Zoeken

Zoeken sluiten

Hoe mannen en vrouwen uiting geven aan stress

vrijdag 31 januari 2020

Mannen en vrouwen verschillen soms van elkaar als dag en nacht. Vanzelfsprekend zijn er uitzonderingen, maar uitzonderingen bevestigen de regel. Er zijn namelijk wel degelijk gebieden waarop je voor een groot gedeelte onderscheid kunt maken tussen mannen en vrouwen. Niet zelden heeft dat te maken met de manier waarop mannen en vrouwen omgaan met emoties. Dit betekent ook dat mannen en vrouwen waarschijnlijk op een andere manier uiting geven aan stress. Maar hoe uit een man stress over het algemeen? En een vrouw? 

Deze blog is niet bedoeld om te generaliseren. Het kan heel goed zijn dat jij dit leest en denkt: nee, zo zit ik niet in elkaar. Houd in gedachte dat deze blog ingaat op de verschillen tussen mannen en vrouwen bij uiting geven aan stress over het algemeen. Het kan belangrijk zijn om op veel voorkomende verschillen in te gaan, om elkaar beter te leren begrijpen, maar ook om van elkaar te leren. Want dat mannen en vrouwen op het gebied van stress uiten van elkaar kunnen leren, is duidelijk.

Waarom stress uiten belangrijk is

Stress uiten kan een hoop problemen voorkomen. Het kan daarom ontzettend belangrijk zijn. Sommige mensen hebben een zeer sterke manier van uiting geven aan stress. Soms kun je direct zien of merken of iemand last heeft van stress. Wellicht is hier bij jou sprake van. Merkt jouw omgeving op wanneer je last hebt van stress, dan kun je dit misschien als vervelend ervaren; het betekent eveneens dat mensen automatisch goed hoogte kunnen krijgen van jouw mentale staat. Zij zullen waarschijnlijk aan de bel trekken wanneer ze zien dat het niet goed met je gaat.

stress-uiten-vrouw

Er zijn ook mensen bij wie stress zich nauwelijks uit. Hoewel dit voordelen kan hebben (zoals het goed kunnen verbergen van nervositeit tijdens een presentatie op het werk), kleven hier ook nadelen aan. Ben jij iemand die stress niet eenvoudig uit en blijf je uiterlijk onbewogen onder invloed van stress, dan zal je omgeving stress bij jou ook minder snel kunnen herkennen. Dat kan fijn zijn, want dan vragen mensen niet bij elk wissewasje hoe het met je gaat. Er is echter ook een keerzijde en dat is dat mensen wellicht niet zien wanneer jij steun of hulp nodig hebt

Stress uiten is belangrijk, omdat het problemen kan voorkomen. Want wat is stress precies en hoe slecht is het voor je? Stress kun je onderscheiden in twee soorten. Gezonde stress – stress die je nodig hebt om tot bepaalde prestaties of reacties te komen – en ongezonde stress: stress die slecht kan zijn voor je gezondheid wanneer je hier te veel of te lang aan wordt blootgesteld. Wanneer je ongezonde stress onvoldoende kunt uiten, loop je een verhoogd risico op gezondheidsklachten zoals overspannenheid of een burn-out.

Uiting geven aan stress: de verschillen tussen mannen en vrouwen

Kijkend naar de manier waarop mannen en vrouwen uiting geven aan stress, zie je over het algemeen best wel wat verschillen. Ik herhaal nogmaals: over het algemeen, want niet alle mannen en vrouwen zijn hetzelfde of voldoen aan het algemene beeld. 

Een van de opvallendste verschillen is over het algemeen dat vrouwen makkelijker praten over stress. Voor een deel kan dit verklaard worden door maatschappelijke verschillen. Mannen ervaren over het algemeen stress vaker als een teken van zwakte. Dit verhoogt de drempel om erover te praten met bijvoorbeeld vrienden. Bij vrouwen gaat dit vaak gemakkelijker. Voor mannen is het vaak wat onwennig.

stress uiten man

Stress doet zowel geestelijk als lichamelijk iets met je. Ook daarin zie je vaak verschillen tussen mannen en vrouwen. Zo komt het vaak voor dat vrouwen emotioneel worden door stress. Geïrriteerd raken door stress kan iedereen overkomen. Bij irritatie zie je dat mannen wat vaker boos of agressief gedrag kunnen vertonen dan vrouwen. Dat mannen en vrouwen verschillend uiting geven aan stress, heeft ook te maken met de hersenen.

Stress uiten betekent dat je jouw gevoelens niet opkropt. Meer uiting geven aan stress zorgt er meestal dus voor dat je beter met stress om kunt gaan omdat je stress en emoties geen kookpunt bereiken. Dit kan ook zorgen voor een opmerkelijk verschil.

Stress uiten versus opkroppen

Kort gezegd kun je stellen dat mannen stress en emoties vaker opkroppen dan vrouwen. Ook dit zorgt ervoor dat het uiten van stress bij mannen en vrouwen flink kan verschillen. Bij veel vrouwen bevindt stress zich iets meer aan de oppervlakte: zodra zij stress ervaren, zoeken zij naar manieren om dit te uiten. Dat kan ervoor zorgen dat zij al een milde vorm van stress uiten, terwijl mannen hier veel langer mee wachten. Dat heeft dan weer als resultaat dat er sprake kan zijn van een ware stress uitbarsting. Alle spanningen en emoties komen in een keer naar boven en dit kan zowel jezelf als je omgeving behoorlijk verrassen.

Stress opkroppen is dan ook niet verstandig. Het is voor iedereen aan te raden om een goede uitlaatklep voor stress te vinden. Wat een goede uitlaatklep is, is afhankelijk van je voorkeur, maar ook van hoe stress zich uit. Stress kun je mentaal en fysiek ervaren.  

Mentale uitingen van stress zijn onder andere:

Fysieke uitingen van stress zijn onder andere:

uiten van je stress

Lukt het je niet om goed uiting te geven aan je stress?

Lukt het je niet om goed uiting te geven aan stress? Het kan leerzaam zijn om te kijken naar het andere geslacht. Zowel mannen als vrouwen hebben over het algemeen sterke punten en mogelijk minder sterke punten bij het omgaan met stress.

Vrouwen kunnen vaak:

  • Goed praten over stress
  • Hun gevoelens onder woorden brengen
  • Erkennen dat zij wellicht hulp nodig hebben

Valkuilen voor vrouwen kunnen zijn dat zij te emotioneel naar stress kijken of zichzelf de schuld geven voor hun stress.

Mannen kunnen vaak:

  • Stress goed rationaliseren
  • Een fysieke uitlaatklep vinden
  • Hun grenzen aangeven

Valkuilen voor mannen kunnen zijn dat zij moeilijk praten over stress, zich ervoor schamen of denken dat het een teken van zwakte  is.

Als experts op het gebied van stress en burn-outs zien wij dagelijks wat de gevolgen kunnen zijn van het niet kunnen uiten van stress. Ervaar jij klachten, wees dan eerlijk naar jezelf toe en erken dat je wellicht hulp nodig hebt. Wij staan voor je klaar.

Nieuwsgierig geworden?

Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.

Burn-out test Contact opnemen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit bericht:
×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven