fbpx

Uitval van ledematen door stress (conversiestoornis)

Uitval van ledematen door stress (conversiestoornis)

Uitval van ledematen door stress (conversiestoornis) 1024 683 Liberi

Uitval van ledematen door stress (conversiestoornis)

Stress kan veel doen met het lichaam, het kan zelfs voorkomen dat uitval van ledematen door stress wordt veroorzaakt. Dit wordt ook wel een conversiestoornis genoemd. Als hier onderzoek naar wordt gedaan, wordt er geen lichamelijke oorzaak gevonden. Een conversiestoornis heeft een psychische oorzaak en kan worden veroorzaakt door acute stress. In dit artikel lees je meer over uitval van ledematen door stress, wat een conversiestoornis is en hoe je er mee om kunt gaan.

Wat is een conversiestoornis?

Een conversiestoornis is een psychische aandoening die zich lichamelijk uit. Er kunnen klachten optreden als niet meer kunnen bewegen van armen of benen, schokkende bewegingen of het verslappen van spieren, dit wordt motorische uitval genoemd. Maar het kan ook zijn dat je minder goed hoort, ziet of niet meer kunt praten, wat onder de noemer sensorische uitval valt. De klachten lijken in eerste instantie op een neurologische aandoening, zoals epilepsie of een herseninfarct. Het kan zijn dat je hierdoor angst of paniek gevoelens ervaart omdat je bang bent dat er lichamelijk iets aan de hand is. Echter wordt er bij onderzoek geen lichamelijke oorzaak gevonden.

Als er heftige emoties opspelen of acute stress plaatsvindt – zoals een ongeluk, plotseling ontslag of het verliezen van een kind – kan uitval van ledematen voorkomen. Dit komt omdat de emotie of situatie zo heftig is, dat het niet goed verwerkt kan worden waardoor er iets verkeerd gaat bij de signaaloverdracht van de hersenen naar het lichaam. Dit kan uiteindelijk zorgen voor uitval van ledematen door stress.

Daarbij zorgen de hersenen voor een zelfbescherming door de stress om te zetten in lichamelijke klachten. Hier komt ook de naam conversiestoornis vandaan, een ander woord voor conversie is namelijk omzetten.

Uitval van ledematen door stress: kenmerken

Een conversiestoornis kan zich op verschillende manieren uiten, zowel motorisch als sensorisch.

  • Uitval van één of beide benen of één of beide armen; de ledematen kunnen plotseling niet meer functioneren
  • In trance raken, anderen kunnen geen contact meer met je maken
  • Je gehoor, spraak of zicht wordt minder of valt weg
  • Overgevoelig voor pijn, zelfs een subtiele aanraking kan te veel zijn
  • Verkramping in (delen van) het lichaam
  • Schokkende bewegingen van het lichaam wat lijkt op epilepsie
  • Moeite met slikken
  • Tintelingen of weinig gevoel in bepaalde ledematen

Hoewel er geen lichamelijke oorzaak gevonden kan worden, zijn de klachten wel echt aanwezig. Toch is het wel verstandig om lichamelijk onderzoek uit te laten voeren om uit te kunnen sluiten dat het bijvoorbeeld gaat om een neurologische aandoening zoals epilepsie of een herseninfarct.

uitval ledematen stress

Conversiestoornis en stress

Er zijn verschillende oorzaken van uitval van ledematen door stress, zoals een ingrijpende gebeurtenis, (acute) stress, angst, onverwerkte emoties, opgekropte emoties zoals boosheid en woede of een trauma. Allemaal situaties waarbij heftige emoties worden ervaren en het lichaam in de stress stand schiet. Het gevolg hiervan kan dus een conversiestoornis zijn.

Dit kan veel gevolgen hebben voor het dagelijks leven:

  • Angst om de deur uit te gaan. Het kan zijn dat je bang bent om buiten de deur uitvalsverschijnselen te krijgen, bijvoorbeeld tijdens het winkelen of in een restaurant. Het gevolg hiervan kan zijn dat je steeds meer moeite hebt om de deur uit te gaan.
  • Gebruik moeten maken van een rolstoel. Als bijvoorbeeld je benen langere tijd uitvallen kan het noodzakelijk zijn om gebruik te maken van een rolstoel. Dit kan erg confronterend en moeilijk zijn om te accepteren.
  • Niet meer deelnemen aan verschillende activiteiten. Uitval van ledematen door stress kan ervoor zorgen dat je bijvoorbeeld geen auto meer durft te rijden, niet durft te gaan sporten of geen verjaardag meer bezoekt uit angst dat je last krijgt van de conversiestoornis. Dit kan ook gelden voor zaken als school of werk.
  • Angst dat klachten blijvend zijn. Hoewel de klachten bij een conversiestoornis psychisch zijn hebben veel mensen de angst dat de klachten niet meer over gaan. Dit kan zorgen voor nog meer stress en verdriet.
  • Schaamte voor de klachten. Veel mensen schamen zich voor psychische klachten waardoor ze er niet over willen praten.

Een conversiestoornis heeft dus veel invloed op het dagelijks leven en kan er ook voor zorgen dat je niet meer kunt of durft te gaan werken. Het nadeel is dat uitval van ledematen en de gevolgen kunnen zorgen voor nog meer stress; terwijl dat juist hetgeen is wat je wilt verminderen.

Uitval van ledematen door stress, hoe ga je er mee om?

Bij veel mensen komt het voor dat uitval van ledematen vanzelf weer overgaat, soms zelf binnen een paar dagen. Maar dit is niet altijd het geval, het kan ook voorkomen dat de klachten terugkerend zijn of zelfs chronisch. Hoe ga je er mee om en wat helpt om de klachten te verlichten?

Als eerste is het belangrijk om bij je huisarts te informeren en te laten onderzoeken of het daadwerkelijk gaat om een conversiestoornis, zodat je zeker weet dat er geen neurologische aandoening is.

Gaat het om een conversiestoornis? Dan hebben we verschillende tips voor je:

  • Praat erover met je familie en/of vrienden. Dit lost het probleem niet direct op maar het kan wel opluchten om je zorgen met anderen te delen en om te praten over wat je bezig houdt.
  • Volg therapie. Er zijn verschillende therapieën die ondersteuning kunnen bieden bij een conversiestoornis, zoals hypnotherapie en cognitieve gedragstherapie
  • Accepteer je situatie. Dit is (zeker in het begin) erg lastig maar het zorgt uiteindelijk wel voor meer rust en ruimte om te kijken naar mogelijkheden en oplossingen.
  • Om leren gaan met stress. Omdat een conversiestoornis veroorzaakt wordt door stress, trauma of heftige emoties is het belangrijk om te ontdekken wat bij jou zorgt voor zo’n heftige stress reactie. Als je dit weet kun je het ook verwerken en loslaten.
  • Begeleiding van een fysiotherapeut. Als lichaamsfuncties zijn uitgevallen en moeizaam terugkomen kan begeleiding van een fysiotherapeut ondersteuning bieden bij het herstel.
  • Mindfulness, mediteren, ademhalingsoefeningen of yoga kunnen de klachten van een conversiestoornis verminderen.

Leren omgaan met stress

Het verwerken van opgekropte emoties, een trauma of leren omgaan met (acute) stress kan ervoor zorgen dat je minder last ervaart van uitval van ledematen. Doordat je minder intens reageert op stress, en heftige emoties of trauma(s) hebt kunnen verwerken zul je ook minder stress en belemmering ervaren. Een coach kan hierbij ondersteuning bieden. Juist door zaken op te lossen en te leren hoe je beter met stress kunt omgaan zul je merken dat je minder snel in paniek raakt of heftig reageert. Het voordeel hiervan is dat je de kennis die je tijdens een coachingstraject leert, je leven lang kunt blijven toepassen waardoor de kans op uitval van ledematen door stress enorm verkleind wordt.

uitval van ledematen stress

Categorie: Stress

5 minuten leestijd

Deel deze blog:

Deel deze blog:
Coach-Reinoud-Drenthe-Overijssel

Reinoud Prins,
Wandelcoach en medeoprichter Liberi


Over de auteur:

Nadat ik zelf een heftige burn-out heb meegemaakt, waarin angst en depressie sterk aanwezig waren heb ik het roer om gegooid. In mijn coaching ben ik compassievol, recht door zee en oplossingsgericht. Mijn eigen ervaring neem ik graag mee om je te helpen om tot nieuwe inzichten te komen. Ik geloof dat niets ooit voor niets is. Mijn missie is geslaagd als jij je authentieke zelf hebt (terug) gevonden.

Coach-Reinoud-Drenthe-Overijssel

Reinoud Prins,
Wandelcoach en medeoprichter Liberi


Over de auteur:

Nadat ik zelf een heftige burn-out heb meegemaakt, waarin angst en depressie sterk aanwezig waren heb ik het roer om gegooid. In mijn coaching ben ik compassievol, recht door zee en oplossingsgericht. Mijn eigen ervaring neem ik graag mee om je te helpen om tot nieuwe inzichten te komen. Ik geloof dat niets ooit voor niets is. Mijn missie is geslaagd als jij je authentieke zelf hebt (terug) gevonden.

over ons

ons fasenplan

onze werkwijze

×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven
WhatsApp WhatsApp