Zoeken

Zoeken sluiten

Mentaal in evenwicht zijn

maandag 9 oktober 2023

Mentaal in evenwicht zijn betekent dat je innerlijk in balans bent. Je weet goed om te gaan met de dagelijkse uitdagingen in het leven. Je kent alle emoties: van bang tot blij en van boos tot bedroefd. Alles passeert van tijd tot tijd de revue, maar je wordt er niet in meegenomen. Daarnaast weet je rust in te bouwen waar nodig. Stress is onontkoombaar in de huidige maatschappij, maar als je mentaal in evenwicht bent, dan zul je er op een gezonde manier mee omgaan. Dat houdt in dat je op tijd je rust pakt en zorgt voor ontspanning. Zowel gedurende een stressvolle periode als erna. Bovendien ken je je eigen grenzen en ga je daar niet – of zelden – overheen. Je trekt op tijd aan de bel als het de verkeerde kant op dreigt te gaan. Zo kun je hulp vragen als je daar behoefte aan hebt.

Stress

Klinkt mooi, nietwaar? Misschien denk je zelfs dat dit te mooi om waar te zijn is. Mogelijk heb je gelijk. Maar ik denk dat we zelf al veel kunnen doen om zoveel mogelijk mentaal in evenwicht te komen. Laten we beginnen met de grootste vijand van mentaal evenwicht: stress. Als we onder stress staan, zijn we per definitie uit evenwicht. Dat is niet erg (en zelfs heel normaal), als het maar niet een chronische vorm aanneemt. Ons lichaam is gewend te balanceren rond een bepaald gemiddelde, oftewel homeostase. Intern zorgt ons lichaam er bijvoorbeeld altijd voor dat we schommelen rond eenzelfde waarde. Denk aan onze lichaamstemperatuur of de zuurgraad van ons bloed. Raken we te ver af van deze optimale waarden, dan zijn we in de problemen.

Mentaal in evenwicht zijn

Ook op mentaal vlak is er een dergelijke balans. Ten tijde van stress gaan we overcompenseren en interen op onze reserves. Dat gaat best een tijdje goed, maar niet te lang. Dan slaat de balans door en is het mentaal evenwicht zoek. Het is daarom hard nodig om na een periode (of moment) van stress te ontladen en te ontspannen. Fysiek en mentaal hebben we het nodig om te herstellen. Dit kun je bijvoorbeeld doen door voldoende te slapen, want tijdens onze slaap werkt ons lichaam aan allerlei herstelprocessen. Maar ook door je lijf en je geest voldoende rust te gunnen. Voor de één betekent dit regelmatig een boek lezen op de bank, voor de ander betekent het wekelijks een lange wandeling maken in het bos.

Onze coaches zijn gespecialiseerd in het coachen van mensen met stress en burn-out, depressie en angst- en/of paniekaanvallen. Wij zorgen dat je snel de juiste hulp krijgt.
Online cursus
159.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

Is er daarnaast sprake van een gezonde balans qua inspanning en ontspanning? Qua serieus zijn en plezier maken? Of wat betreft hard werken en lol trappen? Velen van ons kunnen alle verantwoordelijkheden die we hebben, ervaren als een zware last op onze schouders. Loop jij altijd overal rond met die last op je schouders, of kun je hem vaak genoeg afzetten of door een ander laten dragen? Wat is überhaupt jouw last en wat is sowieso van een ander en mag je dus ook door die ander laten dragen? Mentaal in evenwicht zijn houdt in dat je op verschillende vlakken in je leven de balans weet te behouden.

Wat hoort bij jou?

Dit doe je door te weten wat bij jou hoort en wat niet. Het is daarbij heel belangrijk om je grenzen aan te kunnen geven. Want iedereen is tenslotte druk en iedereen zou blij zijn als jij sommige van hun lasten op je zou nemen. Lekker makkelijk! Vooral vrouwen zijn er goed in om allerlei lasten te gaan dragen die eigenlijk niet van hen zijn. Door dit vaak te doen is het moeilijk om mentaal in evenwicht te blijven. De balans raakt snel zoek, omdat je te lang en te vaak naar één kant hangt.

Burn-out test
Gratis
Burn-out test
Onze gratis burn-out test geeft je in 50 vragen antwoord hoe het nu daadwerkelijk is gesteld met jouw stressniveau.

Zorgen

Eén grote boosdoener die stress veroorzaakt, is je zorgen maken. Sommigen van ons zijn er een ster in om te piekeren. De ergste doemscenario’s worden bedacht. Meestal zijn deze niet reëel, maar zo kan het wel aanvoelen. Daarom kan het helpen om iemand mee te laten kijken naar je situatie. Is het werkelijk zo erg als jij denkt? Zit je echt in de problemen, of zit het probleem vooral in je hoofd? Dit onderscheid maken kan ingewikkeld zijn, maar soms kan een buitenstaander dit veel helderder zien. Vaak hebben we namelijk last van een blinde vlek. Dit kan ons mentaal evenwicht flink verstoren!

Geldzorgen, relatieproblemen, zorgen om kinderen met wie het niet zo goed gaat; het zijn allemaal dingen die een flinke aanslag kunnen hebben op ons mentaal welzijn. Alles alleen proberen te dragen en op te lossen geeft alleen maar heel veel extra (onnodige!) stress. Zoek daarom hulp die past bij wat jij nodig hebt. Dit zal je helpen om sneller weer mentaal in evenwicht te zijn. Als je je beter voelt en meer in balans bent, kun je ook weer meer aan. Je draagkracht wordt groter. Op deze manier kom je in een positieve spiraal. Zo zul je ook sneller je problemen kunnen oplossen of – als dat niet mogelijk is – er op een betere manier mee om leren gaan.

Onze coaches zijn gespecialiseerd in het coachen van mensen met stress en burn-out, depressie en angst- en/of paniekaanvallen. Wij zorgen dat je snel de juiste hulp krijgt.
Online cursus
159.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

Beweging voor mentaal evenwicht

Tot slot nog een onderwerp dat niet genoemd is, maar toch een belangrijke factor is bij mentaal in evenwicht raken: beweging. Ons lichaam vaart er wel bij als we vaak genoeg matig intensief bewegen. Je hoeft jezelf echt niet af te matten in de sportschool, maar dagelijks een rondje lopen of de fiets pakken naar je werk of om boodschappen te doen helpt je al enorm om je meer in balans te voelen. Door beweging maken we ook ‘gelukshormonen’ aan, waardoor we ons beter voelen. En laat dat nou erg behulpzaam zijn om in balans te komen!

Probeer ook één of twee keer in de week je hartslag flink omhoog te krijgen. Dit kan al door behoorlijk door te stappen of te joggen. Krachttraining is ook aan te bevelen. Een duur sportschoolabonnement hoeft niet. Je kunt zelf aan de slag met simpele oefeningen als push-ups, crunches en planks. Weet je niet wat dit zijn? Google – of beter nog, Ecosia – is je beste vriend! Dus kom in elk geval van die bank af en gun je hoofd en je lijf een dosis gezondheid.

Wil jij hulp bij stress of burn-out?

Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.

Direct contact Of bel 085 - 5363606

Laat een reactie achter op dit blogartikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit bericht:
×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven