Hoe kan coaching helpen om een angststoornis te verlichten?

zaterdag 25 augustus 2018

angststoornis-coachingBang zijn we allemaal wel eens, maar een angststoornis gaat verder dan enkel bang zijn. Het gaat gepaard met heftige angst, paniek en lichamelijke klachten zonder dat daar daadwerkelijk aanleiding voor is. Wat een angststoornis precies inhoudt en op wat voor manier coaching hierbij hulp zou kunnen bieden lees je in dit artikel.

Wat is een angststoornis?

Angst kan een naar gevoel geven wat je alert maakt op alles om je heen. Je lichaam maakt zich klaar om zich te weren tegen gevaar. Als er werkelijk gevaar is, is angst dus behoorlijk nuttig. Bij een angststoornis is er echter geen reden voor de angst die je voelt. Een angststoornis kan er uiteindelijk voor zorgen dat je bepaalde situaties gaat vermijden. Hierdoor kunnen bepaalde dingen in het dagelijks leven ineens heel moeilijk worden. Daarnaast versterkt dit vaak de angst.

Verschillende soorten angststoornissen

Er zijn verschillende soorten angststoornissen, onderstaande lijst zijn de meestvoorkomende.

  • Gegeneraliseerde angststoornis (GAS): Deze vorm van angst heeft te maken met dagelijkse gebeurtenissen. Iemand met een gegeneraliseerde angststoornis piekert over zaken zoals werkprestaties, gezondheid of geld. Dit piekeren gebeurd terwijl de eigen situatie geen concrete aanleiding geeft om erover te piekeren. Dit kan soms veel tijd van de dag in beslag nemen.
  • Obsessief-compulsieve stoornis (OCS): Bij een dwangstoornis, ofwel een obsessief-compulsieve stoornis, Ervaar je continu dwanggedachten of dwanghandelingen. Dit kan gaan om het controleren of de deur gesloten is, dat de oven is uitgezet of bepaalde handelingen een x aantal keer moeten uitvoeren. De angst dat bepaalde handelingen niet worden gedaan, is groot en het vermogen om op zichzelf te vertrouwen in die situaties is klein. Het kan erg belemmerend zijn omdat er – afhankelijk van de ernst van de dwangstoornis – continu dwanggedachten zijn waardoor concentratie kan verminderen en er veel tijd verloren gaat aan het uitvoeren van dwanghandelingen. Hierdoor blijft er minder tijd over voor bijvoorbeeld sociale contacten, leuke uitjes. Ook school of het functioneren op werk kunnen hierdoor belemmerd worden.
  • Paniekstoornis: Dit soort angststoornis gaat vaak van kwaad naar erger. Wanneer iemand met regelmaat een paniekaanval heeft kan het zijn dat hij of zij last heeft van een paniekstoornis. Tijdens een paniekaanval word je overladen door angst wat erg heftig kan zijn. Bij mensen met een paniekstoornis kan het gebeuren dat er een angst voor paniekaanvallen wordt ontwikkeld. Hierdoor wordt de kans op meer paniekaanvallen ook groter. Een paniekstoornis kan vaak gepaard gaan met agorafobie. Het vermijden van plekken waar een paniekaanval makkelijk kan opkomen hoort hier bij. Denk hierbij aan drukke plekken als een restaurant of winkel.
  • Agorafobie: Het vermijden van situaties en plekken staat hierbij centraal. Dit kan gaan om plekken waar het druk is. Bijvoorbeeld een winkel, supermarkt, bioscoop, restaurant of concertzaal. Vaak gaat het er bij dit soort angst om dat de plek waar je bent niet zomaar verlaten kan worden of dat er niet op tijd iemand is om je te helpen als je angstig wordt. Steeds meer locaties worden vermeden om op die manier geen last te hebben van angst of paniek.
  • Specifieke fobie: Zoals het woord al zegt is er een fobie voor een specifieke situatie, voorwerp, object of dier. Denk aan extreme angst voor honden, vliegangst, hoogtevrees of claustrofobie. Er kan een paniekaanval ontstaan wanneer iemand toch geconfronteerd wordt met de specifieke fobie. Alleen al wanneer er gedacht wordt aan bijvoorbeeld vliegen kan er heftige angst ervaren worden.

Overige angststoornissen zijn onder andere: PTSS, sociale fobie, angststoornis NAO en acute stressstoornis.

Wat is de oorzaak van een angststoornis?

De oorzaak van een angststoornis kan per individu verschillend zijn. Een mogelijke oorzaak kan zijn:

  • Psychische factoren: Wanneer je veel zelfvertrouwen hebt en assertief bent is de kans op een angststoornis kleiner, omdat deze mensen angstige situaties vaak wel aangaan. Mensen die dit soort situaties uit angst vermijden hebben een veel grotere kans op het ontwikkelen van een angststoornis.
  • Invloeden uit het gezin en erfelijkheid: Een angstige moeder of vader kan ervoor zorgen dat je dezelfde angsten ontwikkelt als je zelf ouder wordt. Zij zijn je voorbeeld en als je altijd gezien hebt dat je vader of moeder angstig is bij een bepaalde situatie, leer je in feite dat het normaal is om bang te zijn als dezelfde situatie zich voordoet. Daarnaast kan er sprake zijn van erfelijke factoren.
  • Heftige gebeurtenissen: Gebeurtenissen zoals het overlijden van een dierbare, een scheiding, maar ook zaken zoals promotie en het krijgen van een baby kunnen invloed hebben op het krijgen van een angststoornis. Zulke ingrijpende gebeurtenissen kunnen het zelfvertrouwen verlagen waarnaast de veilige, bekende situatie drastisch kan veranderen wat erg beangstigend kan zijn.
  • Individuele ervaringen: Als je één keer een situatie meemaakt die heel beangstigend was, zoals bijvoorbeeld een auto ongeluk. Kan er een angst ontstaan om nog met de auto te rijden. Hetzelfde geldt voor turbulentie in het vliegtuig wat vliegangst kan veroorzaken. Of een overval in de supermarkt waardoor een specifieke fobie ontstaat. Zo’n zelfde situatie zal worden vermeden en zelfs de gedachten aan de ervaring kan angst veroorzaken.

angststoornis-burn-outCoaching om angsten te verminderen

Leven met een angststoornis kost veel energie. Daarnaast vraagt het lichamelijk ook veel van je. Het is daarom belangrijk om de angst te verminderen. Een coach kan daarbij helpen. Een coach zal dieper ingaan op waar de angst vandaan komt en hoe jij ervoor kunt zorgen dat deze minder heftig aanwezig is. Door te praten met een coach krijg je nieuwe inzichten en vaak ook handvatten en tips die jij zelf in de praktijk kunt toepassen. De kans bestaat dat je juist de angst op moet zoeken, om uiteindelijk te kunnen ervaren dat er helemaal niets is om bang voor te zijn. Dit zijn pittige oefeningen maar bieden je uiteindelijk wel veel vrijheid.

Een coach kijkt met je mee naar jouw situatie en zal je ondersteuning bieden om jezelf beter te leren kennen. Zo kun je de oorzaak van de angst vinden en oplossen. Een coach weet door de juiste vragen te stellen, welke interventies nodig zijn om jouw angsten uiteindelijk te kunnen verlichten of zelfs wegnemen. Het is niet zo dat de coach jouw probleem op gaat lossen; dit is altijd iets wat je zelf moet doen. Een coach kan je wel veel tips en inzichten geven maar uiteindelijk zul je het zelf in de praktijk moeten brengen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit bericht:

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van stress en burn-out. Door je aan te melden voor onze nieuwsbrief ga je akkoord met onze privacyvoorwaarden.

Coach Tom

Onze coaches staan voor je klaar

Onze coaches

Vind coaches in jouw buurt

×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven