Zoeken

Zoeken sluiten

Kritiek op anderen. Iedereen heeft het.

dinsdag 23 augustus 2022

De afgelopen jaren lijkt het wel een gewoonte te worden: Iedereen heeft kritiek op anderen en spreekt dit steeds vaker hardop uit. Vooral op sociale media lees je niet anders dan mensen die elkaar de maat proberen te nemen. Het is natuurlijk erg gemakkelijk om vanachter je beeldscherm kritiek te uiten op iets wat een ander doet. Vooral wanneer iemand iets zegt of doet wat niet binnen de zogenaamde maatstaven hoort, duiken we er bovenop. Je ziet regelmatig groepsvorming ontstaan en pestgedrag komt steeds vaker voor. Wist je dat je met deze tunnelvisie naar anderen toe je jezelf veel stress bezorgt? Je lost er geen problemen mee op en je verspilt er kostbare energie mee.

Online cursus
159.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

Waarom kritiek op anderen?

Het is niet zo dat kritiek hebben op anderen geen functie heeft. Niet alleen op sociale media maar ook in je gedachten kun je eindeloze gesprekken hebben over wat een ander allemaal fout doet. Zonde natuurlijk want die tijd en energie zou je kunnen steken in jouw eigen persoonlijke ontwikkeling. Er is een verschil tussen het geven van opbouwend commentaar of het uiten van kritiek. Toch heeft kritiek op anderen ook een functie. Door kritisch te zijn kun je meer zelfinzicht krijgen. Waar komt de kritiek vandaan en wat is het gevoel dat jij krijgt waarom je die kritiek wil geven? Is het een frustratie dat iemand anders iets doet wat jij niet snel zou doen of ga je mee in de kritiek die anderen geven? Veel om over na te denken en bij jezelf te evalueren wat de waarde van jouw kritiek is.

sociale-media-kritiek-anderen

Kritiek en jaloezie.

Kritiek kan te maken hebben met de emotie jaloezie. Zodra de kritiek niet opbouwend is, of alleen gevuld is met vooroordelen, kan het zijn dat je iets jaloers bent. Commentaar hebben omdat je buurman al een week lawaai maakt in verband met de uitbouw die gemaakt wordt. Gaat het je echt om dat ene weekje herrie die er gemaakt wordt, of had je stiekem ook zo’n uitbouw gewenst? Je collega die sneller promoveert dan jij. Niet vreemd dat je daar kritiek op hebt. Ook niet vreemd dat die kritiek voortkomt uit jaloezie, want eigenlijk had jij die promotie gewild. Je benijdt diegene een beetje en door kritiek te geven op die collega neem jij jezelf in bescherming.

De gedachte dat je collega waarschijnlijk meer competenties bezit om die betere functie uit te voeren is beter te verwerken door kritiek te geven op een ander. Kritisch zijn naar jezelf vraagt een nederige houding. Een confrontatie met jezelf is niet altijd even fijn en vaak moet je daar wat trots voor aan de kant zetten.

Burn-out test
Gratis
Burn-out test
Onze gratis burn-out test geeft je in 50 vragen antwoord hoe het nu daadwerkelijk is gesteld met jouw stressniveau.

Wanneer jij veel kritiek hebt op anderen.

Hoe vervelend dit ook is om te lezen: Wanneer jij veel kritiek hebt op een ander ga je je zelfinzicht voorbij. Wat jij niet accepteert bij jezelf veroordeel je bij een ander. Daarnaast is het makkelijker om anderen kritiek te geven dan bij jezelf ten rade te gaan. Het kan ook zo zijn dat je ervan overtuigd bent dat je het beter weet dan anderen. Je ziet jezelf als iemand met een uitgesproken mening en vindt dat anderen dat maar moeten accepteren. Echter komt het zelden voor dat iemand alles beter weet dan anderen. Soms kun je je afvragen of anderen wel op die mening zitten te wachten. Probeer het om te draaien en je in te leven hoe jij het vindt als anderen continu kritiek hebben op wat jij doet. Welk gevoel krijg je hierbij? Dat is hoogstwaarschijnlijk hetzelfde gevoel wat de ander krijgt wanneer jij alsmaar weer kritiek geeft.

kritiek-kritiek-anderen

Functionele kritiek.

Een keer kritiek hebben op iemand anders kan ontzettend opluchten. Je stoort je misschien al langer aan andermans gedrag en soms heeft dit ook invloed op hoe jij je voelt. Ondanks dat het een verademing kan zijn eindelijk te zeggen wat er op je hart ligt, is de reactie die je terugkrijgt zelden wat je had verwacht. Voordat je kritiek neerlegt bij een ander bedenk dan wat de functie is en welk doel je hiermee wil bereiken. Heb je een vriend of vriendin die elk weekend veel te veel drinkt en daardoor problematisch gedrag vertoont? Niet leuk voor die vriend om te horen maar wel begrijpelijk dat je daar een keer wat van zegt. Deze kritiek komt voort uit jouw zorgen en je wil iemand behoeden voor nare gebeurtenissen. Dat noemen we functionele kritiek.

Een ander verhaal is: Zelf geen druppel alcohol drinken omdat je er niet mee om kunt gaan. Wanneer je in gezelschap bent van mensen die wel een alcoholische versnapering nuttigen, prediken dat alcohol slecht. Geen fraaie manier van kritiek geven en vaak ook een uiting van jaloezie of afgunst.

Online cursus
159.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

Conflicten uit de weg gaan.

Je zal gemerkt hebben dat je kritiek op anderen niet altijd zonder weerwoord gaat. Het kan zelfs tot ruzies leiden. Zonde want misschien wil je wel een belangrijke boodschap overbrengen. De manier van communiceren is belangrijk. Plat kritiek geven of opbouwend commentaar kan het verschil maken tussen conflict of begrip. Wat ook belangrijk is om te beseffen is dat je niet altijd je kritiek hoeft te delen. Zoals eerder gezegd, wat is de functie en heeft je commentaar toegevoegde waarde. Op sociale media meegaan in het kritiek die anderen geven heeft geen enkele functie. Je voelt je misschien even goed ergens bij te horen maar achteraf heeft het je niets gegeven. Bezint eer ge begint. Maak jezelf los van een negatieve spiraal gevuld met commentaar op anderen. Het geeft je niet alleen veel rust, je creëert ook een stuk minder stress en spanning bij jezelf.

Rust-gunnen-kritiek-anderen

Minder kritiek geven.

De patronen willen doorbreken van steeds maar weer kritiek op anderen te willen geven is een eerste stap naar gezonde zelfreflectie. Je wordt je bewust van deze karaktereigenschap en wil daar iets mee gaan doen. Wanneer je merkt dat je hier handvatten voor nodig hebt kan een professionele coach kan jou hiermee helpen. Indien je al jaren vastgeroest zit in deze vorm van expressie is cognitieve gedragstherapie een effectieve behandelmethode. Samen komen jullie bij de onderliggende reden waarom je de behoefte hebt kritiek op anderen te geven. ACT is ook een bewezen methode te leren afstand te nemen van externe ruis en meer tot jezelf te komen. Als je veel van je kritiek online plaatst is het een idee een tijdje rust te nemen van al die sociale media. Hoe voel je je na een week zonder al die externe prikkels?

Wil jij hulp bij stress of burn-out?

Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.

Direct contact Of bel 085 - 5363606

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Dit bericht:
×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven