Zoeken

Zoeken sluiten

Relatieproblemen door stress

dinsdag 11 augustus 2020

Relatieproblemen door stress: 5 Tips voor jou en je partner

Als je een relatie hebt kan stress een factor zijn die voor problemen zorgt tussen jou en je partner. Dat is ook niet vreemd, stress kan de nodige spanning veroorzaken, degene met stress is prikkelbaar en snel emotioneel en kan anders reageren dan normaal. Dit zorgt voor wrijving. Relatieproblemen door stress zijn dus eigenlijk niet vreemd, maar wel heel vervelend. We delen graag meer uitleg over dit onderwerp inclusief 5 praktische tips voor jou en je partner.

Hoe ontstaan relatieproblemen door stress?

Wanneer je veel last hebt van stress heeft dit invloed op hoe je je lichamelijk en psychisch voelt. Een aantal stress en burn-out symptomen zijn bijvoorbeeld:

prikkelbaar

Je kunt je voorstellen dat dit invloed heeft op je gedrag tegenover anderen. Stress maakt je simpelweg geen leuker persoon. Want waar je eerst vol begrip en geduld kon luisteren naar je partner, zou je nu liever willen dat je partner stil is omdat je moe bent en het gepraat je irriteert. Degene die veel stress ervaart zit zo vol met spanning en heeft het zo druk met zichzelf, dat een relatie eronder kan gaan lijden. Hierdoor kunnen relatieproblemen door stress ontstaan.

Nog meer stress door relatieproblemen

Daarbij is het belangrijk om te onthouden dat relatieproblemen door stress een negatieve invloed hebben op de situatie. Wanneer je al veel stress ervaart kun je er niet nóg meer narigheid bij gebruiken. Het is dus belangrijk dat jij en je partner zich beiden bewust zijn van de situatie en beiden bereid zijn om er iets aan te doen. Want juist de steun van je partner is in een stressvolle situatie erg belangrijk!

Relatieproblemen door stress: 5 Tips voor jou en je partner

Onderstaande tips kunnen helpen om relatieproblemen door stress te verminderen. Hoe sneller jullie beide willen werken aan de situatie, hoe sneller jullie weer dichter bij elkaar kunnen komen.

1. Blijf goed met elkaar communiceren

De allerbelangrijkste tip die we kunnen geven is: blijf goed met elkaar communiceren. Als je veel stress ervaart kan het zijn dat je dichtklapt en niet meer praat over dat wat je bezig houdt. Voor een partner kan het ook lastig zijn om goed te communiceren, zeker wanneer de ander snel boos, geïrriteerd of verdrietig is wanneer je wat zegt of vraagt. Toch is juist communicatie iets wat niet mag ontbreken. Voor diegene die stress ervaart is het belangrijk om te benoemen wat er speelt en hoe de ander kan helpen, en voor de partner is het belangrijk om aan te geven wat voor gevoel het geeft en hoe de situatie ervaren wordt.

communiceren

Door open te communiceren met elkaar is de kans op onbegrip kleiner, zullen misverstanden voorkomen kunnen worden en blijven jullie dichter bij elkaar.

2. Geef aan waar jij mee zit zodat de ander je kan begrijpen

Hoe moeilijk het ook kan zijn om te praten over wat de stress veroorzaakt, bijvoorbeeld wanneer jij veel ongemak op je werk ervaart door werkstress, of wanneer jullie beide stress ervaren door financiële problemen, toch is het belangrijk om de oorzaak met elkaar uit te spreken. Alleen op deze manier kunnen jullie als een team met de situatie omgaan. Het is voor beide een lastige situatie, probeer er dus samen doorheen te komen!

3. Plan regelmatig iets leuks om te doen

Hoewel dit misschien niet het eerste is waar je zin in hebt, kan het wel goed zijn om regelmatig wat leuks te doen samen. Om even uit de sleur van alle stress te stappen, samen te zijn en focus te kunnen leggen op iets anders, iets leuks. Dit helpt om dichter bij elkaar te kunnen komen. Samen plezier maken is essentieel voor een goede relatie, maak hier dus bewust tijd voor zodat jullie samen de relatieproblemen door stress kunnen verminderen. Geen idee wat je kunt doen? Hier zijn 114 ideeën en veel daarvan zijn gratis.

4. Accepteer dat je partner met stress nu even anders is

Stress verandert een persoon en dat is lastig. Probeer je partner ondanks dat te accepteren en te ondersteunen. Juist nu heeft je partner je zo hard nodig ook al heb je het gevoel dat je weg wordt geduwd. Blijf vragen stellen, blijf lichaamscontact opzoeken, geef regelmatig een knuffel, benoem dat het goed komt en wees er voor de ander. Het is moeilijk om te zien dat je partner zo’n spanning ervaart, maar het enige wat jij kunt doen is je partner accepteren en er zijn.

Accepteer

5. Geef elkaar de ruimte

Zowel voor degene die stress ervaart, maar zeker ook voor de ander in de relatie is het belangrijk om elkaar voldoende ruimte te geven. Om even alleen te kunnen zijn en tot jezelf te kunnen komen. Relatieproblemen door stress zijn niet gemakkelijk, en hoe belangrijk het is om er voor elkaar te zijn, zo belangrijk is het ook om elkaar soms bewust met rust te laten.

Degene die veel stress ervaart heeft deze tijd nodig om te kunnen ontspannen en om even tot zichzelf te komen en de partner heeft dit nodig om op te kunnen laden. Het is prima om een avondje alleen naar vrienden te gaan, dit heb je nodig om even los te kunnen komen van alle stress die wordt ervaren zodat je er vervolgens weer 100% voor de ander kunt zijn.

Want hoewel het moeilijk is om de ander te zien lijden, is het heel belangrijk dat je goed voor jezelf blijft zorgen want alleen op die manier kun je een goede partner zijn. Door af en toe bewust afstand van elkaar te nemen en ruimte te geven kunnen relatieproblemen door stress verminderen omdat je niet continu meer op elkaars lip zit.

Ondersteuning van een burn-out coach

Als jij of je partner veel stress ervaart waardoor er relatieproblemen door stress ontstaan, is het aan te raden om hierbij hulp te zoeken. Zodra stress zal afnemen, zullen ook de relatieproblemen door stress verminderen. Het is binnen een relatie van groot belang dat beide personen zich goed voelen. Een burn-out coach kan ondersteuning bieden bij het proces om stress te verminderen. Middels wandelcoaching leer je jezelf beter kennen, krijg je fijne handvatten om met stress om te gaan en zul je steviger in je schoenen komen te staan. Hierdoor zul jij je uiteindelijk een stuk beter voelen en gegarandeerd dat dit ook een positief effect heeft op je relatie.

Nieuwsgierig geworden?

Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.

Burn-out test Contact opnemen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit bericht:
×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven