Zoeken

Zoeken sluiten

Metabolisme en stress

woensdag 14 september 2022

Je hebt het woord vast voorbij horen komen: Metabolisme. Een hoog metabolisme zou goed voor je zijn en een langzaam metabolisme heeft nadelige gevolgen. Ondanks dat we het woord regelmatig gebruiken om een gezondheidsstatus aan te wijzen, is het niet voor iedereen duidelijk wat het nu precies is. Waar is je metabolisme goed voor? En waarom is een traag metabolisme niet altijd even gezond? In dit blog gaan we dieper op de materie in en kijken we naar de invloed van stress.

Online cursus
159.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

Wat is metabolisme precies?

Een ander woord voor je metabolisme is stofwisseling en komt vanuit het Griekse woord ‘metabolismos’. Dit kun je vertalen in ‘omzetten’ of ‘verandering’. Simpel uitgelegd is je metabolisme het verwerken van de stoffen die je binnenkrijgt. Het zorgt ervoor dat er stoffen uit je voeding worden gehaald en omgezet worden naar bruikbare materiaal. In dit geval zijn het voedingsstoffen die, na het omzetten, via je bloedbaan naar je lichaamscellen worden vervoerd. Ook zorgt het ervoor dat er brand- en bouwstof wordt gehaald uit het eten en drinken wat jij tot je neemt. Glucose, eiwit en vetten zijn hierin de focus. Ook heeft je metabolisme de verantwoording over het scheiden van afvalstoffen. Reststoffen waar je lichaam niets aan heeft wordt later uitgescheiden door te plassen en poepen.

Ongezond eten Metabolisme

Slim functioneren.

Je metabolisme weet precies waar jouw lichaam behoefte aan heeft. Wanneer je in beweging bent zorgt je metabolisme dat er energie terecht komt in je spieren. Hoe gezonder je metabolisme, hoe beter dit gaat. Maar niet alleen het versturen van energie, je metabolisme weet ook slim energie op te slaan voor wanneer je het later nodig hebt. Indien je weinig te eten hebt slaat het voedingsstoffen slim op zodat je langer kunt overleven zonder al te veel eten. Ook je bloedcirculatie, en dus je ademhaling, is afhankelijk van je stofwisseling. Een gezond metabolisme zorgt voor een efficiënte manier van zuurstofopname. Dit heeft effect op je bloedsomloop en op de snelheid van genezing van wonden. En hoe beter je bloedcirculatie, hoe fitter en energieker je je voelt.

Gezond eten metabolisme

Een traag metabolisme.

Een traag metabolisme heeft nadelige effecten op je gehele lichaam en algehele gesteldheid. Hoe sneller je metabolisme, hoe gezonder je bent. Indien je een trage stofwisseling hebt, heb je vaak last van algehele malaise. Er zijn meerdere factoren die hier invloed op hebben.

  • Het is genetisch bepaald. Helaas kun je hier weinig aan doen. Dit betekent niet dat je je hieraan toe hoeft te geven. Genoeg beweging en gezonde voeding zorgen voor een beter stofwisseling.
  • Slaapproblemen. Weinig slaap is vaak een oorzaak van een traag metabolisme. Tijdens je slaap verwerk je koolhydraten het best. Indien je slaapritme langere periode verstoord is kan deze slechte verwerking van suikers leiden tot diabetes of obesitas.
  • Een verkeerd dieet kan je stofwisseling ernstig verstoren. Nu gaat de discussie al langer of diëten wel de oplossing is. Zogenoemde crash-diëten kunnen een groot nadelig effect hebben op je metabolisme. Je krijgt voor langere periode minder calorieën binnen waardoor je stofwisseling overgaat op zuinige stand. Hierdoor bereik je een averechts effect. Zodra je weer normaal gaat eten houd je lichaam meer vetten vast dan nodig.
  • Een verstoorde hormoonhuishouding is ook van invloed op je stofwisseling. Sommige hormoonaandoeningen zijn verantwoordelijk voor een veranderde werking van de schildklier. Je schildklier en metabolisme gaan hand in hand. Wanneer je schildklier te snel of langzaam werkt heeft dit directe invloed op je stofwisseling.
  • Naast alle aanwijsbare redenen, misschien wel één van de belangrijkste oorzaken van een traag werkend metabolisme: Chronische stress. Dit valt eigenlijk onder het stukje hormoonverstoring, echter is het geen medische aandoening maar algehele gesteldheid. Stress verhoogt je stresshormoon cortisol en cortisol heeft directe uitwerking op je insulinehuishouding. Te veel cortisol vertraagt je metabolisme en daardoor is langdurige stress een directe veroorzaker van overgewicht, maar ook ondergewicht.
Burn-out test
Gratis
Burn-out test
Onze gratis burn-out test geeft je in 50 vragen antwoord hoe het nu daadwerkelijk is gesteld met jouw stressniveau.

De effecten van stress en een burn-out.

Zoals hierboven beschreven heeft stress veel invloed op je metabolisme. Doordat je langdurige stress hebt of in een burn-out zit ga je ongezonder leven. Je eet minder, wat je eet is niet zo gezond en de schijf van 5 is niet iets waar je op dat moment mee bezig bent. Je spanningen houden je cortisolgehalte hoog waardoor er meer suikers worden afgegeven in je lichaam. In plaats van deze suikers om te zetten in energie, slaat je lichaam ze op als vetten. Je lichaam staat namelijk in overlevingsstand. Daarnaast heeft je te hoge cortisolgehalte directe invloed op je craving naar suiker. Je krijgt meer trek in zoet en vet eten. Dit heeft niet alleen invloed op het opslaan van vetten maar je moet ook waakzaam blijven op hart- en vaatziekten.

Sporten metabolisme

Tips je metabolisme gezond te houden.

Wanneer je veel stress hebt is het aan te raden goed op je voeding te letten. Vooral indien je aanleg hebt voor diabetes of obesitas. Met onderstaande tips helpen we je een beetje op weg je metabolisme gezond te houden.

  • Zorg voor een goed slaapritme. Bijna vanzelfsprekend maar genoeg slaap heeft een positief effect op je metabolisme.
  • Blijf in beweging. Soms moet je jezelf even een duwtje geven om te gaan bewegen. Ook al is het maar een wandeling van 20 minuten per dag. Dat is genoeg je lichaam aan het werk te zetten.
  • Dit klinkt misschien een beetje vreemd maar zet je kachel een graadje lager. Ook in de winter. Wij zijn warmbloedige wezens en je stofwisseling werkt beter op een iets lagere omgevingstemperatuur dan een warme.
  • Leuke tip voor de koffieliefhebbers: koffie versnelt je stofwisseling. Te veel cafeïne is ook weer niet goed maar onthoud jezelf zeker je koffie niet.
Online cursus
159.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

Je burn-out behandelen voor een gezonde stofwisseling.

Laten we eerlijk zijn. Bovenstaande tips zijn natuurlijk fijn om mee te nemen in je weg naar herstel maar een burn-out los je niet zomaar even op. Wanneer je metabolisme ook nog eens van slag is, is het lastig de motivatie te vinden te gaan sporten. Je hoofd zit al vol genoeg. Kan je dit er wel bij hebben? Het is heel normaal hulp in te schakelen van een professionele coach om je burn-out te behandelen. Door je behandeling te combineren met wandelcoaching zal je snel verschil merken in je algehele gesteldheid. Een eerste stap naar hulp vragen is ook een stap. Jouw coach is er om jou te begeleiden naar het hebben van meer rust in je hoofd en het verhogen van je zelfbeeld.

Wil jij hulp bij stress of burn-out?

Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.

Direct contact Of bel 085 - 5363606

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Dit bericht:
×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven