Zoeken

Zoeken sluiten

Open je hart

zondag 25 oktober 2020

Leven in verbinding met je hart

Hoe belangrijk is het voor jou om te investeren in een goede relatie met jezelf? Sta jij hier weleens bij stil? Lief zijn voor jezelf, zoals je dat ook bent voor een goede vriend(in) of anderen om wie je geeft, dat gaat vaak niet vanzelf en is niet altijd makkelijk. Meestal zijn we voor onszelf veel harder dan voor anderen. Het gevolg is dat je jezelf kleiner maakt en je onzekerheid toeneemt. Dit kost je veel energie en kan zelfs leiden tot fysieke spanningsklachten.

Je hebt vast weleens gehoord van je innerlijke criticus. Het ‘stemmetje’ in je hoofd, je piekerfabriek, die soms heel hard kan roepen, je bent dan kritisch en oordelend naar jezelf. Je kan je voorstellen dat perfectionisme en controle houden eigenschappen zijn die jouw zelfkritiek kunnen verhogen.

je hart openen

Hoe ga jij je zelfkritiek loslaten?

Open je hart… ik noem het HartKracht, de helende kracht van zelfliefde en zelfcompassie. Je staat zonder oordeel stil bij wat je van binnenuit voelt en hebt liefdevolle aandacht voor je kwetsbaarheid. Als je geraakt bent, mag je daar begrip voor opbrengen. Met HartKracht kun je jezelf steunen op moeilijke momenten in je leven, want juist dan kun je wel wat begrip gebruiken: van hard naar hart voor jezelf zeg maar.

Open je hart

Leven vanuit je hart betekent leven vanuit (zelf)compassie, vertrouwen en acceptatie. Je stelt je open voor jezelf en omarmt jezelf helemaal zoals je bent. Omdat jezelf veroordelen helaas onbewust en automatisch gaat, is dit makkelijker gezegd dan gedaan. Je bent zo gewend om commentaar te leveren op je doen en laten, dat je het niet eens meer in de gaten hebt. Vaak houd je je hart gesloten vanuit zelfbescherming en angst en je geen pijn en teleurstelling meer wilt ervaren. Zo sluit je jouw hart niet alleen voor anderen, ook voor jezelf. Dat maakt het nog moeilijker om de verbinding met je hart te maken. Maar… het kan nog… open je hart.

hoe open je je hart

Vier tips voor meer HartKracht

Tip 1 Ik hou van mij!

Ga ’s morgens voor de spiegel staan en zeg ‘ik hou van jou’. Probeer de betekenis van deze woorden te doorvoelen terwijl je oogcontact maakt met jezelf. Waardeer jezelf om wie je bent. Besef hoe mooi en uniek je bent. Ken je het liedje ‘Ik hou van mij’ van Harry Jekkers al? Een echte aanrader die jou zeker gaat helpen.

Tip 2 Pak regelmatig een adempauze!

Sta even stil bij hoe jij je voelt. Zit je lekker in je vel of ervaar je verdriet of pijn? Sta jezelf toe dit echt te doorvoelen. Zeg je tegen jezelf: ‘we hebben het er niet over, dus het is er ook niet,’ ‘niet zeuren maar doorgaan’. Vraag jezelf liever af wat je zo heeft geraakt? Zorg goed voor jezelf en geef je gevoel de aandacht die nodig is. Merk op dat je niet in balans bent zodat je er ook iets aan kan doen. Anders loop je het gevaar dat onnodige spanning wordt opgebouwd.      

Tip 3 Wees lief voor jezelf!

Leer te luisteren naar je behoefte aan ontspanning en gun jezelf regelmatig een rustmoment. Jezelf uitdagen mag, maar stel niet continu te hoge eisen aan jezelf. Respecteer je eigen grenzen en ga er niet onnodig overheen.

hart openen

Tip 4 Maak ruimte voor jouw buitenmens!

Bewegen in de natuur helpt je aan meer energie. In de natuur zijn geeft rust en ontspanning en je ervaart dat alles in de natuur en in jezelf gewoon mag gebeuren. Maak ruimte voor een heerlijke mindful wandeling, lekkere fietstocht of een energiek sportmoment in de buitenlucht en voel wat het met je doet.

Wil jij hulp bij stress of burn-out?

Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.

Direct contact Of bel 085 - 5363606

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit bericht:
×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven