Zoeken

Zoeken sluiten

Wanneer gaan symptomen van stress over in burn-out klachten?

donderdag 12 maart 2020

Stress ervaar je soms merkbaar en soms onmerkbaar. Veel symptomen van stress en een burn-out zijn bekend. Wanneer je hier last van hebt, zul jij je daar in de meeste gevallen ook bewust van zijn. Het is dan altijd verstandig om stappen te ondernemen en de oorzaak van de stress aan te pakken. De oorzaak wegnemen zal ertoe leiden dat de stress ook verdwijnt. Wanneer je te kampen hebt met extreme stress, loop je een verhoogd risico op het oplopen van een burn-out. Een burn-out krijgen is iets dat je te allen tijde wilt vermijden. Maar hoe doe je dit, wanneer je al te maken hebt met zeer ernstige stress en je niet in staat bent om voor verandering te zorgen? De scheidslijn tussen extreme stress en een burn-out is dun. Wanneer gaan symptomen van stress over in burn-out klachten?

Wanneer gaan symptomen van stress over in burn-out klachten?

Het antwoord op deze vraag, is zeer eenvoudig. Symptomen van stress gaan over in burn-out klachten wanneer de symptomen genegeerd worden en de bron van stress niet wordt aangepakt. Dit betekent niet dat iedereen die te veel stress ervaart ook uiteindelijk een burn-out krijgt, maar wie structureel wordt blootgesteld aan te veel ongezonde stress en niet de noodzakelijke stappen neemt, loopt een sterk verhoogd risico.

verhoogd risico burn-out

Gaan alle symptomen van stress over in burn-out klachten?

Wederom kort gezegd: ja. Wanneer je ernstige stress en de bijbehorende symptomen ervaart, zul je last van deze symptomen blijven houden zodra stress overgaat in een burn-out. Sterker nog: de kans is groot dat de intensiteit van de klachten alleen maar toeneemt.

De overeenkomsten van de symptomen

De symptomen van stress en een burn-out herkennen, is vaak niet lastig. Het onderscheid maken tussen symptomen van stress en symptomen van een burn-out echter wel. Dit heeft ermee te maken dat deze symptomen voor een groot deel gelijk zijn. Wanneer stress overgaat in een burn-out betekent dit niet dat je ineens last gaat krijgen van andere symptomen. Het kan wel, maar het hoeft niet.

Om het verschil beter te begrijpen, is het goed om eerst te kijken naar de overeenkomsten. Je kunt de symptomen van stress en een burn-out onderverdelen in vier categorieën, te weten: distress, depressie, angst en somatisatie (dit noemt men ook de 4DKL lijst). Distress geeft aan hoeveel stress en spanning je ervaart en in hoeverre dit je functioneren beïnvloedt. Denk bijvoorbeeld aan werkstress die ervoor zorgt dat je fouten gaat maken. Depressie kijkt naar in hoeverre je stress of een burn-out gepaard gaat met depressieve gevoelens. Angst kijkt niet alleen naar de ernst van de angst, maar ook naar het soort angst en of er sprake is van abnormale angst of een angststoornis. Somatisatie kijkt naar de mate waarop stress zorgt voor een lichamelijke reactie of fysieke klachten.

Zowel voor de symptomen van stress als de symptomen van een burn-out geldt dat de klachten in alle vier de categorieën kunnen vallen. Het is belangrijk om dit te onthouden. De verschillen in symptomen van stress en een burn-out zijn niet altijd te herkennen aan de aard.

Wat zijn de verschillen?

Op basis van de overeenkomsten zou je kunnen stellen dat het moeilijk is om verschillen te constateren. En dat is waar. Zaken als angstig zijn voor een onbekende gevaar, last hebben van oververmoeidheid of nergens zin in hebben zijn zowel symptomen van stress als symptomen van een burn-out. Dus wanneer gaan symptomen van stress over in een burn-out als er zo veel overeenkomsten zijn?

Vergelijk je de twee, dan zie je in de vier categorieën doorgaans het grootste verschil in de categorie “depressie”. Mensen met een burn-out hebben vaker en meestal ook sterker last van depressieve gevoelens. Tot niets meer komen, geen uitweg meer zien, of nergens meer plezier in hebben, zijn symptomen die kunnen horen bij een depressieve stoornis. Zij kunnen weliswaar voorkomen bij stress, maar meestal horen zij bij de symptomen van een burn-out.

De verschillen liggen voor het overige vooral in de ernst van de symptomen. Dit dient breder te worden getrokken dan louter vast te stellen dat bij een burn-out de symptomen vaak nog erger zijn dan bij extreme stress. Het is vooral de uitwerking van de symptomen die bij een burn-out voor een nog groter probleem zorgt.

Een belangrijk verschil tussen stress en een burn-out

belangrijk verschil stress burn-outHet belangrijkste verschil tussen stress en een burn-out, is de wijze van herstel. Van stress, zelfs van extreme stress, kun je in veel gevallen nog zelfstandig herstellen. Denk aan het nemen van voldoende rust en het zo veel mogelijk vermijden van de oorzaken van de stress. Door jezelf tijd te gunnen, goed uit te rusten en te focussen op je gezondheid, zul je vaak merken dat de stress afneemt en dat jij je na verloop van tijd weer beter gaat voelen. Is er sprake van een burn-out, dan is alleen ontspannen, rust nemen en stress vermijden niet meer voldoende. Je hebt te maken met totale emotionele en vaak ook fysieke uitputting waarvan je in de regel niet meer zelf kunt herstellen.

Hoe kun je voorkomen dat stress overgaat in een burn-out?

Omdat de symptomen van stress en een burn-out zo gelijk zijn, betekent het dat het vaak moeilijk is om zelf vast te stellen wanneer je een burn-out hebt. Wanneer je deze krijgt, zul je het herkennen, maar dan is het eigenlijk al te laat. Daarom is het goed om je bewust te zijn van de signalen en symptomen van stress. Leer deze herkennen. Hoe eerder je erbij bent, des te sneller je namelijk kunt herstellen. Ga dus niet mooi weer spelen wanneer je voelt dat er iets aan de hand is, maar kom in actie. Bepaal voor jezelf wat de stress veroorzaakt en hoe je ervoor kunt zorgen dat je stress afneemt.

Laat je de zaken op hun beloop, dan is de kans aanwezig dat je stress alleen maar toeneemt en op een dag gaan symptomen van stress over in een burn-out. Op dat moment ben je veel verder van huis. Je zult de hulp nodig hebben van een burn-out coach om weer te herstellen. na een burn-out is het belangrijk om oude patronen te doorbreken om er voor te zorgen dat je niet weer opnieuw een burn-out krijgt. De coaches van Liberi staan voor je klaar om je te helpen met het herstellen van een burn-out. Dat is ons werk, maar desondanks zeggen wij: voorkomen is beter dan genezen.

Neem contact op bij zorgen of problemen

Daarom is het verstandig om contact met ons op te nemen als je het gevoel hebt dat je geen controle meer hebt over je stress. Ook wanneer je geen burn-out hebt, kunnen onze coaches je helpen. Wij zijn ook specialisten op het gebied van het voorkomen van een burn-out. Doe de online burn-out test om erachter te komen hoe het met jouw stressniveau gesteld is. Je hoeft niet bang te zijn voor de uitslag, maar laat deze (sterk) verhoogde waarden zien, neem dan gewoon eens contact met ons op voor een vrijblijvende intake. Een coach bij jou in de buurt vertelt je graag hoe wij je kunnen helpen.

Nieuwsgierig geworden?

Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.

Burn-out test Contact opnemen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit bericht:
×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven