Zoeken

Zoeken sluiten

Winterdip? Voorkom stress en nog meer tips

maandag 6 december 2021

Winterdip? Voorkom stress en nog meer tips

Winterdip: heb jij er last van? Dan ben je zeker niet de enige. In de herfst en winter ervaren meer mensen een winterdip. Tenslotte worden de dagen korter en is het ‘s ochtends langer donker. Er is ook minder zonlicht. Daarnaast wordt het steeds kouder. Door een gebrek aan daglicht hebben we minder energie en kunnen we somber worden. Merk jij dat je weinig zin hebt om naar buiten te gaan? En om dingen te gaan ondernemen? Heb je regelmatig sombere gevoelens of zelfs negatieve gedachten? De kans is groot dat je een winterdip hebt. Voorkom echter dat een winterdip omslaat in een winterdepressie. Mogelijk vergroot de coronatijd ook de kans op een wintertip. Wat helpt tegen een winterdip? In dit blogartikel geven wij tips. Zo speelt bijvoorbeeld voeding een belangrijke rol. Gelukkig is het goed mogelijk om een winterdip te voorkomen. Zo zorg je toch voor een blije winter!

winterdip

Online cursus
49.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

Wat is een winterdip?

Een winterdip kan te maken hebben met onze biologische klok. Tijdens de donkere maanden loopt deze vaak niet meer gelijk aan ons natuurlijke dag- en nachtritme. Er wordt dan namelijk teveel melatonine (slaaphormoon) aangemaakt in onze hersenen. Dit komt doordat het ‘s ochtends later licht wordt. De aanmaak van melatonine stopt namelijk zodra er daglicht is. Te veel melatonine zorgt dan onder andere voor vermoeidheid. Het is dan ook van belang om je biologische klok zoveel mogelijk in balans proberen te houden. We hebben tenslotte daglicht nodig voor ons humeur, maar ook voor onze gezondheid. Als onze natuurlijke balans goed is, zullen ook onze neurotransmitters beter functioneren. Zo zal ons lichaam gemakkelijker de gelukshormonen serotonine en dopamine aanmaken.

Oorzaken van een winterdip

De voornaamste oorzaak van een winterdip is dus een gebrek aan zonlicht. De zon zorgt niet alleen voor de aanmaak van vitamine D, maar ook geeft de zon ons energie. Het laat ons beter voelen, maar ook gezonder. Daarnaast komt een winterdip vaker voor als er sprake is van:

  • Veel stress; stress vergt veel van onze energie welke we juist in de wintermaanden zo hard nodig hebben.
  • Tekort aan voedingsstoffen; mogelijk neig je in de winter meer naar ongezonde voeding waardoor we een tekort kunnen krijgen aan belangrijke vitaminen en mineralen.
  • Weinig buiten zijn; we komen veel minder buiten als het donker en koud is.
  • Minder beweging; het is nu misschien aantrekkelijker om thuis op de bank te blijven.
  • Slaapproblemen; het kan zijn dat jouw slaapritme door de wintertijd is verstoord.
Burn-out test
Gratis
Burn-out test
Onze gratis burn-out test geeft je in 50 vragen antwoord hoe het nu daadwerkelijk is gesteld met jouw stressniveau.

Symptomen van een winterdip

winterdip

Wat helpt tegen een winterdip?

Daglicht

In de winter naar buiten gaan is juist belangrijk. Het beste ga je in de ochtend naar buiten voor voldoende licht, maar ook voor nieuwe zuurstof Ga de natuur in en versterk de verbinding met jezelf Wist je dat bosbaden jou hierbij kan helpen? Daglicht laat de aanmaak van melatonine stoppen en stimuleert juist de aanmaak van cortisol. Zo kun je de dag wel met energie beginnen. Daarnaast verminder je stress door naar buiten te gaan. Tenslotte is het ook belangrijk dat je ervoor zorgt dat er zoveel mogelijk daglicht in huis komt.

Voedingsstoffen

Een tekort aan voedingsstoffen kan de kans op een winterdip aanzienlijk vergroten. Omdat de oorsprong van een winterdip in ons brein ligt, is brainfood dan ook essentieel. Zo zijn omega-3 vetzuren belangrijk omdat onze hersenen voor een groot deel uit vet bestaan. Goede vetzuren dragen bij aan het voorkomen van depressieve gevoelens. De omega-6 vetzuren kunnen beter zoveel mogelijk worden vermeden, omdat ze ontstekingsbevorderend werken. Daarnaast is het van belang om een ijzertekort te voorkomen, want dit kan leiden tot bloedarmoede Het is misschien verleidelijk om suikers te eten om je beter te voelen, maar probeer het toch te beperken. Zo voorkom je overgewicht en darmklachten. Kortom, eet vers, puur en het liefst biologisch.

Ontbijt

Neem dagelijks een ontbijt dat rijk is aan eiwitten, want dat geeft energie voor zowel lichaam als geest. Daarnaast zijn aminozuren belangrijk voor onze hersenen. Met een ontbijt breng je je spijsvertering op gang en maak je je lichaam wakker.

Vitamine D

Door een tekort aan vitamine D worden we moe. Dagelijks naar buiten is een must voor je weerstand en voor je humeur. Vitamine D is niet alleen onmisbaar voor ons immuunsysteem, het is ook een essentieel vitamine voor het behoud van geestelijke balans.

Supplementen

Gebruik supplementen bij stress. Een probiotica supplement is ook aan te raden bij een winterdip. Ga ook eens na of je voldoende vitamine B12 binnenkrijgt. B-vitaminen zijn belangrijk voor je gemoedstoestand. Je kunt ook kruiden inzetten voor een gezonde mentale balans. Bovendien kunnen spirulina en chlorella ondersteunend werken, want beide bevatten veel vitaminen en mineralen. Daarnaast werken ze ontgiftend. Bij een dip of depressie is er namelijk vaak sprake van veel gifstoffen in je lichaam.

Beweging

Beweging is niet alleen goed voor je lichamelijke gezondheid, maar ook om sombere gevoelens te voorkomen. Met bewegen wordt namelijk het gelukshormoon endorfine aangemaakt. Ook al heb je weinig zin, ga toch bewegen, want het zal je uiteindelijk juist meer energie geven. En een goed gevoel. Vind een manier van beweging die je leuk vindt, zoals wandelen, fietsen of hardlopen.

Ochtendroutine

Creëer een fijne ochtendroutine, want dat geeft rust en structuur. Zo zul je beter in staat zijn om je innerlijke rust te behouden. Hoe ziet jouw ochtendroutine eruit deze winter? Kies bijvoorbeeld voor een gezond ontbijt, maak tijd voor mediteren of yoga en schrijf je doelen op voor die dag. Als je oefent in mindfulness zul je alles beter aan kunnen. Het brengt ook rust in je hoofd en een positieve mindset

Slapen

Om in de wintermaanden goed te kunnen slapen, vermijd je liever teveel licht vlak voor het slapen gaan. Daarnaast is het beter om twee uren voor het slapen niet meer op schermen te kijken. Zo ontregel je namelijk de aanmaak van melatonine, dat nodig is om beter te kunnen slapen.

Self care

Doe dagelijks iets wat jou plezier geeft en waar je echt van kunt ontspannen. Geef echte aandacht aan jezelf en vergroot jouw zelfliefde Ontdek hier onze self care tips. Wees vaker creatief of luister naar je favoriete muziek Zo stimuleer je vanzelf een positief gevoel.

Dankbaarheid

Oefen in dankbaarheid, want het maakt elke dag zoveel krachtiger en mooier. Het kan je brein echt gelukkiger maken. Het draagt bij aan zinvol leven, want dankbaarheid kan jou helpen bij het bepalen van jouw persoonlijke waarden

Online cursus
49.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

winterdip

Ga de winterdip voorbij

Je hoeft je zeker niet te schamen als je een winterdip hebt, want het komt vaker voor. De oorzaak van een winterdip ligt grotendeels bij een verstoring van onze biologische klok. Toch kun je zelf ook veel doen om een winterdip te voorkomen. Zorg voor een gezonde, maar ook voor een gelukkige levensstijl Zo is stress verminderen belangrijk, maar ook voeding, beweging en natuurlijk voldoende daglicht. Daarnaast zijn zelfzorg en positiviteit onmisbaar.

Winterdip of winterdepressie?

Als jouw winterdip langdurige of ernstigere klachten geeft, heb je mogelijk een winterdepressie. Daarnaast kun je je misschien afvragen: heb ik een depressie of een burn-out? Mogelijk heb je dan behoefte aan meer steun en zou wandelcoaching je kunnen helpen. Ontspanning en nieuwe energie is wat je nodig hebt. Kortom, ga van winterdip weer naar plezier en genieten!

Wil jij hulp bij stress of burn-out?

Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.

Direct contact Of bel 085 - 5363606

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Dit bericht:
×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven