Zoeken

Zoeken sluiten

Progesteron en de invloed van stress: 5 tips

vrijdag 14 mei 2021

Progesteron en de invloed van stress: 5 tips 

Progesteron is een belangrijk hormoon. Samen met oestrogeen zorgt het voor een evenwichtige hormoonbalans. Dit geldt voor zowel vrouwen als mannen. Als de hormoonbalans verstoord raakt, heeft dit invloed op ons welzijn. Er kunnen lichamelijke klachten ontstaan, zoals overgewicht en vermoeidheid. Bovendien kunnen er mentale gezondheidsklachten zijn. Denk bijvoorbeeld aan stemmingswisselingen. Er zijn echter nog meer symptomen bij een progesteron tekort of een teveel aan oestrogeen. In dit artikel zullen we deze balans verder bekijken. Hoe kunnen we dit hormoon verhogen? En hoe kan dit hormoon ons helpen in tijden van stress? Tenslotte geven wij tips hoe de hormoonbalans weer hersteld kan worden. Een gezonde hormoonbalans zorgt namelijk ook voor een betere weerstand!

progesteron

Wat is progesteron?         

Progesteron is een belangrijk hormoon dat verantwoordelijk is voor een goede zwangerschap. Het zorgt ervoor dat spierweefsel in de baarmoeder wordt verslapt. Dit geldt ook voor de darmspieren. Bij vrouwen vindt de aanmaak plaats in de eierstokken en de bijnier. Bij mannen wordt het in mindere mate aangemaakt in de teelballen en de bijnieren. Daarnaast is dit een hormoon met een kalmerende werking. Daarbij zorgt het voor een goede slaap. Ook heeft het een positieve relatie met de schildklier. Bovendien zorgt progesteron voor sterke botten. Kortom, het is een belangrijk hormoon voor zowel mannen als vrouwen.

Oestrogeen en progesteron                

Oestrogeen en progesteron zijn samen verantwoordelijk voor een goede  hormoonbalans. Maar wist je dat deze hormonen niet alleen zorgen voor een gezond lichaam? Ook dragen zij bij aan een gezonde geest. Zo zijn ze nodig voor ons libido, maar ook voor onze neurotransmitters. Denk bijvoorbeeld aan het gelukshormoon serotonine. Bij een progesteron tekort ontstaat er vaak een disbalans tussen deze twee hormonen. Dit kan overigens ook gebeuren als de bijnieren niet optimaal functioneren. Bij een progesteron tekort is er vaak sprake van een teveel aan oestrogeen (oestrogeendominantie). Bij het ouder worden maakt ons lichaam deze hormonen minder aan. Het progesteron gehalte zal langzaam afnemen waardoor een tekort kan ontstaan van dit hormoon. Daarnaast kan het testosteron gehalte bij mannen gaan afnemen. Bij vrouwen neemt deze juist toe. Door deze disbalans in de hormonen, krijgen we klachten die ons dagelijks leven kunnen verstoren.

Online cursus
49.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

Progesteron tekort: de symptomen        

Progesteron tekort komt vaak voor bij vrouwen, met name na het 40e jaar. Daarnaast tijdens de overgang. Wist je dat chronische stress een belangrijke oorzaak is van dit tekort?  Dit komt doordat het stresshormoon cortisol progesteron gaat verbruiken.

Onregelmatige cyclus

Een symptoom van progesteron tekort is een uitblijvende menstruatie of eisprong. Daarnaast kan er een onregelmatige cyclus zijn. Bijvoorbeeld een kortere menstruatiecyclus bij het ouder worden. Bovendien kan de menstruatie uitblijven als gevolg van ondergewicht, zoals bij anorexia.

Oestrogeendominantie

Oestrogeendominantie is een belangrijk symptoom van een progesteron tekort. Een teveel aan oestrogeen ontstaat wanneer de hormonen uit balans zijn. Het komt voor bij zowel vrouwen als mannen.  Vouwen ondervinden hier echter vaker klachten van. Dit is met name na de menopauze het geval. Oestrogeendominantie kan ook leiden tot overgewicht, bij mannen en vrouwen. Oestrogeendominantie bij mannen betekent vaak ook een tekort aan testosteron. Dit kan zelfs depressieve klachten geven bij mannen.

 

progesteron

Slaapproblemen en vermoeidheid

Slaapproblemen en vermoeidheid zijn belangrijke symptomen van een progesteron tekort. Er kan ook sprake zijn van een verminderde werking van de schildklier. Dit kan zich bijvoorbeeld uiten in haaruitval, koude handen en voeten en een droge huid. Daarnaast komt ook botontkalking voor bij een tekort aan progesteron.

Mentale symptomen

Bij een progesteron tekort is er een disbalans in de hormonen. Als gevolg hiervan komen ook mentale klachten voor. Bijvoorbeeld stemmingswisselingen en prikkelbaar zijn. Daarnaast komen angstaanvallen en depressieve gevoelens voor. Bovendien ervaren vrouwen vaker PMS klachten. Deze klachten kunnen het dagelijks leven behoorlijk in de war brengen.

Progesteron verhogen: 5 tips          

Tijdens de zwangerschap of de overgang kan het nodig zijn om de progesteron waarde te verhogen. Hiervoor is soms een andere behandeling nodig. Dit gebeurt bijvoorbeeld met een crème of progesterongel. De middelen die de arts voorschrijft kan echter progesteron bijwerkingen geven. Een gezonde levensstijl kan veel bijdragen aan het verhelpen van een tekort. Aandacht voor voeding en stress is hierbij het uitgangspunt. Met deze tips kun je progesteron verhogen. Bovendien zal de gehele hormoonbalans worden hersteld.

1.Onbewerkte voeding; kies voor pure voeding met veel groente en fruit. Wees daarnaast zuinig met zuivel, gluten en suikers. Zo help je het immuunsysteem. Met biologische producten vermijd je pesticiden en andere gifstoffen die jouw hormoonbalans kunnen verstoren. Tussendoor kun je gezonde snacks nemen.

2.Veel bewegen; beweging heeft een positief effect op de hormonen, maar ook krachttraining kan goed zijn. Niet alleen voor mannen, maar ook voor vrouwen, zeker na het 40e levensjaar. Beweging is daarnaast ook bevorderlijk voor de bloedsuikerspiegel. Om een progesteron tekort te verhelpen is voldoende beweging noodzakelijk.

3. Voorkom stress; door stress zoveel mogelijk te verminderen, geef je zowel jouw immuunsysteem als jouw hormoonbalans de kans om te herstellen. Het verminderen van stress zal daarnaast jouw geestelijke gezondheid verbeteren. Op welke manieren verminder jij stress?

4.Extra vitaminen; een multivitamine kan jouw lichaam voorzien van extra voedingsstoffen. Juist nu is dat nodig. Bij progesteron tekort is vitamine D zeer essentieel. Daarnaast vraagt het lichaam extra B-vitaminen, zoals vitamine B-8. Bovendien worden hormonen aangemaakt met het belangrijke mineraal magnesium.

5.Natuurlijke verzorging; kies voor verzorgingsproducten zonder chemische toevoegingen of conserveermiddelen. Deze gifstoffen verstoren de hormoonbalans, maar ook onze weerstand. Deze gifstoffen worden ook wel xeno-oestrogenen genoemd. Deze kunnen leiden tot oestrogeendominantie. Je lichaam ontgiften kan met behulp van spirulina of chlorella.

Burn-out test
Gratis
Burn-out test
Onze gratis burn-out test geeft je in 50 vragen antwoord hoe het nu daadwerkelijk is gesteld met jouw stressniveau.

progesteron

Progesteron tekort verhelpen met een gezonde levensstijl     

Progesteron is een onmisbaar hormoon voor een gezonde hormoonbalans. Soms is deze balans verstoord door een progesteron tekort. Als gevolg hiervan ondervinden we gezondheidsklachten, zoals slaapproblemen. Daarnaast komt oestrogeendominantie voor of veranderingen in de menstruatiecyclus. Hoe kunnen wij dit verhelpen? Onderschat het belang van een gezonde levensstijl niet. Hierbij is aandacht voor voeding en beweging. Daarnaast het verminderen van stress. Een progesteron tekort kan verholpen worden met bijvoorbeeld een progesteron crème. Echter, een blijvende, gezonde levensstijl zal uiteindelijk meer effect hebben. Niet alleen voor de hormoonbalans. Jouw algehele fysieke en mentale gezondheid zal verbeteren!

Wil jij hulp bij stress of burn-out?

Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.

Direct contact Of bel 085 - 5363606

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit bericht:
×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven