Iedereen maakt het mee: miscommunicatie. Of het nu gebeurt in de persoonlijke of werksfeer, het leidt tot misverstanden, conflicten, stress en soms zelfs een burn-out. In dit blog gaan we dieper in op hoe miscommunicatie ontstaat, wat daar eventueel de gevolgen van zijn en hoe het stress en burn-outklachten veroorzaakt. Daarnaast kijken we naar een aantal manieren om miscommunicatie te voorkomen.
Een gesprek, non-verbaal of verbaal, bestaat altijd uit een verzender, een boodschap en een ontvanger. Als de boodschap niet goed wordt begrepen door de ontvanger, ontstaat er miscommunicatie. Dit kan verschillende redenen hebben, zoals verschillende interpretaties van dezelfde woorden, ruis in de communicatie, culturele verschillen of gebrekkige communicatieve vaardigheden. Ook als beide partijen goede intenties hebben, kan het zijn dat de boodschap verloren gaat of verkeerd wordt opgevat.
Er zijn een aantal factoren die ervoor kunnen zorgen dat miscommunicatie ontstaat.
We hebben allemaal een unieke achtergrond, een andere ervaring in het leven en een brede variatie aan kennis in ons zitten. Wat voor de een heel duidelijk of vanzelfsprekend is, kan voor iemand anders verwarrend of nieuw zijn. Wanneer twee personen een andere betekenis aan woorden of uitdrukkingen geven, kan er flinke miscommunicatie ontstaan.
Je kan iemand wel horen, maar betekent dit dat je ook goed hebt geluisterd? Actief luisteren is een belangrijk onderdeel van communicatie. Indien je niet goed luistert naar wat de ander zegt, kan je belangrijke informatie missen. Dit leidt op zijn beurt weer tot een verkeerde interpretatie van de boodschap. Wat vaak gebeurt is dat iemand geneigd is om tijdens een gesprek te denken aan wat je reactie gaat zijn, in plaats van luisteren naar wat de ander zegt.
Het kan ook zo zijn dat iemand niet zo goed is in communiceren, of niet durft te communiceren, waardoor de boodschap niet goed overkomt. Wanneer je je niet expliciet uitdrukt, kan de ontvanger verschillende betekenissen aan je boodschap toekennen. Door helder en concreet te communiceren kan er geen miscommunicatie ontstaan.
We leven in een multiculturele wereld en een verschil in cultuur kan een grote rol spelen in de manier waarop een boodschap wordt opgevat. Wat in de ene cultuur als beleefd wordt ervaren, kan in een andere als een belediging worden gezien. In Japan is het bijvoorbeeld zeer onbeleefd om fooi te geven in een restaurant terwijl dit in de Verenigde Staten van Amerika al automatisch bij je rekening wordt opgeteld.
We communiceren er de hele dag op los, maar weet je ook dat de meeste van onze communicatie non-verbaal is? Houding, gezichtsuitdrukking en de toon van onze stem bepalen meer over de inhoud van je boodschap dan de woorden in je boodschap zelf. Wanneer je non-verbale communicatie en je verbale communicatie elkaar tegenspreken, ontstaat er miscommunicatie.
Het gevolg van miscommunicatie kan een klein misverstand zijn, maar het kan ook leiden tot ernstige problemen. Dit is vaak wel afhankelijk van de situatie van de zender en ontvanger. Een aantal voorbeelden van de meest voorkomende gevolgen van miscommunicatie:
Het meest bekende gevolg van miscommunicatie is het creëren van spanningen en het krijgen van ruzie. Door verkeerde aannames en misverstanden kan iemand zich aangevallen, genegeerd of onbegrepen voelen. We kunnen wel zeggen dat in 99% van de ruzies die zijn ontstaan, miscommunicatie hier de oorzaak van was.
Vooral in een werkomgeving kan miscommunicatie zorgen voor een lagere productiviteit. Instructies kunnen onduidelijk zijn of informatie is verloren gegaan. Hierdoor worden er meer fouten gemaakt, ontstaat er vertraging in de werkzaamheden of vermindert de kwaliteit van het werk omdat de werksfeer niet meer in orde is.
Indien er een patroon ontstaat in de miscommunicatie, kan het vertrouwen tussen mensen aangetast worden. Als je vaak het gevoel hebt dat je niet goed begrepen wordt, kan het ervoor zorgen dat je gefrustreerd raakt en ga je jezelf isoleren. Het kan er ook voor zorgen dat je minder open gaat communiceren uit angst voor misverstanden.
Wanneer je steeds maar weer misverstanden moet corrigeren door miscommunicatie, kan je emotioneel of mentaal uitgeput raken. Zeker wanneer miscommunicatie leidt tot negatieve feedback of ruzie.
Miscommunicatie heeft direct invloed op het ontwikkelen van stress. Wanneer je met regelmaat geconfronteerd wordt met conflicten of misverstanden door gebrekkige communicatie, verhoogt je stressniveau. Je hebt continu het gevoel dat je jezelf moet verduidelijken, ruzies op moet lossen en de gevolgen hiervan op moet vangen. Dit is emotioneel belastend en vooral erg vermoeiend. De hoeveelheid stress die hieruit voortkomt kan ervoor zorgen dat je uiteindelijk in een burn-out terecht komt.
Of je miscommunicatie volledig kan tegengaan, betwisten we. Doordat we alles op onze eigen unieke manier interpreteren is het haast niet tegen te gaan dat het gebeurt. Wel is het mogelijk een gebrekkige communicatie snel te herkennen en de gevolgen hiervan te verminderen.
Zoals eerder gezegd kan je horen of luisteren. Merk jij dat je geregeld essentiële informatie mist tijdens of na een gesprek, dan is het mogelijk je luistervaardigheden te trainen. Laat anderen volledig uitpraten voordat je reageert, onderbreek iemand niet en wacht desnoods even voordat je een reactie geeft. Begrijp je de ander niet of denk je dat je de kern van de boodschap mist? Door samen te vatten en vragen te stellen kun je erachter komen of je alle info hebt die je nodig hebt om het gesprek voort te zetten.
Wanneer de boodschap belangrijk is, is het belangrijk concreet te communiceren. Probeer dubbelzinnige taal te vermijden en wees duidelijk over wat je wilt zeggen. Overbodige informatie kan zorgen voor miscommunicatie.
Iets waar we ons vaak niet bewust van zijn, is onze non-verbale communicatie. Vertel je iemand dat je heel blij met iets bent, maar zit je onderuitgezakt met je armen over elkaar? Dan is de kans aanzienlijk dat de ander het opvangt als sarcasme. Let erop dat je lichaamstaal, gezichtsuitdrukking en toon van je stem overeenkomt met de boodschap die je over wilt brengen.
Als je woont of werkt in een multiculturele omgeving is het belangrijk om je bewust te zijn van de verschillende manieren van communiceren. Hierin is het vooral belangrijk dat je open staat voor die andere manier van communicatie om zo miscommunicatie te voorkomen.
Communiceren kun je leren. We worden nu eenmaal niet allemaal geboren als een communicatief wonder en communicatie is de sleutel tot interactie met anderen. Heb jij het gevoel dat je veelvuldig in een discussie belandt of dat anderen je niet begrijpen? Misschien kan een professionele coach je helpen met het aanleren van effectieve communicatie en zo miscommunicatie zo veel mogelijk te beperken. Meer weten? Neem gerust contact met ons op.
Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.
Direct contact Of bel 085 - 5363606