Zoeken

Zoeken sluiten

Uitstelgedrag

dinsdag 24 november 2020

Uitstelgedrag aanpakken: Met deze 3 tips kun je uitstelgedrag afleren

Uitstelgedrag; ik denk dat we allemaal wel eens iets voor ons uitschuiven waar we nu geen zin in of tijd voor hebben. Maar bij de één is het nog erger dan bij de ander. Als je in het dagelijks leven veel last hebt van je uitstelgedrag is zul je actie moeten nemen en uitstelgedrag aanpakken. En nee, dat mag niet uitgesteld worden. Het kan je namelijk enorm belemmeren, daarbij kan het zorgen voor stress (net zoals dat stress kan zorgen voor uitstelgedrag), en zit je met dit gedrag, wat ook wel procrastinatie genoemd wordt, vooral jezelf in de weg. Laten we dus gauw kijken naar hoe je kunt zorgen dat we uitstelgedrag afleren. Ook hebben we het over uitstelgedrag oorzaken zoals uitstelgedrag door faalangst of autisme.

Informatie & uitstelgedrag oorzaken

Voordat we met je delen hoe we uitstelgedrag aanpakken, kunnen omgaan met uitstelgedrag en uitstelgedrag kunnen afleren, is het wellicht handig om eerst wat meer informatie te geven over wat het precies is. Uitstelgedrag is niets meer dan bewust taken uitstellen. We doen het allemaal wel eens, maar wanneer dit standaard voor je is, is er toch echt werk aan de winkel. Uitstellen doen we om verschillende redenen: omdat het te moeilijk is, omdat je te weinig motivatie hebt, omdat je de taken niet overziet of omdat je er geen zin in hebt. Maar wat zijn de oorzaken van uitstelgedrag?

Uitstelgedrag oorzaken:

Uitstelgedrag kent meerdere oorzaken, we delen er een aantal met je:

  • Uitstelgedag door faalangst: één van de redenen dat mensen uitstellen is vanwege faalangst. Mensen met faalangst hebben sneller last van uitstelgedrag omdat ze zijn bang om het fout te doen, dus doen dan maar liever niets. Dan kan het ook niet fout gaan.
  • Perfectionisme: niet beginnen betekent ook dat het niet kan mislukken. Perfectionisten willen alles goed en dan het liefste perfect doen. Dit geeft mensen met perfectionisme ook veel druk. Niet beginnen voelt dan soms veiliger.
  • Gebrek aan discipline: wanneer je niet voldoende discipline of motivatie hebt kan het moeilijk zijn om jezelf aan te sturen om actie te ondernemen. Het gevolg? Uitstellen!
  • AD(H)D, autisme en uitstelgedrag: Uitstelgedrag komt vaker voor bij mensen met autisme of AD(H)D. Dit kan komen doordat er te weinig energie voor is, maar ook gebrek aan overzicht kan voor uitstelgedrag bij autisme of AD(H)D zorgen. Het Zeigarnik-effect zou hierbij kunnen helpen.

Uitstelgedrag oorzaken

Uitstelgedrag & stress

Uitstellen kan zorgen voor stress; stel je hebt een deadline voor je studie of werk en je blijft het maar uitstellen dan heeft dit meerdere gevolgen:

  • Het blijft continu in je hoofd zitten, “ik moet dit nog doen..”, dat kost energie. Je kunt dit zien als een tabblad in je hoofd wat nog open staat.
  • Je doet het op het laatste moment waardoor je in één keer een flinke sprint moet trekken wat kan zorgen voor stress.

Maar andersom kan het ook, je kunt namelijk ook gaan uitstellen omdat je veel stress ervaart of omdat je een burn-out hebt. Je voelt je lichamelijk niet helemaal top, je hebt nergens zin in, je voelt je neerslachtig, bent veel aan het piekeren, en je krijgt niets uit handen. Dat je met zo’n gemoedstoestand taken gaat uitstellen is niet heel vreemd. Maar het is wel heel lastig, want als je dan op het laatste moment nog iets moet doen wat je al die tijd hebt uitgesteld, krijg je nóg meer last van stress en dat is precies wat je niet kunt gebruiken. Uitstelgedrag aanpakken kan dus echt niet meer uit worden gesteld, het is nodig. En wij gaan je vertellen hoe je dat doet.

Uitstelgedrag aanpakken & afleren

Uitstelgedrag afleren kan best lastig zijn. Het is aangeleerd gedrag, we hebben door de tijd heen gemerkt dat het blijkbaar iets oplevert waardoor het in ons systeem is gekomen. Dit betekent echter ook dat het af te leren is. Uitstelgedrag door faalangst of autisme is overigens lastiger om ‘zomaar’ te veranderen omdat het dan een andere oorzaak heeft.

1.     Wat kost uitstellen je en wat levert het op om niet uit te stellen?

Het voelt soms misschien wel veilig om taken bewust niet te doen of uit te stellen, maar in werkelijkheid levert het niets meer op dan stress en een open tabblad in je hoofd wat de nodige energie kost. Zonde! Die tijd kun je beter besteden aan het afronden van de taak. Dan kun je het loslaten en wordt het tabblad gesloten.

Bedenk je ook wat het je oplevert als je het wél doet. Het geeft rust in je lijf en in je hoofd, je voelt je goed omdat je de taak – waar je zo tegenop keek – nu is afgerond en je het kunt loslaten. Het kost je heel veel om iets uit te stellen terwijl het je juist veel oplevert als je het gewoon doet. Door je hier telkens bewust van te zijn kan het makkelijker worden om de keuze te maken om het wel te doen.

Uitstelgedrag aanpakken

2.     Maak je stappen behapbaar

Uitstelgedrag aanpakken helpt je om je doelen sneller te bereiken en meer rust te ervaren. Belangrijk in dit proces is om je stappen behapbaar te maken. Uitstelgedrag kan namelijk voortkomen uit gebrek aan overzicht. Wanneer een taak zo groot lijkt dat je niet weet waar je moet beginnen, kan dit erg demotiverend zijn. “Ik doe het wel een andere keer”, kan dan voelen als een fijne uitweg terwijl het je nergens brengt. Stel je hebt een garage vol met spullen staan die je toch eindelijk wel eens wilt opruimen. ‘Garage opruimen’ voelt te groot en er is geen overzicht. Wat je dan kunt doen is om deze taak op te splitsen:

  • Al het gereedschap bij elkaar zoeken en netjes opbergen
  • Spullen voor de tweedehandswinkel uitzoeken
  • Spullen die weggegooid kunnen worden naar de stort brengen

Hier kun je natuurlijk nog meerdere taken aan toe voegen, maar het punt is dat je één grote taak gaat opsplitsen. Wellicht voelt ‘gereedschap uitzoeken en opbergen’ meer haalbaar dan ‘garage opruimen’.

3.     Weg met afleiding!

Wanneer je je taak dan eindelijk wil gaan uitvoeren, zorg er dan ook voor dat je geen afleiding om je heen hebt. Zet je smartphone op vliegtuigstand, maak gebruik van een noise canceling koptelefoon en ga ergens zitten waar je alleen bent en niet gestoord kunt worden. Wanneer je taak onderbroken wordt kan dit ervoor zorgen dat je weer opnieuw je moed moet gaan verzamelen om verder te gaan. Zorg er dus voor dat je ongestoord je taak kunt uitvoeren zodat jij je enkel focust op het afronden van wat je al zo lang voor je uitschuift.

Uitstelgedrag afleren

Uitstelgedrag afleren: een belangrijk punt om stress te verminderen

Als je minder stress wil ervaren is uitstelgedrag afleren van groot belang. Ervaar jij momenteel juist dat je aan het uitstellen bent omdat je stress ervaart of een burn-out hebt? Of dat je uitstelgedrag door faalangst hebt? Dan is het belangrijk om stress te verminderen of faalangst aan te pakken. Om te zien hoe het gesteld is met jouw stressniveau kun je onze gratis burn-out test doen. Wil je graag meteen aan de slag? Dan kun je vrijblijvend contact opnemen met een burn-out coach uit ons team. We helpen je graag verder om meer rust te creëren in jouw leven zodat je taken direct kunt aanpakken en uitstelgedrag af kunt le

Wil jij hulp bij stress of burn-out?

Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.

Direct contact Of bel 085 - 5363606

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit bericht:
×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven