Zoeken

Zoeken sluiten

Vermoeide ogen door stress

donderdag 24 februari 2022

Vermoeide ogen door stress

Wist je dat onze ogen veel kunnen zeggen over de stress in ons leven? We kennen allemaal wel de wallen onder je ogen als gevolg van vermoeidheid of slaapproblemen. Daarnaast komt wazig zien door stress ook regelmatig voor. Bovendien kunnen vermoeide ogen uiteindelijk ook leiden tot hoofdpijn. Vaak beschouwen we onze ogen als vanzelfsprekend, maar ze zijn zeer gevoelig. Niet alleen voor prikkels van buitenaf, maar ook voor hoe jij je voelt. Ogen zorgen dan ook voor veel meer dan jouw zicht. We besteden eigenlijk veel te weinig tijd aan onze ogen. Steeds meer mensen krijgen dan ook last van hun ogen. Dit kan verschillende oorzaken hebben.

Uit onderzoek is echter gebleken dat stress een grote factor is bij het ontstaan van oogproblemen. Neem dan ook de vage klachten aan je ogen wel serieus. Jouw ogen proberen je namelijk iets duidelijk te maken. In dit blogartikel lees je er meer over. Ook ontdek je wat je kunt doen bij stress en vermoeide ogen.

vermoeide ogen

Online cursus
159.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

Ogen zijn de spiegel van de ziel

Hoe ontstaan vermoeide ogen?

Hoe ontstaan vermoeide ogen? Vermoeide ogen ontstaan door stress. En stress is meestal een situatie waarbij je de verbinding met jezelf kwijt bent. Er kunnen verschillende stressfactoren meespelen, zowel externe stress als interne stress. Wat bedoelen we hiermee? Externe stress ontstaat veelal door omgevingsfactoren. Dit zijn bijvoorbeeld werkdruk, prestatiedruk of afleiding, bijvoorbeeld door onze smartphone. Interne stress kan ontstaan als gevolg van negatieve gedachten, faalangst of onzekerheid. Daarnaast kan stress ontstaan door ongezonde voeding, zoals veel suikers en veel koffie. Bovendien vermijd je liever voedsel met additieven, zoals E621 en aspartaam. Tenslotte spelen de volgende oorzaken mee bij vermoeide ogen:

Vermoeide ogen en magnesium tekort

Magnesium staat ook wel bekend als het anti-stress mineraal. Zo zorgt het voor de omzetting van  voedingsstoffen zodat we energie krijgen. Daarnaast is magnesium onmisbaar voor onze mentale gezondheid. Het helpt ons zenuwstelsel, maar ook onze ogen ontspannen. Magnesium helpt stress voorkomen en het kan angstklachten, paniekaanvallen en depressieve gevoelens helpen verminderen. Bovendien vermindert het vermoeidheid en het kan helpen om beter te slapen. Magnesium staat namelijk in nauwe verbinding met melatonine, ons slaaphormoon. Tenslotte zal dit mineraal bijdragen aan een gezonde hormoonbalans. Bij veel stress heeft je lichaam meer magnesium nodig.

Vermoeide ogen en stress symptomen

Vermoeide ogen door stress komen vaak voor in combinatie met de volgende stress symptomen:

Burn-out test
Gratis
Burn-out test
Onze gratis burn-out test geeft je in 50 vragen antwoord hoe het nu daadwerkelijk is gesteld met jouw stressniveau.

vermoeide ogen

Vermoeide ogen: wat kun je doen?

Wij geven je tips om vermoeide ogen en stress te kunnen verhelpen en te voorkomen:

Doe oogoefeningen

Wist je dat je je ogen kunt laten ontspannen met behulp van oogoefeningen? Zo is bijvoorbeeld palmeren een manier. Daarnaast vinden je ogen het ook fijn als je regelmatig even in de verte staart.

Blijf gehydrateerd

Ons lichaam bestaat grotendeels uit water. Om je lichaam, maar ook je ogen van voldoende vocht te voorzien is het nodig om dagelijks voldoende water te drinken. Beperk daarnaast jouw alcoholgebruik.

Daglicht en zuurstof

Onze ogen hebben iedere dag nieuwe zuurstof en daglicht nodig. Ga dagelijks naar buiten en geniet van het zonlicht. Wist je dat wij vitamine D via onze ogen opnemen? Zet je zonnebril dan ook af.

Beperk schermtijd bij vermoeide ogen

Om vermoeide ogen te voorkomen is het aan te raden om jouw schermtijd vaker af te wisselen met andere werkzaamheden. Onze ogen worden vermoeid van het langdurig turen naar de pc, telefoon of televisie. Zorg voor voldoende kleine pauzes gedurende de dag.

Gezonde voeding voor de ogen

Zorg zoveel mogelijk voor goede voeding voor de ogen. Zo kies je vaker voor brainfood met voldoende eiwitten en gezonde vetzuren. Daarnaast zijn B-vitaminen ook onmisbaar voor onze ogen. Bovendien kun je eventueel aanvullen met supplementen voor de ogen, zoals magnesium malaat.

Bewegen is nodig

Bewegen doe je niet alleen voor je lichaam, maar ook voor je ogen. Beweging stimuleert onder andere een goede doorbloeding van de ogen. Daarnaast heeft het een ontspannende werking op onze ogen. Kies bijvoorbeeld uit yoga, wandelen of fietsen. Ook je hoofd leegmaken gaat gemakkelijk met bewegen.

Verbinding met jezelf

Stress ontstaat dikwijls doordat we de verbinding met onszelf zijn kwijtgeraakt. Probeer deze weer te herstellen. Kun jij echt jezelf zijn oftewel authentiek zijn? Wat heb jij nu nodig? Wat vindt jij echt belangrijk in jouw leven? Bepaal jouw persoonlijke waarden. Ontwikkel jouw zelfliefde. Leer te vertrouwen op jezelf. De natuur, wandelen en meditatie kunnen jou hierbij helpen. Daarnaast is bosbaden een mooie manier om jouw intuïtie verder te ontwikkelen.

vermoeide ogen

Online cursus
159.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

Vermoeide ogen worden ontspannen ogen

Vermoeide ogen zijn één van de meest voorkomende oogklachten. Onze ogen staan in verbinding met ons zenuwstelsel waar neurotransmitters zorgen voor de aanmaak van onze gelukshormonen, zoals serotonine. Dit kan belemmerd worden door een hoog cortisol gehalte oftewel door stress. Vermoeide ogen hebben dan ook stress. Ze hebben ontspanning nodig. Vermoeide ogen zijn dus een belangrijk signaal van stress. Daarnaast zijn droge ogen, rode ogen, jeukende ogen of branderige ogen ook vaak een gevolg van stress. Bovendien spelen hierbij daglicht, beweging en gezonde voeding een belangrijke rol. Vaak hebben we onbewust een tekort aan belangrijke voedingsstoffen voor onze ogen, zoals goede vetzuren en magnesium.

Vermoeide ogen houden van groen

Het is dus nodig om stress te verminderen. Laat jouw ogen weer ontspannen met de bovenstaande tips. Welke tip kun jij vandaag al toepassen? Misschien vergt het een aanpassing van je levensstijl, maar gewoonten veranderen kunnen positief uitpakken. Durf ook eens uit je comfortzone te stappen. Vermoeide ogen zijn daarnaast een teken dat je te weinig aandacht voor jezelf hebt. Maak tijd vrij voor self care, bijvoorbeeld in jouw ochtendroutine. Leef jij teveel in je hoofd en vergeet je daarbij je gevoel? Zo is massage bijvoorbeeld een manier om weer in contact te komen met jezelf. Onderschat bovendien de helende werking van de natuur niet. Wist je dat alleen al het zien van groen een zeer ontspannend effect heeft op ons brein en onze ogen?

Wil jij hulp bij stress of burn-out?

Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.

Direct contact Of bel 085 - 5363606

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Dit bericht:
×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven