Zoeken

Zoeken sluiten

Spanningsklachten door heftige berichten in het nieuws

zondag 12 november 2023

Er gebeurt de afgelopen periode veel in de wereld en waar je ook komt, er wordt over gesproken en gediscussieerd. Begin 2022 startte de oorlog in Oekraïne en afgelopen periode kwam daar de oorlog tussen Israël en Gaza bij. Ondanks dat deze heftige gebeurtenissen zich grotendeels ver bij ons vandaan afspelen, kan het van grote invloed zijn in ons dagelijks leven. We leven mee met onschuldige slachtoffers, ervaren woede en onmacht, of gaan zelf de straat op om je stem kenbaar te maken. De kranten staan vol met dergelijke berichten en het nieuws heeft er meerdere items mee gevuld. Soms kan je dusdanig betrokken raken bij een ingrijpend onderwerp dat je er spanningsklachten door ontwikkelt. In dit blog bespreken we de gevolgen hiervan en hoe je het kan beperken.

Het nieuws van tegenwoordig

Het nieuws van nu is een wereld van verschil als je kijkt naar hoe het nieuws tientallen jaren terug in de wereld werd gebracht. Vroeger keek je om 18.00 het journaal en was de kans aanzienlijk dat je een abonnement op een fysieke krant had. Tegenwoordig kan je met één druk op de knop de dagelijkse actualiteiten lezen waar je maar wil. Je hoeft er zelfs niet meer bewust naar te zoeken, ook via de verschillende sociale media kanalen lees je, soms ongewild, wat er op dit moment in de wereld gebeurt. En daar ligt voor sommigen precies het probleem. Het is niet altijd mogelijk om bijvoorbeeld heftige berichten te filteren van je tijdlijn. Rampen, oorlogen, politieke gebeurtenissen en conflicten worden te pas en onpas openbaar en ongevraagd gedeeld.

Beelden van conflicten kunnen heftige beelden zijn.

De gevolgen van heftige berichten in het nieuws

Het is niet meer dan normaal om emotioneel geraakt te worden als er heftige nieuwsberichten voorbij komen. Beelden van slachtoffers, in welke vorm dan ook, van oorlog en geweld raakt bijna iedereen. Hier emotioneel om worden maakt je menselijk en toont dat je genoeg empathie bezit. Ook al spelen bepaalde situaties zich vaak ver van ons bed af, je voelt je betrokken bij de dingen die er in de wereld gebeuren. Toch is het belangrijk waakzaam te zijn hoeveel je jezelf blootstelt aan dergelijke berichten. Het kan namelijk negatieve gevolgen hebben voor je geestelijke gezondheid.

Angst en stress

Jezelf continu blootstellen aan heftige nieuwsberichten, vooral met negatieve inslag, kan stress en angst veroorzaken. Nieuws over conflicten, rampen of onrechtvaardigheid kan ervoor zorgen dat je je onveilig en onzeker voelt.

Onze coaches zijn gespecialiseerd in het coachen van mensen met stress en burn-out, depressie en angst- en/of paniekaanvallen. Wij zorgen dat je snel de juiste hulp krijgt.
Online cursus
159.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

Depressie

Indien je al gevoeliger bent voor het ontwikkelen van een depressie, is het voor jou extra belangrijk erop te letten dat je je niet verliest in alle berichtgevingen om je heen. Door de grote negativiteit die het met zich meebrengt kan je het gevoel krijgen dat het leven uitzichtloos is, het niet beter wordt op de wereld of een groter verdriet met zich meebrengen dan je eigenlijk aankan.

Slaapproblemen

Het is niet zo vreemd dat sommige heftige berichten slaapproblemen met zich meebrengen. Als je angstig wordt van het nieuws, kan die angst in de nacht de ruimte krijgen te groeien en je wakker te houden.

Zorgen maken

Wat daar gebeurt kan hier ook gebeuren. Geen vreemde gedachte als je alle heftigheid meekrijgt. Je hebt vaak ook geen invloed op de gebeurtenissen waardoor je je nog meer zorgen gaat maken.

TV is een grote facilitator als we spreken over heftige berichten.

Hoe ga je om met spanningsklachten door heftige berichten?

Het kan fijn zijn om op de hoogte te zijn van wat er in de wereld gebeurt, maar je mentale gezondheid is belangrijker. Wil je toch op de hoogte blijven? Hieronder vind je een aantal tips hoe je spanningsklachten veroorzaakt door heftige nieuwsberichten ietwat kan verminderen.

Beperk wat je leest

Zoals eerder geschreven is het nieuws tegenwoordig bijna niet te vermijden. Toch zijn er een aantal manieren om de heftige berichten toch ietwat uit je leven te filteren. Kies er bijvoorbeeld voor om alleen om 18.00 het nieuws te kijken. Via veel sociale media kanalen kun je filters instellen om bepaalde woorden niet meer te hoeven zien. Stel dit zo goed en straks mogelijk voor jezelf in zodat je zelf kunt bepalen wat je wel of niet leest.

Burn-out test
Gratis
Burn-out test
Onze gratis burn-out test geeft je in 50 vragen antwoord hoe het nu daadwerkelijk is gesteld met jouw stressniveau.

Zoek op goed nieuws berichten

Steeds meer nieuwssites hebben een bulletin waar alleen maar goed nieuws wordt gedeeld. Je kan hier zelfs meldingen van aanzetten. Leuk om zo af en toe op de dag een leuk nieuwsbericht binnen te krijgen.

Bespreek je zorgen

Wanneer je merkt dat je zorgen of angsten groter zijn dan je eigenlijk nog wil, bespreek dit dan met iemand. Het is hierin niet de bedoeling dat je het nieuws zelf gaat bediscussiëren, maar dat je vertelt hoe jij je voelt bij al deze heftige berichten. Misschien heeft iemand nog tips voor je of herkent diegene jouw gevoelens en kunnen jullie dit delen met elkaar.

Denk aan je ontspanning

Vooral wanneer je veel stress of angsten ervaart door heftige berichten, is het belangrijk om te denken aan je ontspanning. Neem even een pauze van de wirwar van berichten en lees een boek, ga wandelen of kies voor een rustgevende meditatie.

In de krant kun je tegenwoordig ook leuke nieuwsberichten lezen. Probeer deze wat meer op te zoeken.

Zorg zelf voor positiviteit

Hoe langer je blijft kijken naar heftige nieuwsberichten, hoe minder positieve emoties je zelf ervaart. Hierom is het aan te raden zelf die positiviteit in je leven te brengen. Denk bijvoorbeeld aan het doen van vrijwilligerswerk voor kwetsbare doelgroepen. Ga iets doen waar jij een goed gevoel van krijgt. Misschien is het een idee om zelf een goed nieuwskanaal op te zetten. Je maakt hier niet alleen jezelf blij mee, maar ook een hoop andere mensen.

Onze coaches zijn gespecialiseerd in het coachen van mensen met stress en burn-out, depressie en angst- en/of paniekaanvallen. Wij zorgen dat je snel de juiste hulp krijgt.
Online cursus
159.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

Hulp van een coach

Spanningsklachten die veroorzaakt worden door heftige nieuwsberichten zijn op dit moment een werkelijk probleem. Het komt vele malen vaker voor dan dat gedacht wordt. Je bent niet de eerste en zeker niet de laatste die hier last van hebt en hulp nodig heeft om hier beter mee om te gaan. Naast bovenstaande tips kan het soms fijn zijn om in contact te komen met een professionele coach. Samen gaan jullie werken aan de impact die het nieuws op je heeft en hoe je dit kan beperken. Wandelcoaching is een van de meest bewezen behandelmethoden die helpt terug te komen in balans met jezelf. Voor meer informatie kun je vrijblijvend contact met ons opnemen.

Veelgestelde vragen

Het is niet meer dan normaal om emotioneel geraakt te worden als er heftige nieuwsberichten voorbij komen. Beelden van slachtoffers, in welke vorm dan ook, van oorlog en geweld raakt bijna iedereen. Hier emotioneel om worden maakt je menselijk en toont dat je genoeg empathie bezit. Ook al spelen bepaalde situaties zich vaak ver van ons bed af, je voelt je betrokken bij de dingen die er in de wereld gebeuren. Toch is het belangrijk waakzaam te zijn hoeveel je jezelf blootstelt aan dergelijke berichten. Het kan namelijk negatieve gevolgen hebben voor je geestelijke gezondheid.
Wanneer je merkt dat je zorgen of angsten groter zijn dan je eigenlijk nog wil, bespreek dit dan met iemand. Het is hierin niet de bedoeling dat je het nieuws zelf gaat bediscussiëren, maar dat je vertelt hoe jij je voelt bij al deze heftige berichten. Misschien heeft iemand nog tips voor je of herkent diegene jouw gevoelens en kunnen jullie dit delen met elkaar.

Wil jij hulp bij stress of burn-out?

Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.

Direct contact Of bel 085 - 5363606

Laat een reactie achter op dit blogartikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit bericht:
×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven