fbpx

Moeite met alleen zijn

Moeite met alleen zijn

Moeite met alleen zijn 1024 682 Liberi

Moeite met alleen zijn: Zo leer je genieten van je eigen gezelschap

Veel mensen met een burn-out hebben moeite met alleen zijn en hoe lastig dat ook is, ergens is het ook erg logisch. We geven je graag meer uitleg over waarom velen zo’n moeite met alleen zijn hebben maar geven je ook tips die je kunnen helpen om te leren genieten van alleen je eigen aanwezigheid en waarom het juist goed kan zijn om tijd alleen te hebben. Alleen zijn hoeft namelijk helemaal niet zo vervelend te zijn!

Waarom heb je tijdens een burn-out moeite met alleen zijn?

Je bent lange tijd op je reserve energie doorgegaan terwijl je steeds minder goed in je vel zat, steeds meer stresservoer, steeds vermoeider was en uiteindelijk is het te veel. Je bent zo lang doorgegaan dat je uiteindelijk overspannen of met een burn-out thuis komt te zitten. Dat is niet niks. Het maakt veel impact op je leven. Misschien heb je het gevoel dat je gefaald hebt, dat je niet goed genoeg bent of voel je je neerslachtig.

Juist doordat je nu bent opgebrand, emotioneel bent en niet lekker in je vel zit heb je wellicht behoefte aan mensen om je heen zodat je maar niet alleen hoeft te zijn. Alleen met je gedachten die jou misschien helemaal gek maken. Alleen, terwijl je niet weet wat je wil of kunt doen. Moeite met alleen zijn komt veelal voort omdat je niet lekker in je vel zit waardoor het moeilijk is om een goed gevoel te hebben bij je eigen gezelschap.

En daar zit nu juist de crux: als jij leert om content te zijn met jezelf, zal moeite met alleen zijn steeds meer afnemen. Later in dit artikel lees je tips die je hierbij zullen helpen.

Alleen zijn is niet hetzelfde als eenzaamheid

Wanneer je alleen bent wordt dit vaak gezien als eenzaamheid, terwijl deze twee absoluut niet hetzelfde betekenen. Alleen zijn kan voor velen juist heel prettig zijn en het zelfs nodig hebben om op te laden (denk aan mensen die introvert zijn) terwijl mensen die extravert zijn juist energie halen uit het samenzijn met anderen.

Tegelijkertijd kan eenzaamheid ook optreden als je je in een groep mensen bevindt. Eenzaamheid is een naar gevoel wat niet per definitie te maken heeft met alleen zijn. Want alleen zijn, hoeft absoluut niet te betekenen dat je eenzaam bent.

burn-out moeite met alleen zijn

Alleen zijn kan juist erg leerzaam zijn

Toch kan moeite met alleen zijn erg belemmerend zijn; je voelt je misschien onrustig, opgejaagd, angstig, emotioneel en je probeert je lege tijd zo veel mogelijk op te vullen. Bijvoorbeeld met social media om op deze manier maar niet te hoeven ervaren dat je alleen bent.

In een artikel in de Telegraaf wordt geschreven: “Het kan bijvoorbeeld zijn dat je vlucht zodat je niet hoeft na te denken of je wel gelukkig bent met jezelf, je baan of je leven. Je probeert met jouw vluchtgedrag een bepaalde leegte op te vullen.” En dat is wellicht ook wat er gebeurt wanneer je een burn-out hebt; je ervaart bepaalde leegte die je graag wil opvullen.

Toch kan alleen zijn juist erg leerzaam zijn. Je leert jezelf hierdoor namelijk beter kennen, daarbij kan het ervoor zorgen dat je je gedachten kunt ordenen, meer creativiteit en inspiratie hebt of gaat ervaren wat jij fijn vindt om te doen (in plaats van je altijd op anderen af te stemmen).

Moeite met alleen zijn: 6 Tips om er plezier uit te halen

Leren om alleen te zijn kan je dus veel opleveren, maar hoe pak je het aan? We hebben wat handige tips voor je die jou kunnen helpen om meer te genieten van je eigen gezelschap.

1. Zoek een hobby die je alleen kunt uitvoeren

Moeite met alleen zijn kun je verhelpen door een hobby te zoeken waar je niemand bij nodig hebt. Iets wat je leuk vindt om te doen en waarbij je de tijd vergeet. Wat dit voor jou is, is natuurlijk persoonlijk. Een aantal voorbeelden zijn:

  • Het bespelen van een instrument;
  • Creatief bezig zijn (kaarten maken, bullet journaling, schilderen, schrijven);
  • Bezig zijn met planten;
  • Lezen;
  • Yoga, wandelen of iets anders sportiefs.

2. Ga iets creatiefs doen

Het uitvoeren van een creatieve activiteit, zoals: schilderen, tekenen of schrijven kan je helpen om je gedachtens en gevoelens te uiten. Dit kan je – zeker als je een burn-out hebt – helpen om alles weer wat meer op orde te brengen voor jezelf. Je kunt je gevoelens en gedachtens beter loslaten en je kunt het omzetten in iets creatiefs.

3. Ga het aan

Veel mensen vluchten voor alleen zijn, echter zul je hierdoor nooit leren om er goed mee om te gaan. Wat kan helpen is om het bewust aan te gaan. Om momenten voor jezelf te plannen waarin je alleen met jezelf bent.

Misschien voel je je erg emotioneel of onrustig, laat dit gevoel er zijn en sta jezelf toe om dit te mogen voelen. Dit kan je helpen om de blokkade te doorbreken en los te laten. Hoe vaker je het doet, hoe beter het zal gaan.

4. Achterhaal de daadwerkelijke angst

Moeite met alleen zijn komt ergens vandaan, de vraag is alleen: wat is de achterliggende reden? Waarom heb je zo’n moeite met alleen zijn? Sommige mensen hebben bijvoorbeeld erg veel moeite met stilte. Als je dit kunt achterhalen weet je ook beter waaraan je kunt werken en wat jij nog mag leren.

5. Uiteindelijk zijn we allemaal alleen

Het klinkt misschien dramatisch, maar: uiteindelijk zijn we allemaal alleen. Je kunt een relatie hebben, een fijne groep collega’s of lieve vrienden, maar als jij leert om alleen te zijn met jezelf en daarvan kunt genieten zul je een stuk minder afhankelijk worden en is het ook niet zo’n probleem als je even alleen bent met jezelf. Deze momenten zullen er namelijk altijd zijn en ze zullen een stuk minder moeilijk worden als jij leert om te genieten van de tijd met jezelf.

stress niet alleen kunnen zijn

6. Neem écht even de tijd voor jezelf

In plaats van onzekerheid of onrust te ervaren als je alleen bent, kun je er ook voor zorgen dat dit juist hele fijne momenten worden. Ga bijvoorbeeld lekker even mediteren, beoefen mindfulness of doe aan yoga om echt even tot jezelf te komen en te leren genieten van de stilte en je eigen aanwezigheid.

Juist door deze manieren te gebruiken leer je om de onrust om te zetten in ontspanning en zul je de tijd alleen steeds meer gaan waarderen.

Kun jij wel wat hulp gebruiken?

Zit jij momenteel overspannen, met chronische stress of met een burn-out thuis en heb je veel moeite met alleen zijn?

De coaches van Liberi staan voor jou klaar om je te helpen en je te leren hoe je juist kunt genieten van deze momenten. De coaches hebben ervaring met stress en burn-out en kunnen jou op de juiste manier ondersteunen. Ben jij klaar voor verandering? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvende kennismaking.

Categorie: Burn-out

5 minuten leestijd

Deel deze blog:

Deel deze blog:
reinoud prins liberi

Reinoud Prins,
Wandelcoach en medeoprichter Liberi


Over de auteur:

Nadat ik zelf een heftige burn-out heb meegemaakt, waarin angst en depressie sterk aanwezig waren heb ik het roer om gegooid. In mijn coaching ben ik compassievol, recht door zee en oplossingsgericht. Mijn eigen ervaring neem ik graag mee om je te helpen om tot nieuwe inzichten te komen. Ik geloof dat niets ooit voor niets is. Mijn missie is geslaagd als jij je authentieke zelf hebt (terug) gevonden.

Coach-Reinoud-Drenthe-Overijssel

Reinoud Prins,
Wandelcoach en medeoprichter Liberi


Over de auteur:

Nadat ik zelf een heftige burn-out heb meegemaakt, waarin angst en depressie sterk aanwezig waren heb ik het roer om gegooid. In mijn coaching ben ik compassievol, recht door zee en oplossingsgericht. Mijn eigen ervaring neem ik graag mee om je te helpen om tot nieuwe inzichten te komen. Ik geloof dat niets ooit voor niets is. Mijn missie is geslaagd als jij je authentieke zelf hebt (terug) gevonden.

Over ons

Voor wie

onze werkwijze

×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven
WhatsApp WhatsApp