Zoeken

Zoeken sluiten

Winter: periode van loslaten en groei

zaterdag 1 januari 2022

Winter: periode van loslaten en groei

De winter is voor velen een donkere en koude periode. We zitten tenslotte veel meer binnen. Soms is dit zelfs een sombere tijd waardoor we last kunnen hebben van een winterdip. Tenslotte hebben we nu meer kans op een tekort aan vitamine D en is er minder zonlicht. Daarnaast ervaren mensen in deze tijd ook meer gevoelens van eenzaamheid. Toch kan de winterperiode ook een mooie periode zijn om naar binnen te keren. Om jezelf beter te leren kennen. Jouw gevoelens beter te leren begrijpen en om eerlijk naar jezelf te kijken. En om weer innerlijke rust te hervinden. Hoe je dat kunt doen, lees je in dit blogartikel. Zo zul je merken dat de winter ook een mooie periode kan zijn. Kortom, wees ook in de winter blij met jezelf!

winter

Online cursus
49.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

Winter: winterdip of winterdepressie

Bij een winterdip maakt ons lichaam teveel melatonine (slaaphormoon) aan waardoor we last krijgen van oververmoeidheid, stemmingswisselingen of concentratieproblemen. Onze neurotransmitters hebben namelijk daglicht nodig om onze gelukshormonen, zoals serotonine aan te kunnen maken. Pas echter op dat een winterdip niet leidt tot een winterdepressie. Het is bovendien niet vreemd dat de huidige coronatijd de kans op een winterdepressie kan vergroten.

Self care in de winter

Neem dan ook in de winter voldoende tijd voor self care. Tenslotte kunnen jouw huid en haren wel extra verzorging gebruiken tijdens de winter. Als je goed voor jezelf zorgt, dan waardeer je jezelf. Daarnaast draag je hiermee bij aan een sterker immuunsysteem. Bovendien stimuleer je zo jouw zelfhelend vermogen waardoor je beter bestand bent tegen het leven. Overigens betekent self care niet alleen voor jezelf zorgen op lichamelijk gebied, maar ook geestelijk, emotioneel en spiritueel gezien.

Eenzaamheid in de winter

Heb jij tijdens de winter vaker gevoelens van eenzaamheid? Mogelijk zijn deze gevoelens te achterhalen uit het verleden. Het kan ook zijn dat er in de winter plotseling gevoelens van verdriet of emotionele pijn naar boven komen. Daarnaast kun je minder energie hebben om (sociale) dingen te gaan ondernemen. Probeer toch te blijven bewegen, bijvoorbeeld door alleen of met anderen te gaan wandelen, het liefst in de natuur. Daglicht geeft jou energie doordat cortisol wordt aangemaakt. Door naar buiten te gaan, voorzie je jezelf tenslotte ook van nieuwe zuurstof.

Durf te voelen

Durf zowel jouw positieve als jouw negatieve gedachten en gevoelens te (h)erkennen. Leer ze te accepteren. In de zomer hebben we vaak de neiging om onze (donkere) gevoelens weg te stoppen. Het is dan tenslotte veel makkelijker omdat er meer afleiding is van leuke dingen. De winter is dan een goede tijd om je gevoelens wel serieus te nemen.

Burn-out test
Gratis
Burn-out test
Onze gratis burn-out test geeft je in 50 vragen antwoord hoe het nu daadwerkelijk is gesteld met jouw stressniveau.

Winter: wat kun je leren?

De winter kun je zien als een periode om meer te leren over jezelf en over wat jij echt belangrijk vindt in het leven.

winter

Winter: leer van jezelf te houden

Veel slapen

Slapen doet niet alleen veel goeds voor je weerstand, maar ook voor jouw gevoelens. Een slaaptekort vergroot namelijk de kans op sombere gevoelens en negatieve gedachten. Houd van jezelf door veel te slapen. Probeer slaapproblemen zoveel mogelijk te voorkomen.

Stop met pleasen

Heb jij vaak de neiging om het andere mensen naar de zin te maken? En om de harmonie, vaak ten koste van jezelf, te willen bewaren? Stop met pleasen, want hiermee ben je niet in contact met je ware zelf. Dat is zeker niet egoïstisch, maar het is een vorm van zelfliefde. Wees gerust flexibel, maar pas je niet aan als het voor jou niet goed voelt. Dit merk je vanzelf zodra je meer last krijgt van stress, drukte in je hoofd of snel overprikkeld bent.

Warme voeding

In de koude en natte winter kies je liever voor verwarmend en troostend voedsel. Maak daarnaast veelvuldig gebruik van verwarmende kruiden, zoals gember, geelwortel en kaneel. Deze kruiden worden ook gebruikt volgens de Ayurveda gezondheidsleer. Dus liever neem je in de winter geen rauwkost en koude salades, maar warme rijstgerechten, stoofschotels of gezonde stamppotten. Vermijd zoveel mogelijk ongezonde voeding en suikers. Voor genoeg energie, zorg je voor voldoende eiwitten en omega-3 vetzuren Daarnaast zijn aminozuren onmisbaar voor ons brein. Verdiep je bovendien eens in brainfood. Ook kun je jouw gezondheid ondersteunen met supplementen bij stress. Kortom, zorg in de winter goed voor je spijsvertering Zo voorkom je tevens overgewicht en darmklachten

Massage met olie

De huid kun je in de winter goed verwennen met een verwarmende oliemassage. Een massage kun je gewoon zelf doen na het douchen. Kies wel altijd voor een goede biologische olie, zoals amandelolie of sesamolie. Zo zorg je niet alleen voor een mooie, zachte en gezonde huid, maar ook bevorder je jouw bloedsomloop. Neem ook de hoofdhuid mee voor een massage. Bij griep is een oliemassage liever niet aan te raden. Nog meer voordelen van een oliemassage? Het werkt rustgevend en je zult beter slapen. Masseer ook je lippen zodat ze zacht en soepel blijven. Lees hier waarom je geen vaseline moet gebruiken voor je lippen.

Bewust met kruiden

Wist je dat kruiden een bewustwordende werking kunnen hebben? Dit zijn bijvoorbeeld pepermunt, eucalyptus en citroenkruid. Daarnaast kun je verschillende kruiden bij stress gebruiken. Welke is jouw favoriet?

Verbind met jezelf

Versterk deze winter de verbinding met jezelf. Hoe kun je authentieker leven? Hierbij kunnen meditatie, yoga of bosbaden jou helpen. Daarnaast is journaling een mooie manier om beter in contact te komen met jezelf. Wist je bovendien dat depressieve gevoelens meer kans krijgen als je niet in verbinding bent met jezelf?

Positieve mindset

Ontdek meer over hoe je een positieve mindset kunt onwikkelen. Zo kan bijvoorbeeld het creëren van een ochtendroutine jou hierbij helpen. Maak daarbij ook ruimte voor mindfulness.

Online cursus
49.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

winter

Winter: loslaten om te groeien

Dit winter is zowel letterlijk als figuurlijk een mooie periode om naar binnen te keren. De winter is vaak een koude en donkere tijd. Maar neem in de winter ook eens de tijd en ruimte om je eigen donkere kanten te zien. Leer jezelf beter kennen, laat los wat niet meer bij je past. Maak nieuwe plaats om te groeien. Meer ontspanning en nieuwe energie. Kortom, gebruik deze winter om van jezelf te houden en om weer rust te vinden in jezelf.

Wil jij hulp bij stress of burn-out?

Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.

Direct contact Of bel 085 - 5363606

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit bericht:
×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven