Je discipline moet je motivatie overnemen zonder dat je jezelf overtuigt dat je het niet kan.

Burn-out test
Gratis
Burn-out test
Onze gratis burn-out test geeft je in 50 vragen antwoord hoe het nu daadwerkelijk is gesteld met jouw stressniveau.

Word je bewust van zelfsabotage.

Makkelijk gezegd maar hoe word je je bewust van je zelfsabotage? Probeer je in te denken dat je gedachten naar beneden komen als een waterval. Je staat er precies onder. Door het lawaai van het water wat op je hoofd valt kun je niet goed nadenken. Stap onder die waterval vandaan en bekijk die van een afstand. De waterval is er nog steeds, jij bent er nog steeds maar je geeft jezelf de ruimte de waterval te bekijken en observeren. Wat zeggen die gedachten allemaal? En met welke gedachten moet je ook daadwerkelijk iets doen? Denken dat je iets niet kan. Welke oordelen zitten er in die overtuiging? Zit er überhaupt wel een oordeel in of is het een mening die je over jezelf gevormd hebt?

Een aantal tips.

Nu je je steeds bewuster wordt van je zelfsabotage kun je veel beter werken aan je doelen. Heb je een groot doel zoals bijvoorbeeld het schrijven van een boek? Of is de focus kleiner. Je wilt zonder geestelijke manipulatie je dagschema af kunnen ronden. Het maakt niet uit hoe groot of klein je ambitie is. Zelfsabotage komt in bijna alle activiteiten voor en komt vaak uit angst en onzekerheid.

Online cursus
159.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.
  • Blijf werken aan je bewustwording. Denk aan de waterval en probeer er een aantal keer per dag onderuit te stappen.
  • Heb je een groter doel voor ogen? Maak de stappen klein, maak het doel SMART. Door de stappen te verkleinen bouw je meer zelfvertrouwen op doordat de stappen haalbaar zijn.
  • Ben je misschien niet iets te streng voor jezelf? Je hoeft niet alles in één dag te kunnen. Geef jezelf de ruimte voor persoonlijke ontwikkeling en groei. Je leven is een reis die alleen jij in mag vullen.

Observeren Zelfsabotage

Wanneer het je leven overheerst.

Het is al even eerder benoemd in dit artikel. Wanneer je zelfbeeld dusdanig negatief is, is het lastig je zelfsabotage te doorbreken. Vooral wanneer je leeft met bepaalde angsten. Spanningen en stressklachten overheersen en dan is hulp inschakelen niet vreemd. Een professionele coach helpt jou graag met je eerste stap naar meer zelfvertrouwen. Soms is de negatieve spiraal zo groot dat het verstandig is CGT te volgen. Je coach helpt je met regelmatig G-Schema’s in te vullen. Zo word je je bewust van je zelfsabotage en zal je merken dat je snel groeit in je levenskracht.

Wil jij hulp bij stress of burn-out?

Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.

Direct contact Of bel 085 - 5363606

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Dit bericht:
×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven