Zoeken

Zoeken sluiten

Je hart volgen

zondag 13 juni 2021

Je hart volgen of je verstand?

Als het gaat om je hart volgen vragen mensen regelmatig aan mij wat ze moeten doen: hun (gevoel) hart volgen of hun verstand (ratio, gedachten)? Dit is niet eenvoudig te beantwoorden. Vooral omdat gevoel vaak wordt verward met verlangen. Sowieso kan ik op deze vraag geen antwoord geven omdat ik nooit weet wat het beste voor iemand is. Dat kan alleen de persoon zelf ervaren. Bovendien wat goed is voor mij hoeft niet goed te zijn voor een ander. Het enige wat ik hierin kan doen is handvatten aanreiken zodat de ander zelf kan ervaren wat op dat moment het goede of passende voor hem of haar is.

Wat is dat, voelen?

Soms zijn er misverstanden over voelen. Graag wil ik hier helderheid over geven. De sensaties die je ervaart in of op je lichaam noem ik voelen. Een duidelijk voorbeeld hiervan is jeuk. Je voelt een kriebel bij je neus en je eerste reactie is erover wrijven zodat de kriebel verdwijnt. Maar er zijn ook andere sensaties te voelen. Bijvoorbeeld als je verdrietig bent kun je dit als een sensatie ervaren in het borst/buikgebied.

Je ervaart bijvoorbeeld een druk in je borst waardoor je anders ademt. Veel mensen ervaren dit als onplezierig (net zoals jeuk) en proberen dit gevoel te laten verdwijnen. Dit kan bijvoorbeeld door te sporten, sociale media, shoppen, praten, denken, alcohol, drugs; eigenlijk alle afleiding zolang het maar niet met voelen te maken heeft. Door dit gevoel te vermijden blijft het zitten en blijft het van tijd tot tijd aandacht vragen. Door dit vermijdenkun je op den duur allerlei klachten ontwikkelen.

je hart voelen

Je hart volgen en leren voelen

Een andere mogelijkheid dan vermijden is om interesse te hebben naar het gevoel. Dit betekent je aandacht er op richten. Nieuwsgierig zijn en onderzoekend. Hoe voelt dit gevoel? Waar in mijn lichaam voel ik dit gevoel? Belangrijk hierbij is dat je door blijft ademen in plaats van je adem in te houden. Als je je aandacht op dit gevoel blijft richten komen er misschien tranen, misschien ook niet. Houd de tranen niet tegen, laat maar gebeuren. Het is belangrijk om dit gevoel er te laten zijn zolang het voelbaar blijft. Als je merkt dat je aandacht verslapt, dan is dit een signaal om weer terug te gaan naar het gevoel. Het is een voortdurend onderzoeken. Na een poos merk je misschien dat het gevoel verandert en zelfs wel helemaal verdwijnt. Dan is dat wat er op dat moment is en laat je het hierbij.

Als je dit niet gewend bent dan kun je dit oefenen. Dit kan gedurende de dag. Bijvoorbeeld als je irritatie voelt kun je jezelf de vraag stellen: Hoe voelt dit in mijn lichaam? En waar voel ik dit in mijn lichaam? Dit onderzoeken kan bij elke emotie. Dus ook bij vreugde, verdriet of boosheid. Op een gegeven moment wordt dit steeds gemakkelijker en word je je meer bewust van wat er gebeurt in je lichaam met betrekking tot emoties. Je lichaam geeft dus signalen over wat er op dat moment gebeurt. Het kunnen overigens ook gedachten zijn waarop je lichaam reageert.

Waarom zou ik leren voelen?

Dit is een manier om je bewust te worden van bijvoorbeeld stress. Stress is duidelijk voelbaar in je lichaam en een signaal dat er wat aan de hand is. Wanneer stressgevoelens vermeden worden kun je hier op den duur last van krijgen. Zowel psychisch als lichamelijk. Daarom is het belangrijk dat je de signalen van je lichaam opmerkt en er naar luistert. Door ze te onderzoeken kun je ontdekken wanneer en in welke situatie er stress ontstaat. Dit kan allerlei oorzaken hebben die ook weer de moeite waard zijn om te onderzoeken.

je hart leren voelen

Door steeds te blijven onderzoeken word je je bewust van mechanismen die je jezelf hebt aangeleerd (mogelijk in je jeugd) en die je belemmeren om volledig te leven. Zodra je deze mechanismen bewust bent, ontstaat de mogelijkheid om te veranderen en wellicht een lichter en vreugdevoller leven te leiden. Om je hart te volgen, zul je ook eerst je gevoel de ruimte moeten geven. Je hart volgen begint met je hart te verstaan.

Wat is het misverstand omtrent gevoel en verlangen?

Zoals eerder aangegeven wordt gevoel regelmatig verwart met verlangen. Verlangen ontstaat wanneer er een tekort is. Als je alles hebt wat je graag zou willen is er geen verlangen meer. Een tekort is voelbaar in je lichaam. Dit kunnen vitamines zijn waardoor dit voelbaar wordt in je lichaam maar ook bijvoorbeeld een tekort aan aandacht is voelbaar.

je hart leren volgen

Dus bij de vraag “Je hart volgen (gevoel/verlangen) of je verstand?” kun je je afvragen welk verlangen er onder dit gevoel schuilt. Dit kun je onderzoeken. Ook onder andere weer door middel van het voelen in je lichaam. Een voorbeeld hierin is het verlangen naar een andere baan. Een vraag kan dan zijn: “Wat maakt dat ik weg wil bij mijn huidige baan? Door te voelen kan het antwoord zijn dat je je niet gewaardeerd voelt. Hoe voelt dat, niet gewaardeerd worden? Is dit een gevoel wat je kent of is dit nieuw? Hoe oud is dit gevoel? Je kunt eindeloos onderzoeken en al voelende ervaren wat klopt voor jou. Hierin is geen goed of fout. Elk antwoord is goed. Elke keuze die je maakt is ook goed omdat je nooit weet wat de gevolgen zijn van een keuze, welke keuze je ook maakt.

Je hart volgen door zelfonderzoek

Vaak is het niet eenvoudig om zo’n zelfonderzoek te doen en te leren voelen. Het vraagt om moed, volharding en meestal begeleiding. Wellicht ook niet de gemakkelijkste weg maar zeker een weg die helderheid en oplossingen geeft en minder angst. Het leven wordt er lichter door. Er ontstaat vertrouwen en meer ruimte voor vreugde en genieten. Als elk gevoel er mag zijn en er niets vermeden wordt (vastgehouden wordt) dan stromen emoties door je heen; ze komen en gaan. Dit is inherent aan leven. Alles komt en gaat. Alles verandert voortdurend. Niets blijft hetzelfde. Daar begint de mogelijkheid om je hart te volgen.

Geniet ervan! Enne, als je een kriebel bij je neus hebt probeer dan eens niet te krabben maar te ervaren hoe dit voelt…

Wil jij hulp bij stress of burn-out?

Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.

Direct contact Of bel 085 - 5363606

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Dit bericht:
×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven