Zoeken

Zoeken sluiten

Overprikkeling: wat doet het met je? + tips

woensdag 1 december 2021

Overprikkeling: wat doet het met je? + tips

Overprikkeling komt steeds vaker voor en dat is niet zo raar. Tenslotte worden we tegenwoordig continue blootgesteld aan allerlei prikkels. Veelal zijn het prikkels van buitenaf die ons teveel worden. Overprikkeling is niet alleen vervelend voor jezelf, maar ook voor anderen in je omgeving. Ben jij snel overprikkeld? Hoogsensitieve mensen hebben meestal eerder last van overprikkeling. Het intern verwerken van prikkels lukt dan niet meer. Het is van belang om overprikkeling tijdig te herkennen zodat je jezelf ertegen kunt beschermen. Een burn-out kan namelijk het gevolg zijn van overprikkeling. Het is belangrijk om in verbinding te blijven met jezelf, maar ook om in het nu te blijven. Iedereen is weleens prikkelbaar, bijvoorbeeld in een stressmoment of als de werkdruk te hoog is.

Als we overprikkeld zijn, is er echter meer aan de hand. Je wilt je op het moment van overprikkeling het liefst even afzonderen, herken je dat? Wat zijn de overprikkeling symptomen en hoe kun je overprikkeling voorkomen? Ontdek in dit blogartikel hoe overprikkeling geen kans meer krijgt.

overprikkeling

Onze coaches zijn gespecialiseerd in het coachen van mensen met stress en burn-out, depressie en angst- en/of paniekaanvallen. Wij zorgen dat je snel de juiste hulp krijgt.
Online cursus
159.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

Wat is overprikkeling?

Overprikkeling ontstaat als je meer prikkels binnenkrijgt dan je kunt verwerken. Dit kunnen zowel interne prikkels als prikkels van buitenaf zijn. Bij langdurige overprikkeling wordt het stresshormoon cortisol te actief. Overprikkeling symptomen moet je echter niet negeren, want ze zijn belangrijke aanwijzers over hoe je je voelt. Het zijn eigenlijk een soort stress symptomen Overprikkeling voorkomen is beter, want eenmaal overprikkeld, is het veel lastiger om snel weer ontspanning te vinden. Zo zul je bijvoorbeeld ook onrustig slapen.

Hoe ontstaat overprikkeling?

Overprikkeling hersenen

Overprikkeling ontstaat in de hersenen, want verschillende prikkels komen via ons zenuwstelsel bij ons binnen. Waardoor raken wij overprikkeld? Er  is teveel drukte in ons hoofd Probeer meer uit je hoofd te gaan en meer in je lijf te komen. Zo hervindt je de verbinding met jezelf. Als je brein te vol raakt, kun je het gevoel krijgen dat je geen controle meer hebt over dingen. Overprikkeling kan zowel intern als extern zijn. Intern kan overprikkeling ontstaan door zorgen maken en piekeren Je bent de innerlijke rust kwijtgeraakt. Externe prikkels kunnen bijvoorbeeld werkgerelateerd zijn.

Overprikkeling HSP

Als hoogsensitief persoon (HSP) heb je meestal meer kans om snel overprikkeld te zijn. Als HSP’er heb je bijvoorbeeld meer moeite om stressbestendig blijven. Hoogsensitieve mensen nemen tenslotte meer dingen waar en zijn daarnaast gevoeliger voor de energie van andere mensen. Hoogsensitief zijn is echter geen zwakte, maar het is juist een kracht.

Wat zijn overprikkeling symptomen?

Hoe kun je herkennen dat je overprikkeld bent? Wat zijn overprikkeling symptomen? Hoe reageer jij bij overprikkeling? Uit jij jouw gevoelens of trek jij jezelf juist terug? Overprikkeling symptomen kunnen zowel lichamelijk als geestelijk zijn.

Lichamelijke symptomen

Mentale symptomen

Pas op dat overprikkeling niet te lang aanhoudt. Dit kan namelijk leiden tot ernstigere klachten, zoals slapeloosheid, angstklachten of depressieve gevoelens. Het kan zelfs een burn-out tot gevolg hebben.

Burn-out test
Gratis
Burn-out test
Onze gratis burn-out test geeft je in 50 vragen antwoord hoe het nu daadwerkelijk is gesteld met jouw stressniveau.

overprikkeling

Hoe kun je overprikkeling voorkomen?

  • Self care, zorg dagelijks voor genoeg tijd en aandacht voor jezelf. Ontdek deze self care tips.
  • Goed slapen, want met voldoende goede slaap verminder je de kans om overprikkeld te raken.
  • Kom beter in je vel, bijvoorbeeld door te dansen, door muziek of door creatief te zijn.
  • Werk aan jouw zelfvertrouwen, want als je zelfverzekerder bent, bescherm je jezelf beter tegen prikkels.
  • Ontspanningsoefeningen kunnen ervoor zorgen dat je kalm blijft, ook tijdens stressvolle momenten.
  • Massage boeken, want met een massage breng je zowel lichaam als geest weer in balans.
  • Neem genoeg pauzes, zo zorg je gedurende de dag voor kleine, prikkelvrije ontspanmomenten.
  • Zelfliefde, vraag jezelf eens af, hoe goed ken jij jezelf? En voor welke prikkels ben jij gevoelig?
  • Neem supplementen bij stress, zoals magnesium,vitamine B12 en vitamine D. Voorkom ook een ijzertekort.
  • De natuur in, want de natuur laat ons beter voelen en het geeft rust. Bovendien zorgt het voor nieuwe zuurstof.
Onze coaches zijn gespecialiseerd in het coachen van mensen met stress en burn-out, depressie en angst- en/of paniekaanvallen. Wij zorgen dat je snel de juiste hulp krijgt.
Online cursus
159.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.
  • Knuffelen, met knuffelen verlaag je direct het stresshormoon en maak je ook een ander blij.
  • Vermijd negatief nieuws, maar verminder ook jouw tijd op social media. Beide zorgen voor veel prikkels.
  • Hoofd leegmaken, als je hoofd vol zit met allerlei gedachten ben je veel vatbaarder voor prikkels.
  • Eet brainfood, zodat de hersenen gezond blijven en ze beter bestand zullen zijn tegen prikkels.

Wandelen is een mooie manier om jezelf weerbaar te maken tegen prikkels.

  • Zorg voor een fijne energie in huis. Zo zorg je voor een rustige plek waar je jezelf weer kunt opladen.
  • Check niet constant jouw email en zet je telefoon vaker uit. Spreek hiervoor een bepaalde tijd af met jezelf.
  • Werk in een afgesloten ruimte als dat mogelijk is, zo kun je externe prikkels beperken.
  • Ademhalingsoefeningen, door de focus op je ademhaling te houden, zullen je gedachten rustiger worden.
  • Blijf in het nu en vermijd multitasking, zo voorkom je rusteloosheid.
  • Mediteer of doe aan yoga. Zo ga je vanzelf uit je hoofd en kom je weer in je lijf.

overprikkeling

Bescherm jezelf tegen prikkels

Tegenwoordig komt overprikkeling vaker voor. Zo komen we alleen al op het werk met veel prikkels in aanraking. We hebben te maken met een to-do lijst en met deadlines. Daarnaast zijn we misschien aan het multitasken en we staan in contact met verschillende collega’s. Bovendien zijn er telefoons waarmee we constant geprikkeld worden. Wist je dat we ook met interne prikkels te maken krijgen? Dit zijn bijvoorbeeld gedachten over bepaalde keuzes die je moet maken. Het kunnen echter ook negatieve gedachten zijn die jou overprikkeld kunnen maken.

Als je eenmaal overprikkeld bent, is het veel lastiger om weer rustiger te worden. Probeer overprikkeling dan ook te voorkomen. Hoe kun je jezelf beschermen tegen overprikkeling? Met onze tips zorg je weer voor rust in je hoofd Zo is het goed om door de dag heen even afstand te nemen van alles om je heen. Neem vaker kleine pauzes om te voorkomen dat je rusteloos wordt. Wees zoveel mogelijk in het moment zodat je niet afgeleid wordt door gedachten over het verleden of de toekomst. Wees creatief zodat je brein weer rust krijgt. Vooral goed voor jezelf zorgen is belangrijk. Bepaal ook eens jouw persoonlijke waarden, wat vindt jij echt belangrijk in het leven?

Overprikkeling kan lichamelijke en mentale klachten geven. Wist je dat het zelfs jouw immuunsysteem kan verzwakken? Kortom, laat prikkels jouw gezondheid en energie niet afnemen!

Wil jij hulp bij stress of burn-out?

Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.

Direct contact Of bel 085 - 5363606

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit bericht:
×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven