Zoeken

Zoeken sluiten

Koortslip door stress: 10 tips voor jouw weerstand

vrijdag 18 juni 2021

Koortslip door stress: 10 tips voor jouw weerstand                                 

Stress is vaak een belangrijke oorzaak voor het ontstaan van een koortslip. Doordat stress kan leiden tot een zwak immuunsysteem ben je eerder vatbaar voor virussen of infecties. De kans op het krijgen van een koortslip is dus groter bij een lage weerstand. Ervaar je veel stress? Dit kan stress door het werk zijn, maar ook stress door het ontbreken van emotionele balans. Wist je bovendien dat vakantiestress ook veel voorkomt? Het is dan ook niet verwonderlijk dat veel mensen een koortslip krijgen vlak voor of tijdens de vakantie. Bij een gezonde levensstijl en weinig stress, zal een koortslip weinig kans krijgen. In dit blogartikel lees je meer over een natuurlijke koortslip behandeling en hoe je een koortslip voortaan kunt voorkomen. Een koortslip is eigenlijk een teken van jouw lijf dat meer aandacht voor jezelf nodig is.

koortslip

Beginnende koortslip aanpakken

Een koortslip is niet alleen vervelend omdat het jeuk kan geven of zelfs pijnlijk kan zijn, maar ook ziet het er niet prettig uit. Is een koortslip besmettelijk? Een koortslip is zeer besmettelijk dus een goede hygiëne is dan belangrijk. Wees altijd voorzichtig in het bijzijn van baby’s die kwetsbaarder zijn. Je kunt een koortslip aanpakken met een koortslip zalf of koortslip pleister, maar het blijft belangrijk om de koortslip oorzaak aan te pakken. Een koortslip is een reactie van het lichaam dat er ergens een onbalans is. Behandel het dan ook niet alleen aan de buitenkant, maar sta ook eens stil bij jouw algehele lichamelijke, maar ook mentale gezondheid.

Online cursus
49.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

Stress als boosdoener bij een koortslip                                                       

Een koortslip steekt eerder de kop op in tijden van veel stress. Stress wordt door iedereen anders ervaren. Daarnaast zijn er verschillende vormen van stress. Toch zijn er een aantal stress symptomen die voor velen zeer herkenbaar zijn. Bijvoorbeeld vermoeidheid, hoofdpijn, stemmingswisselingen en concentratieproblemen. Daarnaast kun je prikkelbaar zijn, chagrijnig of je hebt een kort lontje. Bij een koortslip door stress kunnen er ook emotionele klachten zijn en zelfs depressieve gevoelens. Tenslotte ervaren veel mensen slaapproblemen of hormonale disbalans door stress. Een koortslip behandelen en voorkomen begint dan ook bij het herkennen van stress symptomen. Dit hoef je niet alleen te doen, want bijvoorbeeld wandelcoaching kan jou hierbij helpen.

Burn-out test
Gratis
Burn-out test
Onze gratis burn-out test geeft je in 50 vragen antwoord hoe het nu daadwerkelijk is gesteld met jouw stressniveau.

De rol van ons immuunsysteem

In tijden van stress of een ongezonde levensstijl, zal ons immuunsysteem verzwakken. Dit maakt ons kwetsbaarder voor virussen, zoals een koortslip. Een koortslip is namelijk een herpes virus. Zorg je voor een goede weerstand dan zul je niet snel last krijgen van een koortslip. Onze darmflora speelt hierbij ook een belangrijke rol. Ervaar je darmklachten? Dan is het goed mogelijk dat niet alleen jouw darmen, maar ook jouw weerstand niet optimaal is. Als er problemen zijn met de spijsvertering, kunnen er ook andere huidklachten ontstaan, zoals netelroos of eczeem. Een gezonde darmflora betekent dus vaak ook een goed werkend immuunsysteem. Jouw levensstijl is dan ook van groot belang bij het voorkomen van een koortslip.

Koortslip corona

Zorg je voor een sterk immuunsysteem dan krijgen virussen zoals een koortslip of corona weinig kans. Jouw lichaam is dan in staat om zich te verweren zodat je gezond blijft. Onderschat daarbij jouw zelfgenezend vermogen niet en besteed daadwerkelijk aandacht aan alle aspecten in je leven die van invloed kunnen zijn op jouw weerstand en weerbaarheid.

koortslip

Koortslip behandeling op een natuurlijke manier                                   

Een koortslip behandeling gaat over het verhogen van je weerstand door jouw levensstijl aan te passen of te verbeteren. In de meeste gevallen is er namelijk sprake van een tekort aan voedingsstoffen, te weinig beweging en teveel stressmomenten. Lees onze 10 tips voor een sterke weerstand. Zo voorkom je niet alleen een koortslip, maar ook darmklachten en huidproblemen.

  • Kies voor onbewerkte en verse voeding met veel groente en fruit. Daarnaast beperk je bij voorkeur het gebruik van dierlijke producten. Vermijd ook teveel suikers, gluten en alcohol. Zorg bovendien voor voldoende omega 3 vetzuren. Tussendoor kies je zoveel mogelijk voor gezonde snacks.
  • Een ruime hoeveelheid vitamine C zal jouw immuunsysteem direct een boost geven. Dit kun je toepassen als de koortslip al aanwezig is. Zo zal het sneller verwijnen. Zorg overigens altijd dagelijks voor genoeg vitamine C en neem eventueel nog extra in.
  • Zink is een essentieel mineraal dat veranwoordelijk is voor veel lichaamsprocessen. Net als met vitamine C, kan ons lichaam ook niet zonder zink.
  • Houd je darmflora op peil met prebiotica en probiotica. Zo ondersteun je jouw darmen voor een goede weerstand.

Stress verminderen

  • Verminder stress door te zorgen voor voldoende rustmomenten gedurende de dag, dus ook op het werk. Ervaar je veel werkdruk dan kan delegeren een oplossing zijn.
  • Zorg voor voldoende slaap zodat je lichaam en geest kunnen opladen, ook dit komt jouw immuunsysteem ten goede. Een magnesium supplement kan jou helpen beter te slapen.
  • Neem tijd voor jezelf bijvoorbeeld door meditatie of self care. Wist je dat zelfliefde en authentiek zijn ook bijdragen aan minder stress?
  • Dagelijkse lichaamsbeweging is nodig voor jouw immuunsysteem, liefst in de natuur, want de natuur helpt je tevens aan meer zuurstof en een goede ademhaling.
  • Ontgift je lichaam met bijvoorbeeeld spirulina of chlorella. Daarnaast ontgift je ook je geest door het te voeden met inspirerende en positieve quotes of affirmaties.
  • Vermijd het gebruik van chemische verzorgingsproducten en schoonmaakmiddelen. De gifstoffen komen via de huid in je bloed terecht en kunnen de weerstand verlagen. Een koortslip kun je verzorgen met een pure, plantaardige olie zoals jojoba olie.
Online cursus
49.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

koortslip

Koortslip door stress en een lage weerstand                                            

Een zwak immuunsysteem is veelal de oorzaak van het ontstaan van een koortslip. Bij een lage weerstand is er vaak sprake van teveel stress en te weinig ontspanning. Daarnaast is er een mogelijk tekort aan vitaminen en mineralen, zoals vitamine C, vitamine D en zink. Bovendien werkt beweging en tijd doorbrengen in de natuur helend op zowel lichaam en geest. Bij een koortslip is het altijd van belang om de oorzaak aan te pakken, welke vaak begint bij het verbeteren van jouw gehele levensstijl. Tenslotte kan een koortslip door stress je ervan bewust maken beter voor jezelf te zorgen.

Wil jij hulp bij stress of burn-out?

Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.

Direct contact Of bel 085 - 5363606

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit bericht:
×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven