fbpx

paniekstoornis

paniekstoornis

paniekstoornis 1859 846 Liberi

Paniekstoornis, wat is dat nou eigenlijk?

Je kan spreken van een paniekstoornis wanneer je regelmatig last hebt van paniekaanvallen en je daarbij angstig bent om elke keer weer een nieuwe paniekaanval te krijgen. Deze angst kan ervoor zorgen dat de paniekaanvallen jouw leven gaan beheersen. De duur van deze stoornis is zeer divers. Sommige mensen lopen maanden met deze angstproblematiek, terwijl er ook mensen zijn die al jaren dit probleem letterlijk met zich mee slepen.

Oorzaak van een paniekstoornis

Op het moment dat je last hebt van een paniekstoornis, kun je niet zomaar 1 oorzaak aanwijzen waarom je een paniekaanval krijgt. Er wordt natuurlijk wel veel research gedaan. Uit onderzoek weten we inmiddels dat bij een paniekstoornis de neurotransmitters voor angstgevoelens uit balans zijn.

Aannemelijk is dat er een soort van kortsluiting ontstaat in de hersenen. Wel wordt gedacht dat een aantal oorzaken een rol spelen bij de totstandkoming van een paniekaanval en/of stoornis

  • erfelijkheid lijkt een rol spelen in de ontwikkeling van de stoornis. In sommige families waar een paniekstoornis voorkomt, komt dit vaker voor. Vooral als je kwetsbaar bent voor angst of paniek.
  • Verdovende middelen zoals drugs en alcohol worden vaak gebruikt om zich proberen beter te voelen. Het tegenovergestelde wordt vaak bereikt. Vaak creëer je er een probleem bij: een extra verslaving
  • Ingrijpende gebeurtenissen zoals een verhuizing, overlijden, stress op je werk of ziekte veroorzaken vaak veel stress. Als je hier heel erg gevoelig voor bent kan dit een paniekstoornis uitlokken.

Verschijnselen van een paniekstoornis

Paniekstoornis in bepaalde situaties

Mensen met een paniekstoornis ontwikkelen vaak angst of vrees voor verschillende situaties. Zo kan je in de rij van de supermarkt staan en je ineens heel erg onbehaaglijk voelen. Of wanneer je in een overvolle trein of bus geen zitplek kan bemachtigen en je nog maar 1 ding wil: weg uit deze ruimte. Deze angst kan zo hoog oplopen dat je situaties gaat vermijden. Dit wordt agorafobie genoemd.

Tips bij een paniekstoornis?

> Ga je angst niet uit de weg

Als je een paniekstoornis hebt wil je liever niet worden geconfronteerd met die plaats waar jezelf helemaal verloor. Die angst wil je niet meer meemaken is dan vaak je eerste gedachte. Toch is dat niet verstandig, want het is juist aan te raden om jouw ergste angsten te trotseren en te overwinnen. Hoe langer je wacht, hoe lastiger het voor jezelf maakt voor een sneller herstel. Doe dit wel in kleine stapjes. Maak je te grote stappen, dan is de kans op paniek alleen maar groter en creëer je op die manier je eigen faal-ervaring. Met kleine stapjes kun je veel succeservaringen opdoen, waardoor je makkelijker de volgende stap(jes) kunt zetten.

> zorg voor beweging en ontspanning

Ontspanning zorgt ervoor dat je niet te veel gaat nadenken. Wandelen en sporten zijn twee activiteiten waardoor je rustiger in je hoofd wordt. Dit komt omdat je zintuigen positief worden geprikkeld. Jouw gedachten zullen minder aanwezig zijn door deze afleiding en je zult meer lichamelijke ervaringen opdoen. Na een wandeling en het beoefenen van een sport voel je minder spanning in je spieren en kun je je daarom minder angstig of somber voelen. Kies ook hier voor beweging die bij je past en ren jezelf niet voorbij.

 > Bespreek het met je omgeving

Als je last hebt van een paniekstoornis dan adviseren wij je om dit met je omgeving te bespreken. Hoe langer je wacht om te vertellen hoe je je werkelijk voelt, hoe hoger de drempel wordt om wel die stap te gaan zetten om het aan te gaan geven. Je zal merken dat praten je zal opluchten. Door het te benoemen kom je wellicht ook achter de werkelijke reden waarom je die angsten ervaart. Wellicht zijn er nog meer mensen in je omgeving die ook een bepaalde vorm van angststoornis hebben ontwikkeld en kun je jouw ervaring delen.

paniekstoornis bespreken 

> Vermijd alcohol, drugs en cafeïne

Als je last hebt van een paniekstoornis kunnen verdovende middelen zoals alcohol, medicijnen en of drugs ervoor zorgen dat klachten van de paniekaanval (tijdelijk) kunnen worden onderdrukt. Je lost er alleen je probleem niet mee op. Veelal hebben deze middelen ook vervelende bijwerkingen. Denk hierbij aan; niet meer kunnen functioneren, je sloom voelen, last van hoofdpijn hebben, of je niet meer interesseren in anderen.

  > Bespreek het met een coach

Een paniekstoornis kan je leven behoorlijk beheersen. Toch zijn er voldoende stappen die jij zelf kunt zetten. Je wereldje kan behoorlijk klein worden als je last hebt van een paniekstoornis. Kun jij het niet alleen maar lukt het niet? Aarzel dan niet om hulp van een therapeut of coach te zoeken. Samen met een deskundige kun je al snel de juiste stappen zetten om je zekerder en vrijer te voelen.

Categorie: Stress

5 minuten leestijd

Deel deze blog:

Deel deze blog:
reinoud prins liberi

Reinoud Prins,
Wandelcoach en medeoprichter Liberi


Over de auteur:

Nadat ik zelf een heftige burn-out heb meegemaakt, waarin angst en depressie sterk aanwezig waren heb ik het roer om gegooid. In mijn coaching ben ik compassievol, recht door zee en oplossingsgericht. Mijn eigen ervaring neem ik graag mee om je te helpen om tot nieuwe inzichten te komen. Ik geloof dat niets ooit voor niets is. Mijn missie is geslaagd als jij je authentieke zelf hebt (terug) gevonden.

Coach-Reinoud-Drenthe-Overijssel

Reinoud Prins,
Wandelcoach en medeoprichter Liberi


Over de auteur:

Nadat ik zelf een heftige burn-out heb meegemaakt, waarin angst en depressie sterk aanwezig waren heb ik het roer om gegooid. In mijn coaching ben ik compassievol, recht door zee en oplossingsgericht. Mijn eigen ervaring neem ik graag mee om je te helpen om tot nieuwe inzichten te komen. Ik geloof dat niets ooit voor niets is. Mijn missie is geslaagd als jij je authentieke zelf hebt (terug) gevonden.

voor wie

onze werkwijze

test je stress

×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven
WhatsApp WhatsApp