Zoeken

Zoeken sluiten

Time management – tips

zondag 27 september 2020

Time management: de één is er een ster in, de ander faalt hopeloos. Wie goed is in het effectief managen van zijn/haar tijd, heeft minder stress. Letterlijk. Er zijn talloze redenen die stress kunnen veroorzaken. Slechte time management is een oorzaak waarin veel mensen zich zullen herkennen. Het is niet moeilijk om te zien hoe dit kan leiden tot stress. Keer op keer kom je niet uit met je tijd. Je krijgt je taken niet af, komt continu tijd tekort of houdt geen tijd over om de dingen te doen die je echt nog zou moeten of willen doen. Met andere woorden: je voelt je constant opgejaagd en loopt achter de feiten aan. Wat kun je hieraan doen?

Waarom is het zo belangrijk?

Stress is iets van alle tijden. Van de vroege mensen in de oudheid tot mensen in de toekomst duizenden jaren van nu: stress is er altijd geweest en zal er altijd zijn. De redenen achter de stress zijn echter vaak verschillend. Natuurlijk zijn er oorzaken die misschien wel altijd zullen blijven bestaan. Je kunt echter ook spreken van oorzaken die tijdsgebonden zijn. Denk je dat mensen een paar duizend jaar geleden last hadden van werkstress? Nee. Net zoals wij vandaag de dag in principe minder overlevingsstress hebben en dit in de oudheid misschien wel stressfactor nummer één was. De bedreigingen van vroeger zijn er niet meer, maar daar zijn wel nieuwe bedreigingen bijgekomen.

Tijdgebrek is echt een kenmerk van nu. We moeten zo veel. Van anderen, maar zeker ook van onszelf. Zeer veel mensen worstelen met een goede werk/privébalans. Carrière maken, voor het gezin zorgen, het huishouden, hobby’s, sporten, vrienden: je herkent het vast wel. Soms zitten er gewoon niet genoeg uren in een dag. Goed time management kan daarom ontzettend belangrijk zijn.

Hoe weet je of je moeite hebt met time management?

Hoe weet je of je moeite hebt met time management?

Hoe weet je of je moeite hebt met time management? Die vraag is eenvoudig te beantwoorden: je komt structureel tijd tekort voor belangrijke dingen. Iedereen komt wel eens ergens tijd tekort voor. Misschien zelfs vrij regelmatig, maar dat hoeft geen probleem te zijn. Ben je bekend met de MoSCoW methode? Dit is een methode die vaak wordt gebruikt door programmeurs bij het bepalen van wat een programma moet kunnen. Het is echter ook een perfecte manier om te kijken naar je dagindeling. De MoSCoW-methode bestaat uit “must haves”, “should haves” and “could haves”. Met andere woorden: dingen die je moét doen, dingen die je zou moeten doen en dingen die je kunt doen.

Wanneer je de dingen die je moet doen en de dingen die je zou moeten doen vaak niet redt, is dit een teken dat je misschien wel last hebt van gebrekkig time management. Dat kan verschillende redenen hebben. Mensen die moeite hebben met goed time management, herkennen zich vaak in de volgende eigenschappen:

Stuk voor stuk zijn dit redenen waardoor je in de knoei kunt komen met je tijd. Zeker wanneer er een combinatie van bovenstaande redenen (of andere redenen) aanwezig is.

Time management tips

Hoe uit dit zich?

Wie moeite heeft met time management ervaart bijna altijd onnodig veel stress. Je brengt jezelf hiermee namelijk in de problemen. Omdat je tijd tekort komt of geen aandacht kunt geven aan belangrijke dingen, kun je in jezelf teleurgesteld raken. Niet alleen dat: je kunt ook anderen teleurstellen. Bovendien kan te laat zijn met dingen of zaken niet af krijgen gevolgen hebben. Vooral op het werk uiteraard. Slecht time management en een drukke baan gaan niet samen. Je wilt hier dan ook verbetering in aanbrengen. Maar hoe?

Time management tips

Ik geef je graag enkele time management tips die je kunnen helpen om je tijd effectiever in te delen. Een mooi gezegde is: work smarter, not harder. Gebrekkig time management kan ontzettend frustrerend zijn. Je geeft alles wat je hebt, maar door een gebrek aan efficiëntie behaal je niet de resultaten die je voor ogen hebt of van jezelf verwacht. Deze tips kunnen je helpen om dit wél te realiseren.

1. Maak prioriteiten.

Begin elke dag met jezelf af te vragen wat je prioriteiten zijn. Wat zijn de dingen die je vandaag moet doen? Schrijf deze op en breng prioriteit aan. Begin waar mogelijk met de belangrijkste taak. Zo zorg je ervoor dat áls je tijd tekort komt, dit niet je belangrijkste taken beïnvloedt. Onthoud het eerder besproken MoSCoW-model. Zorg ervoor dat je voldoende tijd inruimt voor de must haves en should haves. Heb je tijd over voor de could haves, dan is dat een mooie bonus.

2. Schat in hoeveel tijd je nodig hebt.

Je kunt natuurlijk wel lijstjes maken, maar dit is vrij zinloos wanneer je geen inschatting kunt maken van hoe lang je voor elke taak nodig hebt. Dit is een gebied waarop veel mensen de fout in gaan. Helemaal exact inschatten hoeveel tijd iets je gaat kosten, is misschien niet te doen. Probeer een zo goed mogelijke inschatting te maken, waarbij je beter iets te ruim kunt zijn met je tijd dan te krap. Waarom? Wanneer je iets ruimer tijd inplant, weet je zeker dat de belangrijkste taken van de dag in orde komen. Gaat het bij het begin al fout, dan werkt het door in de dingen die nog komen gaan. Voor je het weet loop je wéér de hele dag achter de feiten aan.

Houd de tijd bij

3. Houd de tijd bij

Een nogal eenvoudige maar daardoor niet minder nuttige time management tip: houd de tijd altijd bij. Veel mensen kunnen zich verliezen in de tijd wanneer zij geconcentreerd met iets bezig zijn. Zet een timer, bijvoorbeeld op je telefoon. Je kunt ook gebruikmaken van tussentijden en reminders. Zo voorkom je dat je voor verrassingen komt te staan. Heb je bijvoorbeeld 2 uur uitgetrokken om iets te doen? Zet dan halverwege of na anderhalf uur een alarm.

4. Neem niet te veel hooi op je vork

Heb jij moeite met nee zeggen? Erken dit dan van jezelf. Neem niet te veel hooi op je vork. Door te veel taken op je te nemen, zorg je voor een lastige uitgangspositie waarbij de kans toeneemt dat jij jezelf in de problemen brengt.

Time management apps

Er zijn tal van time management apps verkrijgbaar die je helpen om efficiënter met je tijd om te gaan en meer gedaan te krijgen. Welke app voor jou het beste is, is van tevoren lastig te bepalen. Het hangt sterk af van wat jij prettig vindt werken. Zo zijn er to-do lijsten zoals Todoist, of apps die je inbox, agenda en taken samen kunnen brengen zoals Things. Andere apps zijn weer gericht op het effectief omgaan met tijd, zoals pomodoro timers.

Hoe ga jij om met time management? Deel het hieronder in de reacties!

Nieuwsgierig geworden?

Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.

Burn-out test Contact opnemen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit bericht:
×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven