Zoeken

Zoeken sluiten

Vitamine B tekort: welke B-vitaminen zijn er?

vrijdag 11 februari 2022

Vitamine B tekort: welke B-vitaminen zijn er?

Vitamine B tekort: hoe ontstaat het? En waar zit vitamine B in? In dit blogartikel zul je meer lezen over B vitaminen. B-vitaminen is de verzamelnaam voor verschillende B-vitaminen die gerelateerd zijn aan de gezondheid. Dit betreft voor een groot deel ons zenuwstelsel. Eigenlijk alle B-vitaminen spelen een belangrijke rol voor ons geheugen, maar ook bij stress en depressie. Het is dan ook belangrijk om een vitamine B tekort te herkennen, zoals vermoeidheid, een verstoorde bloedsuikerspiegel of huidproblemen.

Synergie

Er zijn verschillende B-vitaminen welke we allemaal dagelijks nodig hebben. Doordat ze in synergie werken, is het belangrijk om ze tezamen binnen te krijgen. Zo zul je een vitamine B tekort kunnen voorkomen. Ervaar je veel stress? Dan vraagt je lichaam vaak om meer B-vitaminen. Kortom, we hebben ze allemaal nodig om ons te voorzien van de juiste voedingsstoffen en voor nieuwe energie. Alle B-vitaminen zijn dan ook onmisbaar bij chronische stress.

vitamine B tekort

Online cursus
49.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

Wat veroorzaakt een tekort aan vitamine B?

Te weinig gezonde voeding kan leiden tot een tekort aan voedingsstoffen. Daarnaast kan een actief leven, zoals veel fysieke activiteit bijdragen aan een vitamine B tekort. Echter is stress een grote veroorzaker van een tekort. Ons lichaam, maar ook onze mentale balans heeft veel te verduren bij stress. Tenslotte verbruiken we dan extra energie.

Symptomen van een vitamine B tekort

Hoe kun je een vitamine B tekort herkennen? Een tekort aan vitamine B kan zowel fysieke als mentale klachten geven. Dit zijn bijvoorbeeld geheugenproblemen, maar ook darmklachten. Tenslotte staan onze hersenen in directe verbinding met onze darmen.

Lichamelijke klachten

Mentale klachten

Burn-out test
Gratis
Burn-out test
Onze gratis burn-out test geeft je in 50 vragen antwoord hoe het nu daadwerkelijk is gesteld met jouw stressniveau.

vitamine B tekort

Welke B-vitaminen zijn er?

De B-vitaminen vormen een belangrijk onderdeel van brainfood oftewel gezonde voeding voor je hersenen. De groep B-vitaminen bestaat uit de vitaminen B1, B2, B3, B5, B6, B8, B9/B11 en vitamine B-12. We zullen elke B-vitamine hierbij kort toelichten. Wat doen ze voor je?

Vitamine B1

Vitamine B1 wordt ook wel thiamine genoemd. Specifieke symptomen van een tekort aan vitamine B1 zijn bijvoorbeeld een gebrek aan eetlust en spierpijn. Daarnaast kunnen er neurologische klachten ontstaan bij een tekort. Bovendien zorgt vitamine B1 voor een stabiele bloedsuikerspiegel ter voorkoming van diabetes.

Vitamine B2

Vitamine B2 wordt ook wel riboflavine genoemd. Deze vitamine speelt een belangrijke rol voor ons metabolisme en voor het verkrijgen van energie. Daarnaast is vitamine B2 nodig voor onze belangrijkste antioxidant glutathion. Bovendien kan een tekort aan vitamine B2 huidproblemen geven, zoals eczeem. Tenslotte kan een tekort oogklachten geven.

Vitamine B3

Vitamine B3 staat ook wel bekend als niacine en is een essentiële vitamine voor ons immuunsysteem. Deze vitamine speelt een belangrijke rol bij het ontgiftingsproces van ons lichaam. Zo helpt het tegen oxidatieve stress. Lees hier meer over ontgiften bij stress. Zo is bijvoorbeeld spirulina een sterke ontgifter. Tenslotte zorgt vitamine B3 voor de aanmaak van ons gelukshormoon serotonine.

Vitamine B5

Vitamine B5 is onmisbaar voor ons metabolisme. Zo hebben we vitamine B5 nodig om ons te voorzien van energie. Ben je erg vermoeid? Dan bestaat de kans dat je een tekort hebt aan vitamine B5. Het bevordert namelijk de aanmaak van cortisol en andere hormonen. Kortom, vitamine B5 helpt ook om een hormonale disbalans te voorkomen.

Vitamine B8

Vitamine B8 of ook wel biotine is nodig voor gezond haar, maar ook voor een gezonde huid. Een tekort aan vitamine B8 kun je herkennen aan problemen met de spijsvertering of een gebrek aan eetlust. Daarnaast zijn droog haar, haaruitval of een droge huid ook tekenen van een tekort.

B6, B9/B11 en B12

De B-vitaminen B6, B9/B11 en vitamine B12 zijn verantwoordelijk voor een goed functioneren van onze neurotransmitters. Bovendien spelen ze een onmisbare rol bij de aanmaak en het herstel van nieuwe lichaamscellen. Hoe kun je vitamine B12 aanvullen? Als je vegetarisch bent of wilt beginnen met veganisme, dan is een B12 supplement aan te raden.

Vitamine B6

Vitamine B6 (pyridoxine) heeft een belangrijke functie voor de aanmaak van aminozuren (eiwitten). Zo zijn aminozuren onmisbaar bij een depressie of een burn-out.

B9/B11

Vitamine B9 of vitamine B11 staan ook wel bekend als foliumzuur. Deze vitamine is nodig voor de aanmaak van rode bloedcellen. Daarnaast is het onmisbaar in tijden van veel stress. Bovendien is dit een essentiële vitamine bij de zwangerschap voor de ontwikkeling van het kindje.

B12

Ook vitamine B12 is nodig om rode bloedcellen te kunnen produceren. Stress verhoogt de kans op een tekort aan vitamine B12 aanzienlijk. Een tekort kan leiden tot verschillende neurologische aandoeningen.

Online cursus
49.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

Voordelen van vitamine B

vitamine B tekort

Waar zit vitamine B in?           

  • Vitamine B1 vindt je in zonnebloempitten, sesamzaad, pinda’s en hazelnoten. Liever combineer je deze voeding niet met koffie. Dit belemmert namelijk de opname van vitamine B1.
  • Vitamine B2 kun je bijvoorbeeld vinden in amandelen, maar ook in eieren en boekweit.
  • Vitamine B3 is aanwezig in plantaardige voeding, zoals in pindakaas en zonnebloempitten.
  • Eieren, champignons, volkoren granen, groente en artisjokken bevatten vitamine B5.
  • Biotine of vitamine B8 is aanwezig in noten, haver, eieren, bloemkool en erwten.
  • Vitamine B6 zit in bijvoorbeeld granen, zonnebloempitten, noten en knoflook.
  • In groene groente, zoals spinazie en peterselie zit vitamine B9/B11. Daarnaast in noten, zaden en pitten.
  • Vitamine B12 tref je enkel aan in voeding van dierlijke afkomst, zoals kip, kalkoen, rund en vis.

Aanvullen met supplementen

De juiste voeding zal stress helpen verminderen. Daarentegen zal stress juist toenemen door ongezonde voeding. Een vitamine B tekort kun je eventueel ook aanvullen met voedingssupplementen. Wel is het hierbij belangrijk dat een supplement alle B-vitaminen bevat omdat ze met elkaar samenwerken. Zo zul je een vitamine B tekort kunnen voorkomen.

Kortom, B-vitaminen vormen net als zink, magnesium, vitamine D en vitamine C een onmisbare rol voor zowel onze lichamelijke als onze mentale gezondheid. Wist je dat ook GABA rustgevend werkt voor onze zenuwen?

Vragen en antwoorden over vitamine B tekort

Wat veroorzaakt een tekort aan vitamine B? Stress is van grote invloed op het ontstaan van een vitamine B tekort.

Waar zit veel vitamine B in? Om voldoende B-vitaminen binnen te krijgen is gevarieerd eten belangrijk. Alle B-vitaminen, behalve vitamine B12, kun je vinden in plantaardige voeding, zoals noten, pitten, zaden en groenten.

Hoe kan je vitamine B12 aanvullen? Vitamine B12 kun je aanvullen met dierlijke producten. Als je echter plantaardig eet, is het advies om dagelijks een supplement te nemen.

Wil jij hulp bij stress of burn-out?

Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.

Direct contact Of bel 085 - 5363606

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Dit bericht:
×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven