Zoeken

Zoeken sluiten

Liefdesverdriet en stressklachten

vrijdag 5 maart 2021

Het is een van de intensere ervaringen in het leven: liefdesverdriet. De pijn in je hart kan overweldigend zijn wanneer degene van wie je houdt uit je leven verdwijnt. Het gemis is groot en soms weet je je geen raad met je eigen eenzaamheid. Het liefst zou je die persoon opbellen, afspreken en daarna knuffelen. Je zou het misschien wel weer goed willen maken. Want – zo denk je – er is niemand anders zoals hij of zij. Je zal nooit meer zo iemand ontmoeten, en dat klopt. En misschien voelt het onjuist; jullie hadden niet uit elkaar moeten gaan.

De klap van liefdesverdriet, zeker wanneer het plotseling komt, kan zorgen voor chronische stress en oververmoeidheid. Je lichaam  kan in verzet gaan tegen de pijnlijke emoties die te pijnlijk lijken om te voelen. Je kunt last krijgen van gespannen nek- en schouderspieren, gespannen kaken, slecht slapen, onrust, darmklachten en oververmoeidheid. Wat kun je het beste doen in zo’n situatie? Hoe hervind je de balans? Hoe kun je weer van het leven gaan genieten? In dit stuk geef ik je wat inspiratie, want geloof mij: je kunt je weer goed gaan voelen, ook al duurt dat soms heel lang.

Online cursus
159.00 49.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

Wat is liefdesverdriet?

Liefdesverdriet is de pijn die je voelt over het verbroken zijn van een relatie of over de onbereikbaarheid van een geliefde. Vaak spreken we over liefdesverdriet in de context van een niet-huwelijkse relatie, waar de term scheidingsrouw meer op zijn plaats is.

Deze vorm van verdriet wordt in de hulpverlening serieus genomen; het is een aandoening met soms heftige symptomen:

Hoe lang duurt liefdesverdriet? Het kan in uitzonderlijke gevallen enkele weken duren, maar ook een aantal jaar. In het laatste geval neemt het verdriet allerlei gedaantes aan: eenzaamheid, je niet goed genoeg voelen etc.

hoe lang duurt liefdesverdriet

Liefdesverdriet en stressklachten

Mensen ontwikkelen in hun jonge jaren een zelfbeeld. Als kind krijg je onvermijdelijk de boodschap dat je het niet goed doet: doe je kleding aan, het moet sneller, waarom huil je zo veel, doe niet zo raar, wees eens stil. Een kind ontwikkelt hierdoor een voorwaardelijk zelfbeeld: hij of zij is goed genoeg, als. Dus eigenlijk is het kind vanuit zichzelf nog niet goed genoeg. Dat niet goed genoeg zijn is gekoppeld aan een doodsangst, want wanneer je ouders je op jonge leeftijd zouden verlaten, dan kun je niet overleven.

Wanneer we de sprong maken naar het volwassen leven, dan zien we dat volwassenen allerlei toedekkingen hebben ontwikkeld om het gevoel van onvolkomenheid niet te voelen: maskers waardoor mensen ze leuk vinden, succesvol zijn, jagen naar erkenning, van de ene naar de andere partner ‘hoppen’, enge situaties vermijden etc.

En als een volwassene dan wordt geconfronteerd met liefdesverdriet, dan kan die oude pijn in alle hevigheid opkomen. Dit lijkt te gaan over de eigenlijke situatie, maar de wortels komen uit het verleden. Want van een afstandje is het vaak best goed te zien dat er geen sprake is van een echte ramp. Veranderingen in relaties zijn normaal. Dit klinkt misschien hard, maar toch denk ik dat je in deze wereld duizenden betekenisvolle en intieme relaties zou kunnen ervaren; een relatiebreuk is niet het einde van de wereld. Toch kan het (een beetje) zo voelen: je kunt last krijgen van hevige stressklachten, aangezien je lichaam zich verzet tegen deze crisis; je vecht, vlucht of bevriest. Dit kan het laatste zetje zijn naar overspanning of burn-out.

liefdesverdriet verwerken

Liefdesverdriet verwerken: 3 tips

Het verwerken van liefdesverdriet is tweeledig: enerzijds is het goed om de pijn te voelen (meer daarover is ons blog over emotionele pijn). Anderzijds is het belangrijk om je dagelijkse bezigheden niet los te laten. De afleiding is goed voor je.

Tip 1: Neem jezelf serieus – geen contact

Kies voor je herstel. Dat betekent dat je geen contact meer hebt met je ex, en niet aan hem of haar herinnerd wordt. Anders blijft je pijn getriggerd worden, en blijf je vastzitten en vermoeidheid en radeloosheid.

Ook zonder contact kan het heel lang duren voordat je liefdesverdriet afneemt, maar dat is normaal. Toch gaat het op deze manier waarschijnlijk net wat makkelijker. Je kunt je aandacht volledig richten op ontspannen, loslaten, acceptatie en relativeren.

Online cursus
159.00 49.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

Tip 2: Zoek de oplossing in jezelf

Hierboven schreef ik over ‘oude pijn’. Het helpt wanneer je inziet dat je een deel van de oude pijn projecteert op je ex. Maar echte zelfliefde, echt geluk, kan je bij hem of haar niet vinden. Om je echt goed te kunnen voelen, is het nodig dat je jezelf accepteert zoals je bent, lief bent voor jezelf, en van het leven kunt genieten zoals het is.

Dat is niet makkelijk, want je identiteit was een tijd lang versmolten met de ander. Wie ben je nu nog? Ga oefenen om in te zien dat je nog net zo waardevol en uniek bent als voorheen. Wellicht kun je zelfs weer meer jezelf gaan zijn, nu er meer ruimte ontstaat in je leven. Een break-up is een kans om authentieker te gaan leven.

Mediteren en positief denken zijn manieren om ‘de oplossing in jezelf te vinden’. Het zijn namelijk vaak je gedachtes die de liefdesverdriet een stuk heviger maken. Gedachtes als ‘ik kan niet zonder die persoon’. 

Tip 3: Maak een lijst van de negatieve kanten van je ex

Uit onderzoek blijkt dat het helpt om je bewust te focussen op wat er niet goed was aan de relatie. Mensen zijn geneigd om na een break-up alleen nog aan de positieve kanten te denken, waardoor een veel te rooskleurig beeld ontstaat. Creëer een scherp beeld van hoe het echt was: de ruzies, het gebrek aan contact etc. Maak een lijst van wat je allemaal onprettig vond aan je ex. Blijf jezelf daaraan herinneren. Dat wil niet zeggen dat je niet meer van je ex mag houden, of hem of haar niet meer mag waarderen. Het gaat erom dat je jezelf een realistischer beeld gunt van hoe het was.

liefdesverdriet stress

Burn-out test
Gratis
Burn-out test
Onze gratis burn-out test geeft je in 50 vragen antwoord hoe het nu daadwerkelijk is gesteld met jouw stressniveau.

Conclusie

Liefdesverdriet duurt lang, soms heel lang, en quick fixes bestaan niet. De situatie is een uitnodiging om dat wat je zoekt in jezelf te gaan vinden. Zelfwaardering en geluk komen van binnenuit. Het terug proberen te winnen van je ex is dan ook niet de werkelijke oplossing. Kies voor persoonlijke ontwikkeling, kies voor jezelf.

Wil jij hulp bij stress of burn-out?

Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.

Direct contact Of bel 085 - 5363606

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit bericht:
×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven