Zoeken

Zoeken sluiten

‘Ik moet stoppen met roken’

donderdag 8 februari 2024

Januari is alweer vergevorderd. Ruim 40% van de Nederlanders begint het nieuwe jaar met goede voornemens. Met stip staan genoteerd de voornemens: Afvallen, stoppen met roken en minder alcohol drinken. Zo tegen het eind van januari zijn onze goede voornemens alweer een beetje ingehaald door de dagelijkse realiteit. Slechts één op de tien houdt zijn goede voornemens vol. Ons brein kiest veelal de weg van de minste weerstand en voor je het weet ben je weer terug in je oude gedrag. In dit blog bespreek ik het voornemen om te stoppen met roken.

Onze coaches zijn gespecialiseerd in het coachen van mensen met stress en burn-out, depressie en angst- en/of paniekaanvallen. Wij zorgen dat je snel de juiste hulp krijgt.
Online cursus
159.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

Een juist doel definiëren

Om je doel te halen is het belangrijkste een juist doel te definiëren. ‘Ik moet stoppen met roken’ hoort hier niet bij. Dit doel begint al te schuren bij het woordje “moet”. Alles wat moet, wekt over het algemeen de nodige weerstand op. Van moeten naar mogen, naar willen. Wat zou je eigenlijk willen? Een aardig doel is dus iets wat je zou willen. Wat levert het je op als je stopt met roken, minder alcohol gaat drinken en begint met afvallen?

Ook stoppen met roken kun je SMART maken als doel.

Maak je doel SMART

Je kunt niet alleen doelen SMART maken die je bijvoorbeeld op de werkvloer stelt, ook stoppen met roken kan je inpakken als SMART doel. Om je geheugen op te frissen leg ik hieronder uit hoe je stoppen met roken op kan delen als SMART doel. Dit is een voorbeeld van een ingevuld doel.

Specifiek

Ik wil stoppen met roken. Dit ga ik doen door het op te delen in haalbare stappen.

Meetbaar

Ik wil dit doel halen door het in stappen op te delen. Eerst start ik met afbouwen van het roken. Op 1 maart wil ik volledig gestopt zijn met roken. Als ik een moeilijk moment heb, schrijf ik op wat ik op dat moment ervaar en voel. Welke gedachten komen er bij mij op en hoe lang duren deze? Welke moment op de dag vind ik het moeilijkst om geen sigaret op te steken en hoeveel sigaretten per dag wil ik in het begin maximaal roken? Deze sigaretten deel ik in op de moeilijkste momenten.

Burn-out test
Gratis
Burn-out test
Onze gratis burn-out test geeft je in 50 vragen antwoord hoe het nu daadwerkelijk is gesteld met jouw stressniveau.

Acceptabel

Ik sta volledig achter het doel. Door te stoppen met roken houd ik meer geld over wat ik beter kan besteden, mijn gezondheid zal sterk verbeteren en ik krijg meer energie.

Realistisch

Door goed inzicht te hebben in mijn afbouwschema, en mij daar strikt aan te houden, is het haalbaar 1 maart gestopt te zijn met roken. Hierin is het ook belangrijk na 1 maart regelmatig bij te houden wat mijn moeilijke momenten zijn en terug te lezen hoe ik daar voor mijn stopdatum mee omging.

Tijdsgebonden

Ik wil 1 maart gestopt zijn met roken. Dit betekent dat ik 4 weken heb volledig af te bouwen. In de eerste week mag ik 10 sigaretten per dag roken. De tweede week breng ik dat terug naar 5 sigaretten per dag. De derde week zijn dit er 3 en de vierde week heb ik nog 1 sigaret per dag. Het liefst dat ik die achter de hand kan houden voor als de trek te groot is, maar mijn streven is om in de 4e week al niet meer te roken.

Roken is duur: Geld als motief

Een gescheiden man vertelde mij over zijn vakantie met zijn 12 jarige zoon naar een warm land, hoe zij samen van elkaar genoten hebben en dichter bij elkaar kwamen tijdens deze vakantie. Hij zou wel vaker met zijn zoon op vakantie willen maar had helaas weinig geld voor dit soort uitgaven. Ik zag dat hij rookte en rekende hem voor uit dat hij gemakkelijk voor 2 à 3 duizend euro per jaar op rookte. Geld dat hij ook kan besteden aan die mooie vakantie die hij in gedachten heeft. Is geld een goed argument om te stoppen met roken? Wat vindt u?

Stoppen roken is moeilijk maar uiteindelijk krijg je er veel voor terug.

Afschrikwekkende waarschuwing

Dat sigaartje, borreltje en frietje zullen ons de das niet omdoen. Bij onze goede voornemens gaat het meestal over ‘te’. “Overal waar ‘te’ voorstaat is niet goed behalve ‘tevreden’”, zei mijn moeder dan. Te veel roken, drinken, eten, te weinig bewegen etc. Onze overheid is druk bezig ons bewust te maken van ons ongezonde gedrag. Helpen deze campagnes echt? Op het pakje sigaretten staan de meest afschrikwekkende afbeeldingen en teksten. Heeft dit alles enig effect? De plaatjes blijken het meeste effect te hebben bij jonge rokers, rokende 55-plussers zijn het minst onder de indruk.

Zijn doel is niet het stoppen met roken

De man met het zware beroep die hijgend met zijn gereedschap en installatie de trap oploopt. Boven gekomen moet hij eerst 5 minuten bijkomen en staat hij flink te hoesten. Op een zekere dag heeft hij besloten volledig te stoppen met roken. Zijn doel is niet stoppen met roken, zijn doel is: weer als een ‘jonge kerel’ de trap op kunnen lopen, met volle bepakking, en het werk waar hij zo van houdt te kunnen blijven uitvoeren. Stoppen met roken is een middel geworden om dit doel te bereiken.

Onze coaches zijn gespecialiseerd in het coachen van mensen met stress en burn-out, depressie en angst- en/of paniekaanvallen. Wij zorgen dat je snel de juiste hulp krijgt.
Online cursus
159.00
Online cursus
Stap voor stap stressvrij, bewezen effectief, op basis van het Liberi Fasenplan.

‘Ik wil 100 worden, ik wil die kleine zien opgroeien’

Met dit vooruitzicht zou hij tevens kunnen besluiten minder alcohol te drinken en gezonder te eten als middel om zijn doel te bereiken. We halen de focus af van stoppen met roken, het mindere van alcohol en een gezond eetpatroon. De focus ligt op het werkelijke doel dat je wilt bereiken. Voor schrijver Herman Brusselmans kwam er ook een emotioneel doel bij, maar daardoor niet minder  krachtig: “Afgelopen jaar werd mijn zoontje Roman geboren en ik wil dat hij zonder sigaret opgroeit. Sinds mijn vriendin zwanger was ben ik buiten gaan roken, en nu is het tijd om helemaal te stoppen. Ik wil 100 worden, vooral voor Roman. Ik wil die kleine zien opgroeien.”

Aan jou om je werkelijke doel te definiëren.

Wiebe Coach Liberi

Stoppen met roken samen met mij

Ben jij ook klaar met je ongezonde leefstijl en wil jij ook stoppen met roken om andere levensdoelen te bereiken? Neem vrijblijvend contact met mij op en bekijk wat ik voor jou kan betekenen.

Veelgestelde vragen

Binnen 24 uur daalt je bloeddruk en de kans op hartfalen. Na 2 dagen is alle nicotine uit je lichaam. Na 3 dagen kun je makkelijker ademen. Na 5 jaar is de kans op mondholte- of slokdarmkanker gehalveerd. Na 10 jaar heb je 50% minder kans op longkanker dan toen je nog rookte.
Stoppen met roken is een doel op zich. Door dit doel SMART te maken, krijg je meer overzicht over wat je nodig hebt dit doel te behalen. Schroom niet om hulp in te schakelen.
Ten eerste verhoogt roken de kans op allerlei verschillende vormen van kanker. Maar ook aandoeningen zoals longaandoeningen, hart- en vaatziekten, ziekte van Crohn en maagzweren. Daarnaast verlaagt het je algemene gezondheid aanzienlijk.
Uit een onderzoek van Trimbos is gebleken dat de totale ziektelast veroorzaakt door roken rond de 9,4% ligt. Dit lijkt een laag percentage, maar is vergeleken met andere ongezonde leefstijlen een aanzienlijk hoog percentage.
Je longen wacht een zware taak nu je bent gestopt met roken. Er is een hoop schade aangericht en dit heeft tijd nodig om te herstellen. Het kan wel tot 9 maanden duren voordat je volledig van het hoesten door roken af bent.

Bronvermelding:

Roken veroorzaakt een vervelende rokershoest.

Wil jij hulp bij stress of burn-out?

Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.

Direct contact Of bel 085 - 5363606

Laat een reactie achter op dit blogartikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit bericht:
×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven