Zoeken

Zoeken sluiten

Slaapapneu. Wat kun je zelf doen je slaapkwaliteit te bevorderen?

donderdag 30 juni 2022

Iedereen heeft wel eens een ochtend waar je moe wakker wordt terwijl je voor jouw gevoel op tijd bent gaan slapen. Stress zorgt voor slechte rust in je slaap, net zoals depressie je slaapritme op een vervelende manier kan beïnvloeden. Wat als je elke dag moe wakker wordt en daarbij ook veel hoofdpijn ervaart? Je zou nog wel eens slaapapneu kunnen hebben.

Online cursus
49.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

Wat is slaapapneu?

Slaapapneu wordt gezien als een slaapstoornis maar feitelijk is het een te grote ontspanning van je spieren. Voornamelijk de spieren van je tong. Je spieren ontspannen dusdanig dat je tong je luchtwegen blokkeert en daardoor de ademhaling stokt. Door deze blokkade krijg je minstens een seconde of 10 geen zuurstof en dat meerdere malen per uur(minimaal 5 keer). Vooral wanneer je op je rug slaapt zul je hier vaker last van hebben.

overgewicht-slaapapneu

Oorzaak.

Hoe vervelend dit ook is om te lezen, slaapapneu heeft zo goed als altijd een medische oorzaak.

Medische oorzaken:

  •        Erfelijkheid: Het kan in je genen zitten. Hier heb je weinig invloed over.
  •        Korte onderkaak: Doordat je onderkaak korter is glijdt je tong makkelijk je luchtpijp in.
  •        Nier- of hartfalen. De medische discussie is nog steeds gaande of hartfalen een gevolg is van de slaapapneu en niet de oorzaak.

Toch zijn er een aantal factoren waar jij zelf controle over hebt:

  • Alcohol of drugs: Verdovende middelen zorgen voor een nog grotere ontspanning van de spieren waardoor slaapapneu verergerd.
  • Slaapmedicatie: Hier kun je hetzelfde effect als alcohol en drugs verwachten.
  • Roken: De schadelijke stoffen in de rook van je sigaret zorgt voor een chronische ontsteking van je luchtwegen. Hierdoor zijn ze vaker opgezwollen of geïrriteerd wat de slaapapneu alleen maar verergerd.
  • Overgewicht: Een hoge BMI heeft een grote invloed op de mate van je slaapapneu. Je suikerstofwisseling is vaak van slag en ontregeld. Let wel dat slaapapneu ook overgewicht kan veroorzaken. Door je slechte slaapcyclus neemt je lichaam insuline minder goed op wat je lichaam in gewicht doet toenemen.
Burn-out test
Gratis
Burn-out test
Onze gratis burn-out test geeft je in 50 vragen antwoord hoe het nu daadwerkelijk is gesteld met jouw stressniveau.

Gevolg.

De invloed die slaapapneu heeft op je leven is voor iedereen weer anders en is afhankelijk van de mate waarin je slaapapneu ervaart. De meest voorkomende klachten zijn:

  •         Moeheid: Doordat je niet goed in diepe slaap komt rust je ook niet uit. Het kan je in gevaarlijke situaties brengen doordat de moeheid overdag in eens toe kan slaan. Ook tijdens inspanning zoals autorijden. Ben je erg vermoeid? Stap dan niet in een auto of op de fiets.
  •         Hoofdpijn: Je hersenen krijgen een paar keer per uur minder zuurstof dan normaal. Naast moeheid heb je vaak last van hoofdpijn.
  •         Concentratieproblemen: Wanneer je niet goed slaapt, laad je geestelijk ook niet op en is het lastig overdag je aandacht ergens bij te houden.
  •         Snurken: Alhoewel je deze klacht vaak zelf niet merkt, is het je partner die geregeld klaagt over je gesnurk. Sommige partners slapen niet meer samen in 1 kamer door je luide gesnurk elke nacht.
  •         Snel geïrriteerd zijn: Je komt letterlijk zuurstof tekort in de nacht. Je bent moe of uitgeput en daardoor sneller geïrriteerd.
  •         Geheugenproblemen: Bovenstaande klachten vallen allemaal samen en vergeetachtigheid hoort ook bij slaaptekort hebben en oververmoeid zijn.

autorijden-slaapapneu

Diagnose slaapapneu.

Je krijgt niet zomaar de diagnose slaapapneu. Voordat slaapapneu bij jou wordt vastgesteld gaat daar een reeks aan onderzoeken aan vooraf. Je wordt eerst gezien door een neuroloog, KNO-arts en in sommige gevallen ook een longarts. Zodra andere aandoeningen uitgesloten zijn krijg je een slaaponderzoek. Dit kan thuis of in het ziekenhuis gebeuren. Ook is er een specialistisch slaapcentrum waar je op een veilige en gecontroleerde manier deze testen kunt ondergaan. Je slaapt dan in het slaapcentrum en door middel van verschillende meetapparaten kan slaapapneu worden vastgesteld. Wanneer dit slaaponderzoek slaapapneu aantoont wordt de diagnose definitief.

Slaapapneu medisch behandelen.

We gaan het niet mooier maken dan dat het is: Slaapapneu is over het algemeen niet te genezen en is iets waar je de rest van je leven aandacht voor moet hebben. De meeste mensen met slaapapneu gebruiken in de nacht een CPAP apparaat. CPAP staat voor: continuous positive airway pressure. Dit apparaat forceert zuurstof door je luchtpijp door middel van een grote zuurstofslang via een gezichtsmasker. Je kan dit via de neus doen maar er bestaan ook mond- en neusmaskers. Door de luchtdruk kan je tong niet meer in je keel glijden waardoor je altijd zuurstof hebt en niet meer stopt met ademen. Het maakt hiervoor niet uit of je op je rug of je zij ligt. Je kunt niet op je buik slapen met een CPAP apparaat.

Indien je een lichtere- of matige vorm van slaapapneu hebt kan er soms een MRA beugel aangemeten worden. Deze beugel wordt op maat gemaakt en brengt je onderkaak iets naar voren waardoor er meer ruimte ontstaan achterin je keel.

Online cursus
49.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

Wat kun je zelf doen?

Zo heel af en toe kan je slaapapneu al beperken door jezelf aan te leren op je zij te slapen. Je kunt bijvoorbeeld een tennisbal in je slaapshirt naaien waardoor je in de nacht niet op je rug draait. Wanneer je overgewicht hebt zul je merken wanneer je gewicht verliest, je apneu ook vermindert. Het goede nieuws is dat je apneu soms ook volledig kan verdwijnen indien je vanuit overgewicht apneu ontwikkeld hebt. Ook stoppen met roken of het beperken van alcohol drinken hebben een positieve invloed op je slaapapneu.

moe-slaapapneu

Je hoeft dit niet alleen te doen.

Stoppen met roken, geen alcohol drinken, meer bewegen. Allemaal factoren die je slaapkwaliteit sterk bevorderd. Het is niet vreemd als je daar wat hulp bij nodig hebt. Je hebt jezelf patronen aangeleerd die niet altijd even makkelijk af te leren zijn. Vooral wanneer je een verslaving hebt aan bijvoorbeeld nicotine. Stoppen brengt nog meer stress met zich mee. Je moet je leefstijl veranderen en met behulp van een coach gaat dat vaak net iets makkelijker. Wandelcoaching heeft een sterke invloed op het beperken van stress en heeft een positieve invloed op overgewicht. Omdat slaapapneu soms moedeloos kan zijn kunnen stress- en burn-outklachten ontstaan of verergeren.

Onze coaches helpen jou graag op weg naar een gezonde leefstijl en een betere nachtrust.

Wil jij hulp bij stress of burn-out?

Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.

Direct contact Of bel 085 - 5363606

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Dit bericht:
×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven