Zoeken

Zoeken sluiten

Wallen onder je ogen door stress

zaterdag 16 mei 2020

Wallen onder je ogen door stress:  6 manieren om er vanaf te komen

Je slaapt al lange tijd slecht, wordt moe wakker en hebt veel last van oververmoeidheid en stress. Herken je dit? Dan is de kans groot dat je wallen onder je ogen hebt. Hoewel je ze misschien probeert weg te werken met poedertjes en crèmes kun je beter kijken naar de oorzaak van de wallen. Ervaar je veel stress? Slaap je slecht? Veel last van vermoeidheid? We leggen je vandaag graag uit hoe wallen onder je ogen door stress ontstaan én hoe je er vanaf kunt komen.

Wallen onder je ogen en donkere kringen zijn niet hetzelfde

Als eerste is het belangrijk om duidelijk te maken dat wallen en donkere kringen rondom je ogen niet hetzelfde zijn. Kringen rondom de ogen zijn donker van kleur en vallen als een schaduw om je ogen. Wallen zijn meer een verdikking onder het oog. De verdikking ontstaat wanneer er te veel vocht, vet of huid onder het oog opgehoopt is. Een beetje vet onder het oog is van groot belang omdat dit dient als kussentje voor het oog en ervoor zorgt dat het oog kan draaien.

Donkere kringen kunnen ontstaan als de huid rondom het oog erg dun is waardoor bloedvaatjes door de huid heen schijnen. Ook kan het ontstaan door hyperpigmentatie; de onderoogleden bevatten dan iets te veel pigment waardoor het donkerder kleurt. Ook een tekort aan vitamine C, E of vocht kan de boosdoener zijn.

Hoe ontstaan wallen onder je ogen door stress?

Stress gaat gepaard met vermoeidheid, slecht slapen en moe wakker worden wat ervoor kan zorgen dat je wallen onder je ogen door stress krijgt. Het is dan niet per se de stress op zich, maar de gevolgen daarvan die zorgen voor wallen. De wallen ontstaan door vocht. ‘s Nachts, wanneer je slaapt, is je lichaam druk bezig met herstellen, zo worden onder andere afvalstoffen opgeruimd en wordt het vocht goed verdeeld over het lichaam.

Te weinig slaap kan er dus voor zorgen dat je wallen krijgt door vocht. Wat ook meespeelt is dat bloedvaten onder de ogen dikker worden door vermoeidheid. Dit is het gevolg van de extra aanmaak van cortisol, je lichaam probeert hiermee de slaperigheid te compenseren. Echter zorgt cortisol er onder andere voor dat je alert wordt maar ook dat de bloedvaten wijder worden en dat zorgt voor wallen of zelfs donkere kringen rondom de ogen.

Wallen door verdriet

Wallen door verdriet

Stress kan er ook voor zorgen dat je prikkelbaar bent en sneller emotioneel raakt waardoor je misschien vaker huilt dan normaal. Door het zout in de tranen kan ook dit ervoor zorgen dat je ogen opzwellen. Val je huilend in slaap? Dan is de kans groot dat je met verdikking rondom je ogen wakker wordt.

Heb je overdag een flinke huilbui gehad en wil je van je huilogen af? Zorg er dan voor dat je daarna je ogen goed laat afkoelen met koud water of een koud washandje zodat de zwelling kan verminderen.

Overige oorzaken van wallen onder je ogen

Naast te weinig slaap, stress en verdriet zijn er nog een aantal factoren die ervoor kunnen zorgen dat je wallen onder je ogen krijgt:

  • Genetisch bepaald: heb je altijd wallen of donkere kringen zonder moe te zijn of stress te ervaren? Het kan genetisch zijn. In dit geval is er dan ook weinig aan te doen.
  • Roken: je bloedvaten worden slechter van kwaliteit wanneer je rookt, dit kan ervoor zorgen dat bloed minder goed kan doorstromen waardoor donkere kringen ontstaan.
  • Te veel zon: teveel zonlicht kan donkere kringen rondom de ogen veroorzaken.
  • Make up: haal ‘s avonds altijd make up van je gezicht. Doe je dit niet? Dan ontstaat er een kans dat je ogen geïrriteerd raken met wallen onder je ogen als gevolg.
  • Ongezond eten: als je te weinig vitamines, mineralen en antioxidanten binnenkrijgt kan dit ervoor zorgen dat je donkere kringen krijgt onder de ogen.
  • Ouderdom: de elasticiteit van de huid neemt af wanneer je ouder wordt, dit kan ervoor zorgen dat de huid onder de ogen wat meer gaat hangen.

Wallen onder je ogen door stress: zo kom je er vanaf

Wallen onder je ogen kunnen dus door verschillende factoren veroorzaakt worden. Onderstaande tips kunnen je helpen om wallen onder je ogen door stress of vermoeidheid te verminderen.

1. Verminder stress

Met stip op nummer één: verminder stress. Als je veel stress ervaart en daardoor slecht slaapt, uitgeput bent en misschien ook veel moet huilen is het belangrijk om de oorzaak aan te pakken. Verminder je stress, dan zal ook je nachtrust weer verbeteren, hoef je minder te huilen en voel je je energieker.

2. Zorg voor een goede nachtrust

Beter slapen zorgt er automatisch ook voor dat je fitter wakker wordt en je lichaam volledig heeft kunnen herstellen. Het gevolg hiervan is dat je zonder wallen of donkere kringen wakker wordt.

3. Drink genoeg water

Je lichaam houdt vocht vast als je niet voldoende drinkt, dit kan zich gaan ophopen onder de ogen. Ook kan de huid dunner worden door een tekort aan vocht wat voor donkere kringen kan zorgen. Het is daarom belangrijk om 1,5 tot 2 liter water te drinken.

4. Vermijd roken en alcohol

Roken zorgt ervoor dat het bloed minder goed kan doorstromen doordat de bloedvaten slechter worden met als gevolg dat je donkere kringen kunt krijgen. Omdat alcohol een vochtafdrijvende werking heeft kan dit ook beter vermeden worden. Daarbij is alcohol bij stress of burn-out sowieso niet aan te raden.

Vermijd roken en alcohol

5. Eet gezond

Als je gezond eet en daardoor de juiste vitaminen en mineralen binnenkrijgt heeft dit een positief effect op het lichaam en ook op de huid. Daarbij zorgt gezonde voeding ervoor dat je je energieker voelt wat ook erg goed van pas komt bij stress of burn-out.

6. Zalfjes en crèmes

Er zijn natuurlijk een heleboel producten op de markt die wallen onder de ogen of donkere kringen kunnen verminderen. Echter is het van groot belang om eerst te kijken naar de oorzaak en om die aan te pakken. Wil je toch graag gebruik maken van verzorgingsproducten? Kijk dan goed naar de ingrediënten, allerlei chemische stoffen op je huid maken het er namelijk ook niet beter op.

Verminder stress met een burn-out coach!

Heb jij last van wallen onder je ogen door stress, vermoeidheid of uitputting? Dan is het belangrijk om hieraan te werken. Stress zorgt namelijk voor meer gezondheidsklachten dan alleen wallen onder de ogen waardoor het belangrijk is om hier iets aan te doen.

Een burn-out coach kan hierbij ondersteuning bieden. Middels wandelcoaching ga je samen met een coach aan de slag met jouw doelen en leer je hoe je goed kunt omgaan met stress. Door gesprekken te voeren en aan jezelf te werken zul je uiteindelijk weer sterker, gelukkiger en vrijer in het leven te komen staan en zul je beter slapen waardoor je je niet meer druk hoeft te maken om wallen onder je ogen door stress.

Nieuwsgierig geworden?

Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.

Burn-out test Contact opnemen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit bericht:
×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven