Zoeken

Zoeken sluiten

Veel klagen

dinsdag 24 januari 2023

Veel klagen kan geheel onbewust erin geslopen zijn. Het heeft niet alleen voor jezelf negatieve effecten, maar ook voor je omgeving. Dat is niet zo moeilijk in te beelden: mensen die veel klagen vinden we over het algemeen niet zo prettig in de omgang. Betrap jij jezelf erop dat je veel aan het klagen bent? Lees hier hoe dat komt en belangrijker nog: wat je eraan kan doen om weer een vrolijker mens te worden.

De oorsprong van veel klagen

Veel klagen komt vooral naar voren als je een mindset hebt van tekort. Je bent bijvoorbeeld opgegroeid in een gezin waar er altijd een tekort was. Een tekort aan geld, een tekort aan liefde, of een tekort aan tijd en ruimte. Als je ouders hier zélf regelmatig over klaagden (of dat nog steeds doen), dan ga je als kind vaak automatisch diezelfde gedachten overnemen. Je gaat geloven dat je weinig geld hebt. Je gelooft dat je geen of weinig liefde waard bent. Ook kun je denken dat je altijd tijd tekort komt en je op die manier altijd gehaast voelen. Of je woont in een appartement en je bent ervan overtuigd dat het leven beter zou zijn als je in een vrijstaande woning zou wonen. Klagen over je huidige situatie is dan haast niet te voorkomen…

De kracht van gedachten

Het gaat hier werkelijk om de kracht van gedachten. Je denkt dat het leven anders zou moeten zijn dan dat het op dit moment is. Je gelooft dan ook dat je meer dan genoeg reden hebt om veel te klagen. Er ontbreekt tenslotte toch iets aan? Toch is dit niet een kloppende redenering. Jij hebt bepaalde belemmerende overtuigingen die ervoor zorgen dat je niet duidelijk zicht hebt op wat je wél hebt. Misschien vergelijk je jezelf met mensen die het op materialistisch vlak ‘beter getroffen hebben’ dan jij. Je zult dan altijd denken vanuit een tekort. Maar je had jezelf net zo goed kunnen vergelijken met mensen die het ‘slechter’ getroffen hebben dan jij. Dan zou je je mogelijk erg gezegend hebben gevoeld – terwijl de situatie waarin je je bevindt precies hetzelfde is.

Onze coaches zijn gespecialiseerd in het coachen van mensen met stress en burn-out, depressie en angst- en/of paniekaanvallen. Wij zorgen dat je snel de juiste hulp krijgt.
Online cursus
159.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

Veel klagen levert meer stress op

Een groot nadeel van veel klagen is dat het jouzelf veel stress oplevert. Je bent namelijk niet blij met hoe het eraan toe gaat. In plaats van te accepteren hoe de situatie is en te kijken wat je kunt doen om verandering aan te brengen, blijf je door veel te klagen vastzitten in een ongewenste situatie. Veelal blijf je namelijk passief. Je deelt je frustraties met de mensen die het maar willen horen, of vaker: niet willen horen. Het kan voorkomen dat mensen jouw vele klagen zat beginnen te worden en dat ze zich terugtrekken. Op die manier krijg je er zelfs nog een reden tot klagen bij: je voelt je namelijk eenzaam en ervaart een gebrek aan verbinding. Op die manier zit je in een negatieve spiraal.

De enige die ervoor kan zorgen dat je uit een negatieve spiraal kan stappen ben jij zelf. Veel klagen of anderen de schuld geven lost niets op. Sterker nog, dit verergert je situatie alleen maar. Door alle zelfopgelegde stress zak je steeds dieper in de put. Wat dus te doen?

Op zoek naar de oorzaak van veel klagen

Kijk dus eens eerlijk naar je gedachten over jezelf en over jouw situatie. Denk bijvoorbeeld aan je relaties, je woningsituatie, je werk of je vrije tijd. Hoe deel je die in? Zijn er bepaalde gebieden waarover je veel klaagt? Zijn er andere vlakken waar je eigenlijk wel tevreden over bent, of voel je je verbitterd over bijna alles? Kun je je herinneren wanneer deze verbittering is ontstaan? Misschien herinner je je wel dat je als kind en jongere helemaal niet zo was. Ergens is er iets veranderd en ben je negatieve overtuigingen gaan aannemen als waarheid. Kun je de vinger erop leggen wat hiervan de oorzaak was?

Onze coaches zijn gespecialiseerd in het coachen van mensen met stress en burn-out, depressie en angst- en/of paniekaanvallen. Wij zorgen dat je snel de juiste hulp krijgt.
Online cursus
159.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

Of misschien weet je helemaal niet waar het begonnen is en kan je je niet herinneren dat je ooit anders dacht. In dat geval kun je eens goed opletten op het gedrag van je ouders. Zijn zij veel aan het klagen? Waarover? Of als je ouders er niet meer zijn, probeer je dan te herinneren hoe zij deden. Waren het mensen die over het algemeen tevreden en optimistisch waren, of waren ze eerder pessimistisch en veel aan het klagen? Was het nooit goed genoeg in hun ogen? Probeer met objectieve ogen naar hun situatie te kijken. Was het werkelijk zo slecht? En waar baseerden zij dat op? Waar baseer jij dat op?

Burn-out test
Gratis
Burn-out test
Onze gratis burn-out test geeft je in 50 vragen antwoord hoe het nu daadwerkelijk is gesteld met jouw stressniveau.

Hulp inschakelen

Dit zelfonderzoek en onderzoek naar jouw gezin van herkomst kan confronterend zijn. Het vraagt lef en moed om terug te kijken op moeilijke dingen uit je jeugd, of om te erkennen dat je langzaamaan in een verbitterd en chagrijnig persoon bent veranderd. Wees hierin dus ook mild naar jezelf. Je bent je bewust geworden dat je veel klagen hebt ingezet als manier om om te kunnen gaan met de situatie. Dat het nu niet langer helpend is, betekent ook dat je er iets aan kunt doen. Mocht je hier moeite mee hebben, dan kun je natuurlijk altijd de hulp van een coach inschakelen. Bij Liberi hebben we coaches door het hele land die graag met jou samen aan de slag gaan om je leven te sturen in de richting die jíj wilt. Zo kan veel klagen tot het verleden gaan behoren.

Als je stappen zet om veel klagen af te bouwen, dan zul je merken dat je je eerst erg bewust wordt van je onbekwaamheid. Je merkt ineens hoe veel je klaagt. Dit is een ingewikkelde fase, want je ziet jezelf telkens de ‘fout in gaan’, maar het is je nog niet gelukt om het gedrag te doorbreken. Weet dan dat dit een natuurlijk proces is. Je moet eerst door déze fase heen gaan, voordat je je beweegt naar de fase van de bewuste bekwaamheid, en tot slot naar de fase van de onbewuste bekwaamheid. Veel klagen heeft hierin geen zin: je zult slechts langer blijven hangen in de eerstgenoemde fase.

 

Wil jij hulp bij stress of burn-out?

Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.

Direct contact Of bel 085 - 5363606

Laat een reactie achter op dit blogartikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit bericht:
×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven