Zoeken

Zoeken sluiten

Knuffelen tegen stress en meer gezondheidsvoordelen

woensdag 20 oktober 2021

Knuffelen tegen stress en meer gezondheidsvoordelen 

Knuffelen tegen stress werkt echt. Bovendien heeft het nog veel meer voordelen voor onze gezondheid. Knuffelen is fijn en het zorgt voor een warm gevoel. We knuffelen elkaar als we blij en enthousiast zijn. Daarnaast knuffelen we iemand die verdrietig is om onze steun te tonen. Bovendien knuffelen we voor genegenheid. Knuffelen geeft direct een ontspannende werking op de hersenen. Onze neurotransmitters krijgen hierdoor namelijk een seintje waardoor het stresshormoon cortisol snel wordt verlaagd. In tijden van stress is knuffelen dus een gemakkelijke manier om te kunnen ontspannen of om onze angst te verlichten. Niemand in de buurt om mee te knuffelen? Dan kun je ook met een huisdier of zelfs met een koe knuffelen.

Wist je dat knuffelen er ook voor kan zorgen dat we minder snel ziek worden? Het verbetert namelijk ook onze weerstand. Knuffelen tegen stress in coronatijd is dan ook aan te raden. Kortom, knuffelen is goed voor lichaam en geest!

knuffelen tegen stress

Online cursus
49.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

Knuffelen tegen stress en een betere gezondheid

Heb je vaker last van een rusteloos gevoel of een verminderde concentratie? En wil je weer helder denken? Als we knuffelen, komt het hormoon oxytocine vrij, ook wel het knuffelhormoon genoemd. Als we iemand knuffelen of aanraken, stijgt ons oxytocine level. Het wordt in verband gebracht met meer geluk en minder stress. Ons zenuwstelsel kalmeert zich waardoor stress minder kans krijgt. Knuffelen geeft voordelen voor zowel jouw lichamelijke als jouw mentale en emotionele gezondheid. Laat knuffelen bijvoorbeeld deel uitmaken van jouw ochtendroutine. Zo begin je de dag direct met liefde en een kalme geest.

Lichamelijke gezondheidheidsvoordelen

Mentale en emotionele gezondheidsvoordelen

Burn-out test
Gratis
Burn-out test
Onze gratis burn-out test geeft je in 50 vragen antwoord hoe het nu daadwerkelijk is gesteld met jouw stressniveau.

knuffelen tegen stress

Knuffelen tegen stress: zo kan het ook

Er zijn nog meer manieren om te knuffelen tegen stress als jouw dierbaren niet bij je zijn. Zo kun je ook jouw huisdier knuffelen. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat alleen al het aaien van een hond of kat kalmerend voor je kan zijn. Daarnaast kun je een koe knuffelen voor een rustgevende werking. Bovendien kun je bomen knuffelen, want wist je dat bomen geluksstofjes uitscheiden?

Huisdier knuffelen

Ervaar je dagelijks hoofdpijn en vermoeidheid als symptomen van stress? Ook het knuffelen met dieren heeft een zelfde ontspannende werking op ons zenuwstelsel als het knuffelen met mensen. Zo vermijd je nog meer drukte in je hoofd Daarnaast kunnen dieren helpen jouw zelfliefde en intuïtie te verbeteren. Als je geen huisdier hebt, kun je ook naar een dierenopvang gaan. Of misschien kun je op de hond of kat van de buren passen? Zo kalmeer je niet alleen jezelf, maar maak je tegelijkertijd ook deze dieren blij met jouw liefde en aandacht. Wist je bovendien dat huisdieren de levensenergie in huis kunnen verbeteren?

Koe knuffelen

Wist je dat ook een koe knuffelen tegen stress kan helpen? Misschien zou je het niet zeggen, maar koeien zijn intelligente dieren, want ze praten met elkaar. Daarnaast blijken ze ook hun emoties te kunnen uiten naar andere koeien. Bovendien houden ze van nature van knuffelen en geknuffeld worden. Een koe knuffelen blijkt net zo’n positief effect te hebben als het knuffelen met mensen. Uit onderzoek is zelfs gebleken dat knuffelen met koeien onze emotionele gezondheid kan verbeteren. Hoe mooi is dat?

Bomen knuffelen

De natuur heeft al een kalmerend effect op ons lichaam en onze geest. Bomen zorgen niet alleen voor meer zuurstof  in je longen, maar het knuffelen met bomen werkt ook meteen als een meditatie. Zo kun je je gedachten loslaten en krijg je weer rust in je hoofd. Ook kun je dit moment gebruiken om jouw dankbaarheid te uiten of om positieve affirmaties uit te spreken. Combineer het bomen knuffelen met een mooie wandeling in de natuur. Zo kun je bijvoorbeeld gaan bosbaden waarmee je ook de verbinding met jezelf kunt verbeteren. Neem tijdens het wandelen altijd gezonde snacks mee. Zo voorkom je dat je kiest voor ongezonde voeding dat jou meer stress kan geven. Kortom, ons brein krijgt ook weer rust en ruimte door een boom te knuffelen.

Online cursus
49.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

knuffelen tegen stress

Knuffelen tegen stress en angst 

Met knuffelen geef je niet alleen aandacht aan de ander, maar geef je ook aandacht aan jezelf. Knuffelen heeft dan een positieve invloed op jullie beide. Wanneer is knuffelen een goed idee? Het geeft je direct ontspanning in tijden van stress, want het zorgt voor een kalme geest. Als je last hebt van verschillende stress symptomen kan knuffelen direct een positieve invloed hebben. Zo kun je baat hebben bij knuffelen indien je jezelf steeds vaker betrapt op bijvoorbeeld zorgen maken en piekeren

Knuffelen geeft namelijk positieve energie, niet alleen voor jezelf, maar ook voor de ander. Voel je je vaker overprikkeld? Knuffel dan eens wat vaker en het liefst dagelijks een aantal keren. Het kan zelfs angstklachten en depressieve gevoelens helpen verminderen. Bovendien kan het ervoor zorgen dat je beter met werkdruk om kunt gaan. Zo kan knuffelen uiteindelijk zelfs bijdragen aan het voorkomen van overspannenheid of een burn-out

En als je van dieren houdt, knuffel jouw huisdier dan eens vaker. Of een koe, want koeien knuffelen is heel ontspannend en heel leuk om samen met kinderen te doen. Dieren vergroten daarnaast jouw zelfbewustzijn Bovendien heeft het knuffelen met bomen een rustgevende en spirituele werking voor ons. Tenslotte helpt knuffelen jou er ook aan herinneren wat de zin van het leven is, namelijk liefde!

Wil jij hulp bij stress of burn-out?

Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.

Direct contact Of bel 085 - 5363606

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit bericht:
×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven