Verleidingen weerstaan is vandaag de dag niet gemakkelijk. Waarom niet? Omdat er op elke straathoek (en in elk keukenkastje…) verleidingen te vinden zijn! In deze blog wil ik het gaan hebben over het zo gezond mogelijk omgaan met een eigenlijk ongezonde omgeving. Want wat zijn de verleidingen anno 2023 dan eigenlijk waar we mee te maken krijgen? En waarom de noodzaak om verleidingen te weerstaan? Daar neem ik je in deze blog in mee!
Verleiding wordt door het Van Dale woordenboek omschreven als bekoring of verlokking. Het woord ‘bekoring’ is op zijn beurt een wat ouderwets woord en behoeft ook een uitleg: het betekent aangetrokken worden of aantrekkelijkheid. Dat is precies wat er bij een verleiding gebeurt: je wordt door iets of iemand aangetrokken en kunt het haast niet weerstaan. Je wordt ‘verleid’. Het kan dan gaan om allerhande zaken. Van lekker eten tot shopping, van pornografie tot de neiging hebben om oneerlijk met geld om te gaan. Je kunt dus verleid worden tot gedrag dat niet wenselijk is. Daarnaast kennen we de term verleiden ook in het liefdesleven: verleid worden door iemand.
Veel verleidingen die we vandaag de dag tegenkomen hebben hun oorsprong in het kapitalisme en consumentisme. We worden constant verleid om te kopen, kopen en nog eens kopen. De reclame-industrie probeert ons te verleiden (‘om te kopen’) om hun producten aan te schaffen. Daarbij wordt niet slechts een product gepromoot, maar voornamelijk een bepaald gevoel of een bepaalde status. Denk maar eens aan de gezellige huiselijke sfeer in jus d’orange reclames. Wij verlangen ook naar zo’n idyllisch gezinsleven en het drinken van dit specifieke merk jus d’orange belooft dat. Wie gelooft daar nu in, zou je denken. Nou: bijna iedereen. We trappen massaal in de trucjes van de reclame-industrie.
Deze industrie is gebaseerd op de kennis van de menselijke psyche. Allerlei psychologische inzichten worden ingezet om ons te verleiden om van alles te kopen. Van jus ‘d orange tot auto’s. Van luxe parfums tot all-inclusive zonvakanties. An sich is er natuurlijk niks mis met deze producten. Dat geldt voor alle verleidingen: van chocolade tot ijsjes en van seks tot geld. Al deze dingen zijn (met mate en in balans) niet per sé goed of slecht. Maar waar het schuurt is dat er een behoefte wordt opgeroepen waarvan we zijn gaan geloven dat we het écht nodig hebben. Elk jaar een nieuwe smartphone? Sommigen geloven dat dit echt nodig is. Maar is dat waar? Of ben je dat gaan geloven door een consumptie- en statusgerichte maatschappij?
Als we kijken naar de piramide van Maslow, dan staan daarin onze menselijke behoeften. Het begint met onze basisbehoeften, de dingen die we nodig hebben om te overleven: zuurstof, eten, drinken, onderdak, slaap; dat soort dingen. Het zijn allemaal fysieke dingen die ons lichaam nodig heeft. Daarboven staan de onze zekerheden. We hebben het nodig voor een gevoel van innerlijke rust om zeker te zijn van onze veiligheid, onze gezondheid en bijvoorbeeld werk.
Nog een treetje hoger staan onze sociale behoeften. Dit zijn onze behoeften aan vriendschappen, familie en een partnerrelatie. Daarboven staat erkenning, dat gaat om gezien en gerespecteerd worden om wie je bent. Het gaat om je eigenwaarde en zelfrespect, maar ook respect voor anderen. Tot slot belanden we bovenin de piramide bij zelfactualisatie. Daarbij kun je denken aan persoonlijke ontwikkeling, creativiteit en zelfbewustzijn.
Waar staan hierin alle gadgets en dure producten? Nergens! Het consumentisme vormt een nieuwe bron van stress: we moeten namelijk altijd méér, we moeten meedraaien in het rad van consumptie. Bovendien leidt vergelijken met anderen ook tot stress. Er kan competitie ontstaan. Als de buurman een nieuwe auto heeft…
Daarnaast zijn er vele verleidingen wat betreft voedsel. Overal wordt eten aangeboden en de porties zijn nu veel groter dan pakweg vijftig jaar geleden. Op reis met de trein kun je op elk station wel een kiosk vinden waar je je dagelijkse dosis cafeïne of zoetigheid kunt halen. Verleidingen die niet makkelijk te weerstaan zijn, zeker niet aan het eind van de dag als je moe bent en je zelfbeheersing niet meer optimaal is. Mensen die aan het afvallen zijn worstelen het meest met al deze verleidingen. Het wordt ons in de huidige maatschappij niet gemakkelijk gemaakt om gezonde keuzes te maken.
Hoe kun je al de verleidingen weerstaan? De eerste tip hierbij is: probeer niet álle verleidingen te weerstaan. Dat houd je namelijk niet lang vol. Doe bijvoorbeeld geen crash-dieet, want dan vormt alles een verleiding en dan ga je binnen de kortste keren voor de bijl. Kies liever voor een matigere aanpak. Eet af en toe wel iets lekkers, want zo houd je het het langste uit. Vraag jezelf ook af: wat zijn jouw grootste verleidingen? Voor de één kan online shoppen een al te grote verleiding zijn, terwijl een ander daar niks mee heeft.
Bedenk vervolgens hoe je om wilt gaan met deze verleidingen. Heb je er moeite mee dat je deze verleidingen niet kunt weerstaan, of is het geen probleem voor je? Hebben anderen moeite met jouw gedrag of niet? In het geval van een pornoverslaving binnen een relatie heeft dit uiteraard ook een impact op de partner. Het kan heel behulpzaam zijn om iemand anders in te schakelen als hulp. Je vertelt diegene wat je probeert te vermijden en moet het dan ook eerlijk opbiechten als het een keer niet lukt. Dit vormt dan een stok achter de deur om het vol te houden.
Merk je dat je écht een verslaving hebt waar je niet zelfstandig van af kunt komen en ervaar je hier in het dagelijks leven hinder van? Schroom dan niet om hulp in te schakelen. Bij een verslaving (of dit nu aan alcohol, drugs of koffie is of aan te veel sporten en te hard werken) is het echt een kwestie van verleidingen weerstaan 2.0. Dit is ingewikkeld om zelf aan te pakken, dus doe het daarom ook niet alleen! Schakel een coach of andere hulpverlener in om te kijken wat nodig is.
Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.
Direct contact Of bel 085 - 5363606