Soms moet je iemand feedback geven op zijn prestaties. Of misschien wil je jezelf op een goede constructieve manier leren feedback geven. Een prima methode om feedback te geven is de tips en tops methode. In dit stuk leer je hoe je hier je voordeel mee kunt doen!
Onze coaches zijn gespecialiseerd in het coachen van mensen met stress en burn-out,
depressie en angst- en/of paniekaanvallen. Wij zorgen dat je snel de juiste hulp krijgt.
Feedback geven wil zeggen dat je iemand vertelt wat je hebt waargenomen terwijl hij of zij een prestatie leverde. Je deelt wat je hoorde, wat je zag etc. Eigenlijk deel je dus de bril waardoor jij naar de prestatie keek. Wat viel jou als individu vooral op? Belangrijk hierbij is om toch te proberen neutraal te blijven. Feedback geven gaat over het delen van je waarnemingen.
Wanneer je kritiek uit, wil je dat iemand zijn of haar gedrag verandert. Bij feedback is dat niet de intentie. Je deelt slechts je waarnemingen in de hoop dat iemand daarmee geholpen is.
Waarom is feedback geven niet eenvoudig?
Stel je voor, iemand geeft een presentatie, en jij mag naderhand feedback geven. Je las hierboven dat het de bedoeling is dat je je waarneming deelt, dus je begint: ‘leuke presentatie, lekker enthousiast. Ik vond wel dat je niet zo geloofwaardig overkwam, omdat je misschien wat té vrolijk of té luchtig deed.’ Misschien denk je dat je nu je waarneming hebt gedeeld: iets positiefs en iets negatiefs, zoals we gewend zijn. Maar eigenlijk is deze feedback vooral een negatieve evaluatie… Het positieve punt wordt eigenlijk onderuit gehaald met jouw negatieve mening die daarop volgt.
Hoe kun je dit anders doen? Goed aan bovenstaand voorbeeld is het begin met een ’top’. Daarna kun je een ’tip’ delen.
Wat zijn tips en tops?
Een top is een positieve waarneming of compliment, bijvoorbeeld: ‘met je handen zorg je voor een hele open uitstraling’. Dit volgen we niet op met een negatief punt, maar met een tip: iets waar nog ruimte is voor verbetering. Dat klinkt al een stuk groeigerichter toch?
Een tip kan bijvoorbeeld zijn: ‘naast wat je met je handen doet, zou je ook nog meer oogcontant kunnen maken met de groep’. Deze vorm van feedback is prettig om te ontvangen. Je deed het goed, en krijgt iets mee waardoor het de volgende keer nóg beter kan. Met tips en tops zet je iemand meer in zijn kracht dan met tops en flops.
Waarom de tips en tops methode?
Ieder mens kan soms onzeker zijn. Als groepsdieren zijn we gevoelig voor afwijzing, aangezien dat er uiteindelijk voor zou kunnen zorgen dat we uit de groep verstoten worden. Dat maakt presenteren ook zo spannend: als het mis gaat, ziet de hele groep dat.
Vanwege die emotionele lading kan het gebeuren dat iemand dichtklapt of erg geraakt wordt door een bepaalde vorm van feedback. Ik weet uit eigen ervaring dat zeer negatieve feedback erg onzeker kan maken; je vertrouwen voor je volgende te leveren prestatie is weg. En dat is zonde! Wat mensen nodig hebben, is inzicht in wat ze goed doen, zodat ze dat kunnen blijven doen, plus wat goede ideeën om te groeien. Meer kan een mens niet doen.
Een echt goede feedbackgever probeert de ander met zijn tips te sterken in zijn vertrouwen. Hij geeft feedback op het waargenomen gedrag van de andere persoon, maar laat de persoon volledig in zijn waarde.
Onze coaches zijn gespecialiseerd in het coachen van mensen met stress en burn-out,
depressie en angst- en/of paniekaanvallen. Wij zorgen dat je snel de juiste hulp krijgt.
Laten we tot slot eens wat preciezer kijken naar de juiste toepassing van de tips en tops-methode. Enkele best practices:
Begin je feedback met jouw intentie, bijvoorbeeld: ‘Ik wil graag dat jij een excellente presentator wordt, dat wens ik voor jou en daarom nu mijn feedback.’
Deel een top. Begin dan met het delen van jouw compliment. Zorg dat het een waarneming is en leg uit wat de waarneming met jou deed. Check bij de ander wat de intentie van hem of haar was; is er herkenning?
Deel nu een tip. Begin weer met wat je waargenomen hebt, bijvoorbeeld: ‘ik zag dat je steeds aan je flesje friemelde.’ Vraag eventueel direct wat iemands intentie was met dit gedrag. Leg uit wat jij voelde toen je dit waarnam. Leg ook uit wat jouw behoefte is, bijvoorbeeld: ‘Ik vind het belangrijk dat iemand met zijn lichaam rust uitstraalt.’ Deel vervolgens wat in jouw ogen een oplossing kan zijn, bijvoorbeeld: ‘Mijn suggestie is om je flesje op tafel te laten staan.’
Deel een top. Een volleerde feedbackgever deelt nu wederom een top. Vertel bijvoorbeeld dat het je opviel dat de persoon veel lachte. Hierdoor voelde jij je ontspannen. Door nu weer een top te noemen, is de tip makkelijker te incasseren.
Vat je feedback samen. Vertel wat je goed vond en hoe het zelfs nóg beter zou kunnen. Zo eindig je jouw tips en tops feedbackronde!
Je beseft nu vast dat deze manier van feedback geven best even oefenen is. Houd het in het begin dus simpel: deel een top en tip en sluit af. Je zult merken dat het steeds makkelijker gaat.
Tot slot: feedback ontvangen
Feedback ontvangen is ook een kunst op zich. Het werkt goed wanneer je jezelf niet gaat ‘verdedigen’. De mensen om je heen delen slechts hun waarnemingen en daar kun je je voordeel mee doen. Blijkbaar kom jij zo over. Wees lief voor jezelf, want feedback ontvangen kan best spannend en moeilijk zijn; ieder mens wil namelijk goed overkomen op anderen. Toch kun je in deze zone van ongemak – buiten je comfort zone – veel groeien!
Doe de gratis burn-out test,
test in 5 minuten hoe
het gesteld is met jouw
stressniveau
Het tips en tops-feedbackmodel is een mooi handvat wanneer je anderen wilt helpen groeien. Het leuke is dat je het ook op jezelf kunt toepassen (al is het dan iets minder effectief, want je hebt je eigen blinde vlekken). Je kunt jezelf complimenten geven en zo je zelfvertrouwen vergroten. Daarnaast kun je zoeken naar mogelijkheden voor groei, zonder jezelf erg hard aan te pakken. Dat is wat lastiger bij jezelf, aangezien de meeste mensen een sterke innerlijke criticus hebben; een stem die overdreven kritisch is naar zichzelf. Voor de tips en tops methode kun je beter je vriendelijke stem aan het woord laten.
Bronvermelding:
Bij het geven van tips en tops, ontvang je vaak ook feedback. Hiervoor moet je ook kritiek kunnen ontvangen. Lees hier meer
Veelgestelde vragen
Wat is feedback geven?
Feedback geven wil zeggen dat je iemand vertelt wat je hebt waargenomen terwijl hij of zij een prestatie leverde. Je deelt wat je hoorde, wat je zag etc. Eigenlijk deel je dus de bril waardoor jij naar de prestatie keek. Wat viel jou als individu vooral op? Belangrijk hierbij is om toch te proberen neutraal te blijven. Feedback geven gaat over het delen van je waarnemingen. Wanneer je kritiek uit, wil je dat iemand zijn of haar gedrag verandert. Bij feedback is dat niet de intentie. Je deelt slechts je waarnemingen in de hoop dat iemand daarmee geholpen is.
Waarom is feedback geven niet eenvoudig?
Stel je voor, iemand geeft een presentatie, en jij mag naderhand feedback geven. Je las hierboven dat het de bedoeling is dat je je waarneming deelt, dus je begint: 'leuke presentatie, lekker enthousiast. Ik vond wel dat je niet zo geloofwaardig overkwam, omdat je misschien wat té vrolijk of té luchtig deed.' Misschien denk je dat je nu je waarneming hebt gedeeld: iets positiefs en iets negatiefs, zoals we gewend zijn. Maar eigenlijk is deze feedback vooral een negatieve evaluatie... Het positieve punt wordt eigenlijk onderuit gehaald met jouw negatieve mening die daarop volgt. Hoe kun je dit anders doen? Goed aan bovenstaand voorbeeld is het begin met een 'top'. Daarna kun je een 'tip' delen.
Wat zijn tips en tops?
Een top is een positieve waarneming of compliment, bijvoorbeeld: 'met je handen zorg je voor een hele open uitstraling'. Dit volgen we niet op met een negatief punt, maar met een tip: iets waar nog ruimte is voor verbetering. Dat klinkt al een stuk groeigerichter toch? Een tip kan bijvoorbeeld zijn: 'naast wat je met je handen doet, zou je ook nog meer oogcontant kunnen maken met de groep'. Deze vorm van feedback is prettig om te ontvangen. Je deed het goed, en krijgt iets mee waardoor het de volgende keer nóg beter kan. Met tips en tops zet je iemand meer in zijn kracht dan met tops en flops.
Waarom de tips en tops methode?
Ieder mens kan soms onzeker zijn. Als groepsdieren zijn we gevoelig voor afwijzing, aangezien dat er uiteindelijk voor zou kunnen zorgen dat we uit de groep verstoten worden. Dat maakt presenteren ook zo spannend: als het mis gaat, ziet de hele groep dat. Vanwege die emotionele lading kan het gebeuren dat iemand dichtklapt of erg geraakt wordt door een bepaalde vorm van feedback. Ik weet uit eigen ervaring dat zeer negatieve feedback erg onzeker kan maken; je vertrouwen voor je volgende te leveren prestatie is weg. En dat is zonde! Wat mensen nodig hebben, is inzicht in wat ze goed doen, zodat ze dat kunnen blijven doen, plus wat goede ideeën om te groeien. Meer kan een mens niet doen.
Wat zijn tips voor de tips en tops methode?
Enkele best practices: - Begin je feedback met jouw intentie - Deel een top - Deel nu een tip - Deel een top - Vat je feedback samen
Wil jij hulp bij stress of burn-out?
Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.