Zoeken

Zoeken sluiten

Zelfdiscipline

donderdag 1 april 2021

Zelfdiscipline om stress te verminderen en je burn-out herstel te versnellen

Zelfdiscipline is een eigenschap die je erg ver kan brengen. Het houdt namelijk in dat je in staat bent om te doen wat je moet doen, of je hier nou zin in hebt of niet. Hierdoor zul je minder snel uitstelgedrag vertonen, behoud je makkelijker je focus en ga je vol voor je doelen. De één beschikt over meer discipline dan de ander, maar het voordeel is dat je het kunt leren. In dit blog leggen we je uit hoe zelfdiscipline stress kan verminderen, hoe het ondersteuning biedt bij je burn-out herstel en delen we handige tips om meer wilskracht te ontwikkelen.

Online cursus
49.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

Wat is zelfdiscipline?

Laten we bij het begin beginnen: wat is zelfdiscipline? Wanneer je beschikt over zelfdiscipline kun je jezelf makkelijk motiveren om te doen wat je moet doen. Denk aan je huiswerk maken tijdens je studie, minder leuke taken afronden voor je werk, maar bijvoorbeeld ook het huishouden op orde brengen. Je weet dat het moet gebeuren dus je doet het – ongeacht of je er nu zin in hebt of niet. Wanneer je gedisciplineerd bent kun je veel bereiken; je behoudt je focus, je zult taken niet of minder snel uitstellen en je doet dat wat moet gebeuren. Het is dus een ijzersterke eigenschap die je helpt om stappen vooruit te zetten.

Zelfdiscipline om stress te verminderen

Meer discipline, minder stress

Het ontwikkelen van discipline kan tevens helpen om stress te verminderen. Uitstelgedrag voelt op het moment dat je iets uitstelt niet zo erg, pas wanneer je dichter bij de deadline komt, gaat het stress opleveren. Dan moet er in korte tijd ineens nog een heleboel gebeuren, de kans is groot dat je met veel stress alles aan het afronden bent. Wanneer je beschikt over zelfdiscipline, en taken meteen uitvoert, zul je hier geen last van hebben. Op deze manier kan zelfdiscipline dus helpen om minder stress te ervaren.

3 Tips om zelfdiscipline te ontwikkelen

Als je over weinig zelfdiscipline beschikt is er één troost: je kunt het jezelf aanleren. Onderstaande tips kunnen je helpen om meer discipline te ontwikkelen.

1.      Begin klein

Bij alles wat je jezelf wilt  aanleren is het belangrijk om klein te beginnen. Dit zorgt ervoor dat je motivatie kunt behouden en sneller resultaat ziet, met als gevolg dat je het makkelijker volhoudt. Stel: je wasmanden liggen vol met was, maar in plaats van te wassen, bedenk je dat je het later wel doet. Om discipline te ontwikkelen kan het helpen om te beginnen met het sorteren van de was en één wasje te draaien. Dit voelt wellicht al minder zwaar dan wanneer je bedenkt dat je die hele berg was moet wegwerken. Je zult merken hoe fijn het voelt, als je het tóch gedaan hebt. Waarna het ook makkelijker wordt om ook die anderen manden was te wassen.

Door de stappen kleiner te maken, wordt het overzichtelijker en dus makkelijker om het uit te voeren. Dit geldt ook voor werk- of schooltaken.

Tips om zelfdiscipline te ontwikkelen

2.      Zorg voor focus en concentratie

Wanneer je bezig bent met je werk of met je studie is het belangrijk om gefocust en geconcentreerd te blijven. In een interview benoemt Mark Tigchelaar – schrijver van het boek ‘Focus aan/uit’ – één van de belangrijkste manieren om focus te behouden, namelijk door niet te wisselen van taken. Het is erg verleidelijk om tussendoor bijvoorbeeld snel even je mail te checken of social media te openen. Mark geeft echter aan dat je IQ even daalt wanneer je wisselt van taak met als gevolg dat je langzamer werkt en meer fouten maakt. Door je enkel te richten op één taak kun je makkelijker gedisciplineerd blijven werken. Zorg er ook voor dat je niet wordt afgeleid; zet je smartphone op vliegtuigstand, ruim je werkplek op en maak gebruik van een noise cancelling koptelefoon als er veel omgevingsgeluiden zijn.

3.      Beloon jezelf

Je weet dat er nog wat taken op je liggen te wachten, maar diep van binnen wil je liever wat anders doen. Spreek op zulke momenten met jezelf af dat je, na het uitvoeren van de taak, iets leuks mag doen. Op deze manier kun je jezelf motiveren om de taak toch af te ronden. Wanneer je graag wilt (online) shoppen, een vriend(in) wilt  bellen of op de bank televisie wilt  kijken, spreek dan met jezelf af dat je dat mag doen zodra je klaar bent. Op deze manier kun je vol zelfdiscipline aan je taak werken omdat je weet dat je daarna wat leuks mag doen. Je beloont jezelf dus en dat kan een fijne motivatie zijn!

Online cursus
49.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

Discipline als ondersteuning bij je burn-out herstel

Het ontwikkelen van discipline is niet alleen positief omdat je dan meer gedaan krijgt, het kan ook ondersteuning bieden bij je burn-out herstel. Door stress kan het zijn dat je nergens zin in hebt, geen motivatie hebt voor je werk, of dat je tot niets meer kunt komen. Hoewel dit logische gevolgen zijn van stress en burn-out, kan juist wat zelfdiscipline ervoor zorgen dat je toch actie onderneemt; ook als je geen zin hebt, niet gemotiveerd bent of nergens aan toe komt. Discipline als ondersteuning bij je burn-out herstel

In dit geval is het belangrijk om jezelf er regelmatig aan te herinneren waar je het voor doet; je wilt weer lekker in je vel zitten, meer energie ervaren en genieten van het leven. Om dit te bereiken zul je stappen moeten zetten. Dagelijks bewegen, gezond eten en werken aan je burn-out herstel – eventueel met ondersteuning van een burn-out coach. Door duidelijk te weten wat je wit bereiken, is het vaak ook makkelijker om jezelf te motiveren. Er ontstaat dan namelijk intrinsieke motivatie. Bekijk dagelijks wat je kunt doen om jezelf beter te voelen en stel kleine taken op die jou daarbij kunnen helpen.

Voorbeeld: je wilt vandaag even naar buiten om 10 minuten te wandelen maar je hebt weinig zin en blijft liever op de bank liggen. Herinner jezelf er dan aan waarom je dit wilt doen: om fitter te worden, gelukshormonen te activeren en te genieten van de natuur. Door stil te staan bij waarom je iets wilt, kun je zelfdiscipline ontwikkelen. Er komt namelijk geen verbetering in je situatie als je niets doet, dus zul je zelf actie moeten ondernemen. Dit is heus niet altijd makkelijk, maar uiteindelijk zul je jezelf dankbaar zijn dat je, ondanks dat je geen zin hebt, toch stappen ondernomen hebt richting je herstel.

Burn-out test
Gratis
Burn-out test
Onze gratis burn-out test geeft je in 50 vragen antwoord hoe het nu daadwerkelijk is gesteld met jouw stressniveau.

Conclusie: discipline, stress en burn-out

Een gedisciplineerde houding kan je dus helpen om meer uit het leven te halen, minder stress te ervaren en sneller te herstellen van je burn-out. Het is dus zeker de moeite waard om hiermee aan de slag te gaan. Merk jij dat je wel wat ondersteuning kunt gebruiken bij het verminderen van stress of het herstellen van je burn-out? Middels wandelcoaching kunnen onze coaches jou helpen om weer meer rust te ervaren, energieker te zijn en discipline te ontwikkelen. Twijfel jij nog over hoe veel stress je ervaart? Doe dan onze gratis burn-out test voor een duidelijk inzicht in jouw stressniveau.

Wil jij hulp bij stress of burn-out?

Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.

Direct contact Of bel 085 - 5363606

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit bericht:
×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven