Trillend ooglid door stress

woensdag 29 januari 2020

Trillend ooglid door stress: Hoe wordt het veroorzaakt?

Vrijwel iedereen kent het wel: een trillend ooglid. Hoewel het niet pijnlijk is kan het wel vervelend en irritant zijn. Eén van de oorzaken is een trillend ooglid door stress. Stress en vermoeidheid kunnen er voor zorgen dat je ooglid gaat trillen. Maar er zijn nog meer oorzaken die kunnen meespelen. Hoe dit precies werkt, wat je kunt doen om het te verminderen en tips die je kunt toepassen om het te verminderen of zelfs voorkomen lees je in dit artikel.

Hoe kan het dat je ooglid gaat trillen?

De nervus facialis, de zevende hersenzenuw kan ervoor zorgen dat je ooglid gaat trillen. Deze zenuw is verantwoordelijk voor de aansturing van de spieren van de oogleden, wangen en mondhoeken. Wanneer de nervus facialis overactief is, is een trillend ooglid het gevolg. Omdat deze zenuw meer aanstuurt dan alleen de oogleden kan het ook voorkomen dat je wangen of mondhoeken gaan trillen, maar de kans dat dit gebeurt is klein.

In veel gevallen is de oorzaak stress en/of vermoeidheid. Echter zijn er meerdere factoren die ervoor kunnen zorgen dat het ooglid gaat trillen, we lichten ze hieronder toe.

Verschillende oorzaken trillend ooglid

Stress: Eén van de meest voorkomende redenen dat een ooglid gaat trillen is stress. Door de spanning die in je lijf is opgebouwd kan het zijn dat je ooglid gaat trillen.

Vermoeidheid: Ook vermoeidheid is een belangrijke oorzaak van een trillend ooglid. Als je veel inspanning geleverd hebt en bijvoorbeeld lang achter een computer hebt gezeten of auto hebt gereden kan het zijn dat je ooglid gaat trillen.

trillend ooglid

Ingespannen lezen of naar een scherm kijken: Je ogen zijn druk bezig als je ingespannen een boek aan het lezen bent of bezig bent op een scherm zoals een computer, smartphone of tablet. Door deze inspanning kan het voorkomen dat je ooglid gaat trillen.

Koffie en alcohol drinken: Koffie zorgt ervoor dat je hartslag omhoog gaat, je stofwisseling versnelt en het heeft een activerende werking op bepaalde spieren, waaronder de spieren van je ooglid. Ook alcohol heeft dit effect en kan dus de oorzaak zijn van een trillend ooglid.

Tekort aan voedingsstoffen: Een tekort aan o.a. magnesium en vitamine B12 zouden een rol kunnen spelen bij een trillend ooglid. Dat een tekort aan magnesium daadwerkelijk zorgt voor een ooglid wat gaat trillen is niet wetenschappelijk bewezen, wel zijn er positieve verhalen van mensen die dankzij magnesium geen last meer hebben van de trillingen.

Het is mogelijk een B12 tekort door stress te hebben, mocht je veel stress ervaren kan het dus gunstig zijn om extra B12 te gebruiken. Overleg het gebruik van supplementen altijd met een deskundige.

Trillend ooglid door stress

Er zijn dus meerdere oorzaken voor een trillend ooglid. Waar we echter dieper op in willen gaan is een trillend ooglid door stress. Wanneer je veel stress ervaart of een burn-out hebt staat je lichaam continu ‘aan’ waardoor er steeds spanning is in je lichaam wat er uiteindelijk voor kan zorgen dat je ooglid gaat trillen.

Als je twijfelt of het trillen komt door stress, kun je onze gratis burn-out test doen. Na het invullen van 50 vragen kun je bekijken wat je score is. Deze is opgedeeld in 4 categorieën waardoor je een duidelijk en compleet overzicht krijgt. Ervaar je veel stress? Dan is de kans groot dat het trillen van je ooglid daardoor wordt veroorzaakt. Is dit niet het geval? Dan is het verstandig om te kijken naar de overige oorzaken.

Wanneer een trillend ooglid door stress wordt veroorzaakt is het belangrijk om het probleem bij de kern aan te pakken en stress te verminderen. Mocht je hierbij graag hulp willen, kun je altijd contact met ons opnemen voor een vrijblijvende kennismaking.

Hoe kom je van een trillend ooglid af?

Wil je eerst zelf aan de slag om trillende oogleden te verminderen? Onderstaande tips kunnen daarbij helpen.

1. Zorg voor voldoende rust

Wanneer je veel stress hebt of het altijd druk hebt is het verstandig om ervoor te zorgen dat je vaste rustmomenten hebt op een dag. Op deze manier kun je inspanning afwisselen met ontspanning waardoor je lichaam weer tot rust kan komen en spanning kan worden losgelaten.

2. Neem pauzes als je je ogen moet inspannen

Zit je lang achter de computer? Ben je uren aan het lezen? Of heb je een lange autorit voor de boeg? Zorg ervoor dat je voldoende pauzes neemt tussendoor zodat je ogen even tot rust kunnen komen. Ga even achter je computer vandaan, leg het boek even weg of stop een paar minuten langs de weg om je ogen rust te geven.

3. Zorg dat je de juiste voedingsstoffen binnen krijgt

Omdat trillende oogleden ook veroorzaakt kunnen worden door tekort aan voedingsstoffen is het belangrijk om gezond en gevarieerd te eten zodat je de juiste voedingsstoffen binnen krijgt.

4. Let op met koffie en alcohol

Het verminderen van koffie en alcohol is niet alleen helpend bij trillende oogleden, maar ook als je veel stress ervaart. Het is dus in beide gevallen verstandig om te minderen met het gebruik van alcohol of koffie.

Eerder schreven we al een artikel over de invloed van alcohol bij stress waarin we dieper op dit onderwerp ingaan en toelichten waarom je het beter kunt vermijden.

5. Verminder stress

Trillend ooglid door stress? Dan is het belangrijk om stress in je leven te verminderen. In dit artikel delen we daar handige tips voor maar het is ook mogelijk (en soms zelfs gunstiger) om een professional in te schakelen die met je meekijkt, jou tips geeft en je motiveert en stimuleert om zaken anders aan te pakken.

Wist je dat de gemiddelde hersteltijd van een burn-out verkort wordt als je direct hulp inschakelt? Je hoeft het allemaal niet alleen te doen. Vraag hulp als het nodig is.

trillend ooglid ontspanning

6. Masseer je oogleden zacht

Om je ogen wat ontspanning te geven kan het prettig zijn om je oogleden zacht te masseren. Dit kan helpen om het trillen te verminderen en tegelijkertijd zorgt het voor een ontspannen gevoel.

Trillend ooglid door stress: Pak stress aan!

Hoewel er verschillende oorzaken zijn van een trillend ooglid zijn stress en vermoeidheid de oorzaken die het meest voorkomen. Belangrijk is om stress te verminderen, niet alleen zodat je ooglid niet meer trilt, maar vooral zodat je weer in balans komt, spanning vermindert en jij weer meer rust gaat ervaren.

Een trillend ooglid door stress is namelijk maar één van de vele symptomen van stress. Stress heeft veel invloed op je fysieke en mentale gezondheid. Zorg goed voor jezelf en verminder stress. Benieuwd hoe wij je kunnen helpen? Bekijk ons Fasenplan of neem direct contact met ons op voor een vrijblijvende kennismaking.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit bericht:

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van stress en burn-out. Door je aan te melden voor onze nieuwsbrief ga je akkoord met onze privacyvoorwaarden.

Coach Tom

Onze coaches staan voor je klaar

Onze coaches

Vind coaches in jouw buurt

×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven