Wat is EMDR

dinsdag 27 augustus 2019

Wat is EMDR?

EMDR ofwel Eye Movement Desensitization and Reprocessing is een therapie voor mensen die last blijven houden van de gevolgen van een schokkende ervaring, zoals een verkeersongeluk, een overval, (seksueel) misbruik, geweld, of een beet van een hond. EMDR werd meer dan 25 jaar geleden voor het eerst beschreven door de Amerikaans psychologe Francine Shapiro. In de jaren daarna werd deze procedure verder uitgewerkt en ontwikkeld tot een volwaardige en effectieve therapeutische methode.

Er is veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de werkzaamheid van EMDR. Uit de resultaten blijkt dat cliënten goed op EMDR reageren. EMDR is een kortdurende geprotocolleerde therapievorm. Als het gaat om een trauma na een éénmalige ingrijpende gebeurtenis, dan zijn mensen vaak al na enkele sessies in staat om hun dagelijkse bezigheden weer op te pakken. Bij mensen die langdurig trauma hebben meegemaakt en bij complexere problematiek duurt de behandeling langer.

Wanneer EMDR?

Vaak gaat het om herinneringen aan de schokkende gebeurtenis die zich blijven opdringen, waaronder angstwekkende beelden (herbelevingen, flashbacks) en nachtmerries. Andere klachten die vaak voorkomen zijn schrik- en vermijdingsreacties. Men spreekt dan meestal van een ‘posttraumatische stress-stoornis’ (PTSS). De nare herinnering wordt met veel emoties opgeslagen in je langetermijngeheugen en kan zich steeds opnieuw ongevraagd aan je opdringen. Die herbelevingen roepen vaak negatieve gevoelens op: je voelt je machteloos, minderwaardig, somber of raakt in paniek.

Wat-is-EMDR

Hoe gaat EMDR in zijn werk?

De EMDR-therapeut zal je vragen om de nare herinnering in je geheugen op te roepen. Je verplaatst de herinnering als het ware uit je langetermijngeheugen naar het kortetermijngeheugen ofwel het werkgeheugen. Vervolgens vraagt de therapeut om je te concentreren op die nare gebeurtenis en beweegt met haar of zijn vingers heel snel voor je gezicht heen en weer. De bedoeling is om de vinger met je ogen te volgen, zo snel als je kunt. Ook kan dat tegenwoordig gedaan worden met een lichtbalk waarbij je de lampjes moet volgen of middels andere belastende taken om je af te leiden.

Hoe werkt EMDR en wat zijn de te verwachten effecten?

Het werkgeheugen krijgt nu heel veel informatie tegelijkertijd te verwerken. Door die grote hoeveelheid informatie raakt het werkgeheugen ‘overvol’, hierdoor vervaagt de emotionele lading van de herinnering. De scherpe randjes gaan van je herinnering af en je hebt minder last van herbelevingen. Je gaat je minder machteloos en somber voelen, krijgt meer zelfvertrouwen, slaapt beter en kunt de gebeurtenis achter je laten of een plek geven in je levensgeschiedenis. Doordat je anders gaat denken over de gebeurtenis kun je ook weer makkelijker de draad van het normale leven weer opnemen. Dan kan het nuttig zijn om EMDR te combineren met bijvoorbeeld cognitieve gedragstherapie, maar ook eventueel met een wandelcoachingstraject.

EMDR-en-Wandelen

EMDR en wandelen

Francine Shapiro ontdekte tijdens een wandeling in het bos dat haar ogen alle kanten op bewogen. Het viel haar op dat dit een rustgevende werking had op de storende gedachten die zij op dat moment had. Op basis van deze bevinding deed zij vele onderzoeken en in 1989 publiceerde zij haar positieve resultaten over EMDR. Dit zou suggereren dat er ook mogelijkheden zouden zijn om EMDR al wandelend in te zetten. Helaas schiet wetenschappelijk onderzoek op dit gebied echter nog te kort. Dat wandelen in het algemeen een rustgevend effect op onze geest heeft, is in de wetenschap wel regelmatig aangetoond. Maar voor het behandelen van traumatische gebeurtenissen is het vooralsnog wenselijk EMDR toe te laten passen door een goed gekwalificeerde emdr-therapeut. Op de site van de Vereniging EMDR Nederland (VEN) is veel inhoudelijke informatie te vinden, voorlichting, filmpjes en een lijst van gekwalificeerde therapeuten in Nederland.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit bericht:

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van stress en burn-out. Door je aan te melden voor onze nieuwsbrief ga je akkoord met onze privacyvoorwaarden.

Coach Tom

Onze coaches staan voor je klaar

Onze coaches

Vind coaches in jouw buurt

×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven