Zoeken

Zoeken sluiten

Onbestemde angstgevoelens

woensdag 8 juli 2020

Onbestemde angstgevoelens door stress of burn-out

Je ervaart angstgevoelens maar kunt je vinger er niet op leggen. Je voelt het in je hele lichaam; in je buik, je spieren, je ademhaling maar je kunt het niet goed plaatsen. Dit soort onbestemde angstgevoelens kunnen behoorlijk veel energie kosten waardoor je vermoeid raakt. Bij onbestemde angstgevoelens gaat het gevoel niet weg als je een probleem geïdentificeerd en opgelost hebt, maar blijft het gevoel hangen. Onbestemde angstgevoelens is één van de symptomen van stress en burn-out. Waar de angst vandaan komt en tips om de angst te verminderen delen we graag met je.

Stress, burn-out en onbestemde angstgevoelens

Bij chronische stress of een burn-out zit er al langere tijd veel spanning in je lichaam. Doordat je continu stress ervaart staat je lichaam de hele dag door ‘aan’ en is het paraat om te vechten of te vluchten. Dit kost het lichaam niet alleen veel energie, het zorgt er ook voor dat je de hele dag door op scherp staat. Je hoort ieder geluidje, je schrikt snel, je ademhaling is anders dan normaal, je hebt gespannen en mogelijk pijnlijke spieren, en je hebt last van je buik. Zowel in je hoofd als in je lichaam gebeurt er dus enorm veel als je stress ervaart.

Stress, burn-out en onbestemde angstgevoelens

Dat je hierdoor óók last kunt krijgen van onbestemde angstgevoelens is dus niet zo vreemd. Het stresssysteem komt oorspronkelijk in actie wanneer er gevaar dreigt; stress zorgt er dan voor dat je in staat bent om te vechten of te vluchten zodat je aan het gevaar kunt ontkomen. In de huidige maatschappij is het niet per se gevaar waardoor we stress krijgen, maar ons lichaam reageert nog altijd hetzelfde. Als je door werkstress, een ongezonde relatie, studie, financiële problemen stress ervaart, wil je lichaam het gevaar ontkomen waardoor je op scherp staat. Dat je in die staat ook meer angstgevoelens ervaart is niet heel erg gek. Je bent zo gefocust op overleven dat je onderbewuste ook sneller gevaar denkt te zien.

Dit kan ervoor zorgen dat je thuis op de bank ineens overladen wordt met angst terwijl jij geen idee hebt waar dit vandaan komt. Het is belangrijk om tot rust te komen, te ontspannen, je lichaam te laten weten dat alles veilig is en dat het niet paraat hoeft te staan om te vechten of te vluchten.

Onbestemde angstgevoelens? 5 Tips!

Heb jij regelmatig last van onbestemde angstgevoelens door stress of burn-out? Onderstaande tips kunnen je helpen om je lichaam tot rust te brengen zodat je minder last hebt van angstgevoelens en beter in je vel komt te zitten.

Onbestemde angstgevoelens

1. Loslaten

Probeer de angst los te laten. Onbestemde angstgevoelens hebben geen directe reden, het komt als een golf over je heen waardoor je flinke angst ervaart terwijl je eigenlijk geen idee hebt waarom. Het kan wel voorkomen dat je zelf gaat invullen waarom je je angstig voelt. Echter heeft dit weinig zin want wanneer je dat probleem oplost zul je merken dat je alsnog last hebt van angst. Daarom is loslaten zo belangrijk. Accepteer dat er geen reden is, dat dit een symptoom is van stress en burn-out en dat jij niet meer kunt doen dan zorgen voor je eigen herstel.

2. Positieve afleiding

Door jezelf op een positieve manier af te leiden kan het zijn dat de angst minder aanwezig is. Doe iets wat jou plezier geeft, wat je leuk vindt en waar je helemaal in op kunt gaan. Denk aan tuinieren, schilderen, muziek maken of een boek lezen. Op deze manier kun je je gedachten volledig op iets anders focussen waardoor de kans groot is dat je minder last hebt van onbestemde angstgevoelens.

3. Beweging

Angst kan ervoor zorgen dat je helemaal verstijfd en niets meer doet. In beweging komen voelt dan als een hele opgaven. Toch is beweging iets wat we vrijwel altijd zullen aanraden. Het helpt je om uit je hoofd te komen en meer in contact te komen met je lichaam. Tegelijkertijd heeft een wandeling in de natuur een helende werking én worden er gelukshormonen aangemaakt zoals dopamine en endorfine aangemaakt wanneer je beweegt. Dit heeft een positief effect op je stemming en gevoel. Dat bewegen zoveel positieve invloed heeft op je lichaam is precies de reden waarom wij wandelcoaching aanbieden.

4. Gezonde voeding

Voeding kan een grote impact hebben op hoe je je voelt. Let daarom op met alcohol, kleurstoffen, koffie, suiker en specifieke voeding waar jij misschien niet goed op reageert. Eet zo gezond mogelijk, denk aan: verse groenten en fruit en zo weinig mogelijk voorverpakte producten. Ga lekker in de keuken staan om gezonde koekjes te bakken (meteen een fijne afleiding!) of maak verantwoorde tussendoortjes. Dit helpt je om ook tussen de maaltijden door gezond te eten. De juiste voeding bij stress en angst kan helpen om de klachten te verminderen.

Gezonde voeding

5. Ontspanning

Onbestemde angstgevoelens ontstaan omdat de spanning door je lichaam giert. Daarom is het belangrijk om jezelf regelmatig bewust tot rust te brengen en bewust momenten van ontspanning in te plannen. Dit helpt je om zowel je hoofd als je lichaam tot rust te laten komen.

Wat je kunt doen om tot diepe ontspanning te komen is:

Probeer echt even niets te doen en met je aandacht volledig bij jezelf te zijn zonder dat iemand je kan afleiden. Hoewel ontspanning best moeilijk kan zijn als je veel stress ervaart, zul je merken dat hoe vaker je het doet, hoe makkelijker het wordt. Probeer iedere dag een moment van ontspanning in te plannen.

Onbestemde angstgevoelens, praat erover!

Het ervaren van onbestemde angstgevoelens kost veel energie en zorgt ervoor dat je nog meer spanning in je lichaam ervaart dan je al doet. Aangezien onbestemde angstgevoelens geen duidelijke oorzaak hebben hoef je je niet te richten op de oplossing van angst, maar eerder op ontspanning en stress en burn-out herstel. Want zodra jij herstelt van chronische stress of een burn-out zul je ook minder spanning in je lichaam ervaren en dus ook minder (of zelfs geen) last meer hebben van onbestemde angstgevoelens.

Als jij momenteel last hebt van onbestemde angstgevoelens door stress of burn-out is het raadzaam om erover te praten met een professional zoals een burn-out coach. Een coach kan jou helpen om te herstellen van stress en burn-out en leren omgaan met onbestemde angstgevoelens.

Zodra jij gaat werken aan jezelf en leert hoe je goed kunt omgaan met stress zul je beter in je vel komen te zitten, meer rust ervaren en makkelijker door het leven kunnen gaan. Ben jij benieuwd hoe onze coaches jou kunnen helpen? Bekijk dan ons Fasenplan, hierin zie je precies hoe een traject bij ons verloopt, waar we onze aandacht op richten en welke pijlers belangrijk zijn. Ben jij klaar voor verandering? Neem dan gerust contact met ons op voor een vrijblijvende kennismaking.

Nieuwsgierig geworden?

Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.

Burn-out test Contact opnemen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit bericht:
×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven