Zoeken

Zoeken sluiten

Lichttherapie

woensdag 14 oktober 2020

Lichttherapie is een vorm van therapie die wordt gebruikt om een vitamine D tekort op te lossen. Omdat er “therapie” in de naam voorkomt, klinkt dit misschien een beetje zwaar. Dat is het absoluut niet. Lichttherapie is een van de eenvoudigste en meest toegankelijke vormen van therapie. Het is bovendien iets dat je thuis kunt doen, met behulp van een speciale lamp. Een lichttherapie lamp is een speciale lamp die UV-licht uitstraalt. Dat is dan ook de essentie van deze therapie. Maar wat doet UV-licht precies met je lichaam en waarom heb je het nodig?

Lichttherapie: het nabootsen van zonlicht

Lichttherapie is eigenlijk niets meer dan het nabootsen van zonlicht. Het menselijk lichaam maakt zelf vitamine D aan. Hiervoor is zonlicht van cruciaal belang. In het voorjaar, de zomer en delen van het najaar is het voor de meeste mensen geen probleem om voldoende zonlicht te krijgen. Later in het najaar en in de winter is dit soms lastiger.

Lichttherapie: het nabootsen van zonlicht

Bijna iedereen ervaart wel de gevolgen van te weinig zonlicht. Niet voor niets voelen mensen zich in de winter vaak wat somber. Sommige mensen krijgen zelfs last van een depressie (winterdepressie). Vaak wordt er dan gerefereerd aan het weer. “Het is ook zo donker buiten, echt ongezellig.” Hier schuilt meer waarheid in dan mensen zich soms realiseren. Het is namelijk letterlijk zo dat omdat het donkerder is en je minder aan zonlicht bloot wordt gesteld, wat van invloed is op je vitamine D aanmaak. Een tekort aan vitamine D kan sombere gevoelens veroorzaken.

Lichttherapie kan een oplossing zijn omdat de lampen die hierbij gebruikt worden zonlicht nabootsen. Natuurlijk niet letterlijk, maar het licht van deze lampen bevat wel het belangrijkste voor vitamine D-aanmaak: UV-licht.

Wat is UV-licht en waarom is het belangrijk?

UV-licht is ultraviolet licht. Het is licht dat buiten het voor mensen zichtbare spectrum valt. Wij kunnen het dus niet zien, maar sommige organismen wel. Ook met speciale camera’s kan het zichtbaar worden gemaakt. De zon is onze grootste (natuurlijke) bron van UV-licht. Zonlicht stimuleert de aanmaak van vitamine D. Wanneer dit onvoldoende gebeurt, kan de UV-lamp van een lichttherapie lamp zorgen voor aanvulling.

Hoe werkt een lichttherapie lamp?

Een lichttherapie lamp beschikt over speciale (TL)lampen. Deze lampen geven een voor ons zichtbaar wit licht, maar het belangrijkste is dat zijn ook voor ons onzichtbaar UV-licht produceren. Het is goed om te weten dat een lichttherapie lamp weliswaar UV-licht afgeeft, maar geen schadelijke UV-straling. De zon geeft die schadelijke straling wel af. Dat heeft te maken met de verschillende manieren waarop het UV-licht tot stand komt. In de zon worden energie en licht opgewerkt middels kernfusie. Dit zorgt voor schadelijke straling. Gelukkig wordt het leeuwendeel van die straling door onze atmosfeer geneutraliseerd. Een deel van die straling bereikt alsnog het aardoppervlak. Dat is de reden waardoor je door zonlicht wel kunt verbranden en door een UV-lamp niet.

Waarvoor is lichttherapie nuttig?

Waarvoor is lichttherapie nuttig?

Lichttherapie biedt diverse voordelen. Ik begin met het vanuit ons perspectief belangrijkste voordeel, omdat dit te maken heeft met depressie, stress en burn-out. Lichttherapie wordt namelijk ingezet om depressie te bestrijden.

Sceptici zeggen vaak: als UV-licht depressie tegen kan gaan, waarom gaan mensen dan niet gewoon vaker naar buiten? Er zijn een aantal redenen waarom dit wellicht niet werkt. Allereerst kan het simpelweg zo zijn dat in bepaalde maanden er gewoon niet genoeg zonlicht is om een winterdepressie tegen te gaan. Sommige mensen hebben meer behoefte aan zonlicht, net zoals sommige mensen meer behoefte hebben aan slaap dan anderen. Een tweede probleem is dat dit soms een moeilijk opgave voor depressieve mensen is. Een depressie kan samengaan met angst. Daarom zijn mensen soms gebaat bij lichttherapie in een vertrouwde, veilige omgeving.

Melatonine killer

Lichttherapie heeft nog een belangrijke toepassing en dat is het tegengaan van oververmoeidheid. Om het even heel eenvoudig te zeggen: UV-licht is het “anti-donker”. Wanneer het donker wordt, maakt je lichaam melatonine aan. Melatonine is de stof die ervoor zorgt dat je slaperig wordt. Licht is van grote invloed op de aanmaak van deze stof. Niet voor niets wordt afgeraden om schermen te gebruiken vlak voor het slapen gaan. Met name het blauwe licht van een telefoon, tablet of tv verstoort de aanmaak van melatonine.

UV-licht is een ware melatonine killer. Dit maakt lichttherapie bijzonder effectief bij mensen die kampen met chronische vermoeidheid of energietekort. Het is ook direct de reden waarom lichttherapie vooral ‘s ochtends en overdag wordt toegepast. Dit past het beste bij je natuurlijke ritme. Lichttherapie in de avonduren is geen verstandig idee, omdat dit kan zorgen voor slaapproblemen. En hoe je het ook wendt of keert: bij oververmoeidheid of energietekort is en blijft slaap het belangrijkste.

Lamp of lichttherapie bril

Lamp of lichttherapie bril

Naast lampen kan bij lichttherapie ook een speciale bril worden gebruikt. Een lichttherapie bril doet hetzelfde als een lamp, alleen met behulp van LED-verlichting. Deze is minder krachtig dan de TL-verlichting van de lampen, maar omdat de bril zeer dichtbij de ogen wordt gedragen, is het effect ongeveer gelijk.

Lichttherapie bijwerkingen

Lichttherapie bijwerkingen zijn er in principe niet. Hoofdpijn, misselijkheid of vermoeide ogen kunnen voorkomen, maar dit gebeurt niet vaak. Bovendien zijn de klachten vaak mild en gaan deze snel weer weg. Met andere woorden: lichttherapie is veilig.

Nieuwe inzichten

De laatste jaren zijn er nieuwe inzichten ontstaan op het gebied van lichttherapie. De therapie blijkt niet alleen effectief tegen winterdepressie en vermoeidheid, maar kan bij vrouwen ook helpen bij het verlichten van menstruale stoornissen en stemmingsklachten tijdens de zwangerschap.

Thuis of op locatie?

Lichttherapie kan thuis of op locatie worden gevolgd. Je kunt een lamp aanschaffen, maar als je deze therapie een keer wilt proberen, is het misschien verstandiger om een sessie te boeken bij een aanbieder. Meestal boek je meerdere sessies verspreid over een aantal weken van ongeveer een half uur per keer. Zo kom je er achter of het iets voor jou is of niet. Wil je het voortzetten omdat je het fijn vindt, dan kun je een lamp aanschaffen. Let wel op: beknibbel niet op de prijs, maar ga voor kwaliteit.

Heb jij wel eens lichttherapie gevolgd? Ik ben benieuwd naar je ervaringen. Laat gerust een reactie achter bij deze blog.

Nieuwsgierig geworden?

Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.

Burn-out test Contact opnemen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit bericht:
×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven