Zoeken

Zoeken sluiten

RET therapie

zaterdag 22 augustus 2020

RET therapie is een therapievorm die bijzonder interessant is met het oog op stress. Er zijn ontzettend veel verschillende manieren waarop je stress te lijf kunt gaan. Er zijn letterlijk boeken over volgeschreven. Niet alleen op het gebied van stress, maar voor alle soorten problemen en therapieën geldt dat er letterlijk talloze studies naar zijn gedaan. Liberi werkt met een zelf ontwikkelde methode: het Fasenplan. Onze methode is gebaseerd op wetenschappelijke bewijzen. Daarom vinden wij de wetenschap rondom psychische problemen ook interessant. Sommige therapievormen zijn voor ons (en jou) dan ook relevanter dan andere. Wij gebruiken altijd een mix van verschillende vormen. Welke mix wij gebruiken, is onder andere afhankelijk van jouw klachten en van wie jij bent als persoon.

RET therapie is een vorm van therapie waar wij graag gebruik van maken. Je bent hier wellicht nog niet mee bekend. Daarom vertel ik je er graag meer over. De gedachte achter deze therapie komt sterk overeen met de manier waarop wij kijken naar stress en burn-outs.

Wat is RET therapie

Wat is RET therapie en waar komt het vandaan?

De Amerikaanse gedragstherapeut Albert Ellis (geboren in 1913 en overleden in 2007) is de grondlegger van RET therapie: rationeel-emotieve therapie. RET therapie is een vorm van cognitieve gedragstherapie. Een term die wellicht complex klinkt. Toch kenmerkt deze vorm van therapie zich onder andere door zijn eenvoudige, herkenbare en concreet toepasbare opzet. Om uit te leggen wat RET therapie is, is het goed om te beginnen met cognitieve gedragstherapie. De naam van deze therapievorm (die dus verschillende vormen van toepassen kent) zegt eigenlijk al alles over wat het is. De naam bestaat namelijk uit de elementen “cognitie” en “gedrag”. Cognitieve gedragstherapie draait grotendeels om het herkennen van jouw gedrag bij problemen en hoe je dit gedrag kunt beïnvloeden. Herkennen, erkennen, begrijpen en veranderen/verbeteren.

RET therapie kun je zien als cognitieve gedragstherapie in een zeer pure en eenvoudige vorm. Het werkt met een “ABC model”. A is de aanleiding/oorzaak, B is hoe je hiernaar kijkt en C is de consequentie. Wat erg interessant is, is dat bij veel therapievormen stap B ontbreekt. Vaak wordt er gekeken naar een oorzaak en een consequentie. Dat is logisch en dat is in veel gevallen ook een prima manier. Echter, zeker wanneer het gaat om stress, speelt B een ontzettend grote rol: emotie en gevoel mogen zeker niet vergeten worden.

Waarom stress en RET therapie een goede combinatie zijn

Stress coaching en RET therapie vormen in zeer veel gevallen een uitstekende combinatie. Dat heeft vooral te maken met de tweede stap, de “B”, in het model van rationeel-emotieve therapie. Stress kun je namelijk op meerdere manieren beschrijven. Als een reactie van je lichaam en geest op prikkels, bijvoorbeeld, maar ook als een “state of being”. Stress is iets dat je voelt en waarbij hevige emoties kunnen komen kijken. Een effectieve aanpak van stress betekent dan ook vaak dat er goed gekeken moet worden naar deze emoties. Anders dan bij veel andere problemen, schuilt hierin vaak de oplossing.

stress en RET therapie een goede combinatie

Stress is in alle opzichten een lang proces. Het heeft lang de tijd gekregen om te ontstaan en je zult vaak langere tijd nodig hebben om hiervan te herstellen. Zeker wanneer het iets ingrijpends als een burn-out betreft. Daarom is de oplossing van stress vaak geen snelle. Stress is ook heel persoonlijk. En daarom is die tweede stap zo belangrijk. We zijn altijd geneigd om in oplossingen via de A -> C route te handelen. Er is een oorzaak en er is een gevolg. Het gevolg is een voortvloeisel van de oorzaak. Maar dat hoeft dus niet altijd zo te zijn. Zeker bij stress of een burn-out kan het ontzettend waardevol zijn om te kijken naar die tweede stap: hoe je naar iets kijkt.

Anders leren kijken naar stress

Ervaar je (ernstige) stress? Dan kan het zo zijn dat dit mede wordt veroorzaakt (of zelfs geheel wordt veroorzaakt) door de manier waarop je ernaar kijkt en ermee omgaat. Het is namelijk mogelijk dat niet de oorzaak direct leidt tot het gevolg, maar jouw handelen naar aanleiding van de oorzaak. Klinkt dat een beetje zweverig? Ik zal het concreet maken met een voorbeeld.

Stel dat je last hebt van ernstige werkstress. De aanleiding hiervan is een voortdurende ruzie met een collega. Het gevolg is dat je jouw werk niet meer met plezier doet en je prestaties hieronder lijden.  Dat lijkt een logische rekensom: 1+1=2. Je collega is de aanleiding en het resultaat is duidelijk. Maar zoals ik al eerder schreef, ligt het soms genuanceerder. Want wat nu wanneer jouw andere collega’s geen enkele moeite ondervinden met de collega waarmee jij in de clinch ligt? Het gaat hier niet om een schuldvraag, maar om een oplossing.

Met de RET therapie ga je niet direct naar de ogenschijnlijke oplossing. Je gaat kijken naar je gedachten, gevoel en handelen. Hoe handel jij naar de ogenschijnlijke aanleiding van jouw problemen? Het lijkt zo’n eenvoudige vraag, maar het antwoord hierop vinden, kan je ogen openen. Door middel van deze vorm van cognitieve gedragstherapie kun je door zaken als introspectie en reflectie misschien een andere reden achterhalen. Misschien schuilt het probleem in het feit dat jij deze collega als rivaal ziet. Wat nu als je hem/haar niét zo zou zien, maar gewoon als een andere collega? Zou dat niet kunnen betekenen dat je stress ook verdwijnt? Door te kijken naar je eigen gevoelens en gedrag, kom je er achter dat soms de veronderstelde bron niet het probleem is, maar de manier waarop jij naar deze bron kijkt en ermee om gaat.

onze coaches

Aan de slag met onze coaches

Heb jij last van stress en weet jij niet goed waarom? Of kun je wel een mogelijke oorzaak aanwijzen maar lukt het je niet om het probleem op te lossen? Schakel de hulp van onze coaches in. Samen gaan jullie aan de slag om het werkelijke probleem van jouw stress te achterhalen en stap voor stap te werken aan een oplossing die jouw stress blijvend verhelpt. Neem contact met ons op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek met een coach bij jou in de buurt.

Nieuwsgierig geworden?

Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.

Burn-out test Contact opnemen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit bericht:
×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven