Zoeken

Zoeken sluiten

Overwerkt zijn: hoe herken je het?

woensdag 4 mei 2022

Overwerkt zijn: hoe herken je het?

Als we het druk hebben, willen we vaak zoveel mogelijk doen en afmaken. En dat ook het liefst in een korte tijd. Een beetje stress kan dan helpen om jouw doelen of een deadline te behalen. Vaker is echter het geval dat we maar door blijven gaan en we onze grenzen niet meer op tijd aangeven. Als we niet tijdig herkennen dat we overwerkt zijn, kunnen we overspannen raken of zelfs in een burn-out terechtkomen. Dit wil je liever voorkomen.

Hoe raken we overwerkt?

Meestal ben je niet van de een op andere dag overwerkt. Voorafgaand is er vaak een tijd waarin je vrijwel constant gespannen bent. Daarnaast kun je last hebben van een opgejaagd gevoel of een rusteloos gevoel. Je ervaart chaos in je hoofd waardoor helder denken steeds lastiger wordt. Vervolgens kun je ook moeite krijgen met je concentratie. Bovendien kun je slaapproblemen krijgen en soms zijn er ook lichamelijke klachten, zoals spanningshoofdpijn. In dit blogartikel ontdek je meer over de symptomen van overwerkt zijn, maar ook: hoe kun je het voorkomen?

overwerkt zijn

 

Online cursus
49.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

Wat is overwerkt zijn?

Als we overwerkt zijn, staan we continue onder spanning. Hiervan kan zowel ons lichaam als ons brein last krijgen. Als gevolg kunnen er verschillende gezondheidsklachten kunnen ontstaan. Toch gaat overwerkt zijn verder dan ‘teveel werken’, want het volgende kan namelijk ook meespelen:

Angstig gevoel

Als je overwerkt bent, kun je ook last krijgen van een angstig gevoel bij het idee wat je allemaal (nog) moet doen. Je kunt je zorgen maken hoe je alles voor elkaar zult krijgen. Kortom, je leeft langere tijd onder veel stress. Van overwerkt zijn naar overspannen en tenslotte een burn-out is een geleidelijk proces. Het is dan ook belangrijk om de symptomen van overwerkt zijn tijdig te herkennen.

Overwerkt of overspannen?

Overwerkt zijn gaat eigenlijk vooraf aan overspannen zijn. Als je overwerkt bent, sta je langere tijd onder stress waarbij het belangrijk is om de eerste signalen van overspannen op tijd te herkennen. Als we overwerkt zijn is er sprake van een vrijwel contstant verhoogd cortisol gehalte Als ons stresshormoon cortisol lange tijd hoog blijft, kunnen er zowel verschillende lichamelijke en/of mentale klachten ontstaan.

Symptomen van overwerkt zijn

Hoe kun je herkennen dat je overwerkt bent? Er kunnen lichamelijke klachten zijn, zoals problemen met de spijsvertering. Daarnaast  kan er ook sprake zijn van mentale klachten, zoals geheugenproblemen. Wellicht herken je de symptomen bij jezelf of bij een collega?

Burn-out test
Gratis
Burn-out test
Onze gratis burn-out test geeft je in 50 vragen antwoord hoe het nu daadwerkelijk is gesteld met jouw stressniveau.

overwerkt zijn

Overwerkt zijn: wat te doen?

Als de symptomen van overwerkt zijn herkenbaar zijn voor jou, wat kun je dan doen? Om ze op te lossen, maar ook om erger te voorkomen.

Delegeren

Bekijk op je werk de mogelijkheid of je taken of werkzaamheden zou kunnen overdragen oftewel delegeren.

Meer ontspanning

Ontspanning bij stress kan echt helpen. Het is eigenlijk gewoon een must als je overwerkt bent. Het is noodzaak om regelmatig te ontstressen.

Voldoende pauzes

Als we veel werk hebben, zijn we snel geneigd om in de pauzes door te werken. Daarnaast kan het zijn dat je ook ‘s avonds of in het weekend nog aan het werk bent of emails aan het versturen bent. Toch heb je gedurende de dag verschillende (kleine) pauzes nodig. Spreek bijvoorbeeld met jezelf af dat je na iedere taak de tijd neemt om rustig je koffie te drinken of een praatje te maken met een collega.

Ga wandelen

Dagelijks even wandelen zorgt er niet alleen voor dat je gaat bewegen, maar ook vermindert het stress. Dat is al uit veel verschillende onderzoeken gebleken. Het is dan ook niet voor niks dat wandelcoaching steeds vaker wordt ingezet bij stress, overspannenheid of een burn-out. Wandelen is een mooie manier van je hoofd leegmaken. Wandelen in de natuur geeft bovendien nog meer voordelen voor je gezondheid, zoals meer zuurstof, zonlicht en een kalm gevoel.

Gezonde voeding bij stress

Zorg ervoor dat je geen tekort aan voedingsstoffen krijgt. Door stress verbruikt je lichaam en brein nog meer. Het is belangrijk om te zorgen voor voldoende brainfood met eiwitrijke voeding en voldoende omega 3 vetzuren. Daarnaast zijn deze vitaminen en mineralen belangrijk:

Meer slapen

Als we overwerkt zijn, hebben we vaak last van een slaaptekort. Zo kan dit komen doordat je geen rust in je hoofd hebt en last krijgt van slapeloosheid. Daarnaast kun je in de avond nog lang doorwerken waardoor je te weinig slaapt.

Houd jezelf in het nu

Doordat je alsmaar doorgaat, heb je weinig besef meer van het huidige moment. Je leeft steeds minder in het nu. Als je jezelf terugbrengt naar het nu zul je je kalmer voelen. Meditatie, yoga of dansen kunnen je hierbij helpen.Daarnaast zullen jouw prioriteiten duidelijker worden. Is het echt zo belangrijk om deze taak direct af te maken? Voel ik dat ik mijzelf misschien voorbij loop? Wat heb ik nu nodig? Maak je wel tijd voor self care? Geef ik mijn familie of mijn partner wel voldoende aandacht?

overwerkt zijn

Online cursus
49.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

Overwerkt zijn: voorkom een burn-out

Op een gezonde manier werken is belangrijk voor het behoud van een gezonde levensstijl Als we dit namelijk niet in acht nemen, kunnen er verschillende gezondheidsklachten ontstaan. Denk bijvoorbeeld aan vermoeidheid of brain fog. Daarnaast hebben we constant last van overprikkeling waardoor het opvangen, verwerken en opslaan van informatie steeds lastiger wordt. Als je langere tijd overwerkt bent, kan dit leiden tot overspannenheid. Tenslotte kan het zelfs burn-out veroorzaken. Herken tijdig de symptomen van overwerkt zijn!

Wil jij hulp bij stress of burn-out?

Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.

Direct contact Of bel 085 - 5363606

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Dit bericht:
×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven