Zoeken

Zoeken sluiten

Wat is de beste manier om met stress op het werk om te gaan?

woensdag 19 februari 2020

Wat is de beste manier om met stress op het werk om te gaan?

Stress blijft hoe dan ook een positieve fysiologische reactie. Het moedigt je aan om je in te spannen en houdt je actief. Maar te veel stress kan je gezondheid snel schaden en je productiviteit verminderen. Dus hoe beheers je dit om een burn-out te voorkomen?

1. Stress is een emotie, omarm het!
Stress kan je beste bondgenoot zijn, zolang het onder controle blijft. je moet van stress je bondgenoot maken, niet je vijand. Accepteer, dit is een teken dat je iets moet veranderen. Vraag jezelf af: wat bezorgt mij stress?

2. Leer uw tijd te beheren
De ondernemer van vandaag wacht op een eindeloze dag. Nieuwe technologieën hebben continue communicatie mogelijk gemaakt met een onmiddellijke responsvereiste en nemen de gebruikelijke hindernissen weg: het is de norm geworden om om 2 uur een e-mail te sturen. Stress komt, maar goed tijdmanagement kan helpen om het onder controle te houden. Anders voel je je snel overweldigd en heb je geen tijd om te rusten. Jouw planning overbelasten is verre van de beste strategie. Je kunt zelfs het gevoel hebben dat je geen controle meer hebt en de tijd als een vijand beschouwen.

Door je dagelijkse planning correct te beheren, kun je de werkdruk verminderen en jouw productiviteit verhogen. Overweeg om een grens te trekken tussen je werktijd (wanneer je ervoor kiest om beschikbaar te zijn) en je persoonlijke tijd. Informeer je medewerkers over jouw beschikbaarheidstijden en leef deze ook na. Anders kun je persoonlijke problemen creëren die verband houden met je professionele leven.

Onthoud dat je een persoon bent die rust nodig heeft. Neem tijd voor jezelf en voor een optimale balans en efficiëntie.

Wat is de beste manier om met stress op het werk om te gaan?

3. Doe een stap terug
Als je gestrest bent, word je een beetje kortaf, en dat beïnvloedt het hele bedrijf, welk gedrag moet je dan kiezen? Doe een stap terug! Dit is de sleutel. Het beste tegengif is om de tijd te nemen om effectieve oplossingen voor problemen te vinden. Zonder de nodige afstand te creëren kan het snel reageren op meerdere vragen kostbare tijd verspillen.

Pas echter op dat je niet uitstelt tot morgen wat er die dag moet gebeuren. Als je gestrest bent, vraag jezelf dan af: “Wat maakt nu echt uit?”

4. Beheers je ademhaling.
Neem een paar minuten de tijd om te ontspannen. Gebruik hiervoor de sterke punten van jouw lichaam. We leven in een wereld waarin we de voordelen van ademen negeren.

Diafragmatische ademhaling stelt je in staat je volledige ademhalingsvermogen te gebruiken. Het zwelt op in de onderbuik tijdens het inademen en vermindert vooral de spierspanning. Adem langzaam in door je neus en blaas je buik op, die bij het strekken je borst opblaast. Adem in hetzelfde tempo uit door je mond. Leg een hand op je buik en de andere op je borst om de beweging te voelen.

5. Behoud een positieve houding!
We beschouwen het vaak als positief of negatief van aard. In feite kun je de manier waarop je dingen ziet enorm beïnvloeden. Denk na over de positieve kant van dingen die je emoties kunnen veranderen. Soms is de beste manier om vooruitgang te boeken het aangaan van uitdagingen. In plaats van te klagen dat je pech hebt, is het omzetten van elke uitdaging in een uitdaging de beste manier om je zelfvertrouwen te vergroten.

6. Word niet te stoppen
Veel bedrijfseigenaren hebben twee tekortkomingen, namelijk dat ze te complexe plannen ten uitvoer willen brengen en in tijden van stress juist de minder eenvoudige situaties proberen op te lossen. Stel haalbare doelen en houdt de controle. Weet dat je gezondheid de basis is. Zorg goed voor je lichaam om een geweldige ondernemer te worden.

7. Leer te weigeren
De ideale optie is om alles te kunnen doen of voor iedereen nuttig te zijn. Maar vaker dan normaal is er een onvermogen om de taak te voltooien. De oplossing is om de tijd te nemen om het aan de persoon uit te leggen. Maar de beste oplossing is weigeren: er is moed voor nodig, maar het belangrijkste is om eerlijk te zijn tegen jezelf.

8. Breek de isolatie.
Het isolement van bedrijfsleiders is een stressvolle factor die zeker zwaar mee weegt. Ontmoeting met collega’s of het bespreken van je problemen met anderen is namelijk een krachtige middel tegen stress. Mensen die hun zorgen kunnen delen verminderen hun stressniveaus en negeren daardoor beter negatieve gedachten. Het advies van een buitenstaander kan ook troost bieden of juist oplossingen voordragen die je zelf niet kon bedenken.

Dit artikel werd geschreven door de website nl.jobsora.com – Vacatures in Nederland

Wil jij hulp bij stress of burn-out?

Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.

Direct contact Of bel 085 - 5363606

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit bericht:
×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven