Zoeken

Zoeken sluiten

Heb ik een burn-out?

zondag 7 juni 2020

Heb ik een burn-out? Dat is een vraag die jij jezelf wellicht stelt wanneer je merkt dat stress je teveel wordt. Er is een eenvoudige manier om het antwoord op deze vraag te krijgen. Daar vertel ik dadelijk meer over. Wat gezegd moet worden, is dat het lof verdient dat jij jezelf deze vraag stelt. De confrontatie met jezelf aangaan, is niet eenvoudig. Toegeven dat je wellicht een burn-out hebt, is lastig. Is dit namelijk echt het geval, dan wacht je wellicht een pittige tijd. Eén ding is echter zeker: vanaf hier wordt het beter. De burn-out coaches van Liberi zijn gespecialiseerd in het behandelen van burn-outs en helpen jou stap voor stap op weg naar volledig en blijvend herstel.

Maar eerst moet de vraag “heb ik een burn-out?” natuurlijk beantwoord worden. Want heb je er één? Of is wat jij ervaart “gewoon” ernstige stress of misschien overspannenheid (surmenage)? Als dat het geval is, is het ook goed dat jij werk maakt van je gevoelens en problemen. Chronische stress en overspannenheid kunnen namelijk het voorportaal vormen van een burn-out. Dus ook als je nog geen burn-out hebt, maar wel het gevoel hebt dat je jouw stress niet de baas bent, kun je de hulp van onze coaches inschakelen. Je kunt een burn-out coach namelijk ook preventief inschakelen.

Heb ik een burn-out

Heb ik een burn-out? Ontdek het in de burn-out test

Of jij een burn-out hebt, is relatief snel en eenvoudig vast te stellen. Dit kan met behulp van een burn-out test. Liberi biedt jou deze test geheel gratis en vrijblijvend aan. Deze test is wetenschappelijk onderbouwd en wordt ook door huisartsen en psychologen gebruikt. De burn-out test, test jouw stress op vier verschillende gebieden waarop symptomen van een burn-out kunnen optreden. Op deze vier deelgebieden krijg je een score. Is er sprake van een verhoogde score op één of meerdere gebieden, dan loop je een verhoogd risico op het krijgen van een burn-out. Wellicht heb je dan al een burn-out. De uitkomst van de test kan worden gebruikt om te bespreken in een vrijblijvend kennismakingsgesprek met een burn-out coach bij jou in de buurt.

Wij vinden het belangrijk dat je een goede klik hebt met jouw coach. Daarom is de kennismaking ook vrijblijvend. Is er geen sprake van een klik, dan regelen wij opnieuw een kennismakingsgesprek met een andere coach. Door de uitslag te bespreken en dieper in te gaan op je problemen, kan de coach antwoord geven op de vraag heb ik een burn-out. Vervolgens kan je coach jou vertellen hoe hij of zij met behulp van een op maat gemaakt plan jou kan helpen bij het overwinnen van je burn-out.

Schrik niet van de uitslag

Soms zie je de uitslag van een burn-out test niet aankomen. Je vraagt je af: heb ik een burn-out? Je maakt je wellicht zorgen, maar ergens in je achterhoofd is er die stem die zegt: het zal wel meevallen. Wellicht valt het niet mee en is de uitkomst van de test heftiger dan je had gedacht. Schrik hier niet van. Het verandert niets aan de situatie. Het betekent niet dat het ineens slechter met je gaat. Het laat alleen wel goed zien waarom jij je voelt zoals jij je voelt.

Wanneer er een burn-out bij je wordt vastgesteld, voelt dit misschien als vervelend nieuws. Probeer het echter van de positieve kant te zien: er is een logische verklaring voor het feit dat jij je niet goed voelt. Er is een oorzaak én er is een oplossing.

uitslag van een burn-out test

Heb ik een burn-out? Ja. Wat nu?

Je hebt antwoord gekregen op de vraag “heb ik een burn-out?” en dat antwoord is bevestigend. Wat doe je nu? Dat is geheel aan jou. Wat je ook doet: het is goed om aan de slag te gaan met jouw problemen en je burn-out te overwinnen. Anders dan bij stress en overspannenheid is ontspannen bij een burn-out in principe niet voldoende om te herstellen. Zelfstandig herstellen van een burn-out is mogelijk, maar kan een lang en zwaar gevecht zijn. De beste kans op een snel en volledig herstel, maak je met behulp van een burn-out coach.

Er is veel dat mensen zich niet realiseren bij burn-outs. Sommige vragen zijn eenvoudig te beantwoorden. Hoe voelt een burn-out, bijvoorbeeld. Je ondervindt aan den lijve hoe dit voelt en hoe zwaar het in mentaal en fysiek opzicht is om te functioneren. Je wilt hier vanaf. Ook wat te zeggen bij een burn-out is vaak duidelijk. Je omgeving merkt waarschijnlijk al langere tijd dat je niet goed in je vel zit. Wees dus eerlijk en praat erover. Je zult merken dat mensen je willen helpen.

Maar hoe lang duurt een burn-out? Gemiddeld genomen bedraagt de hersteltijd van een burn-out acht maanden. Dat is een ontzettend lange tijd. Door de hulp van een burn-out coach in te schakelen, maak je de beste kans om sneller te herstellen. Onze unieke methode die gebruikmaakt van het door ons zelf ontwikkelde Fasenplan en wandelcoaching zorgt voor het snelst mogelijke herstel. Hoe snel dit is, is van tevoren niet te zeggen. Dit hangt af van onder andere de hevigheid van je burn-out en je specifieke klachten.

Je kunt ook een ander helpen

Deze blog draait om het beantwoorden van de vraag “heb ik een burn-out?” en om wat je vervolgens kunt doen. Maar misschien maak jij je geen zorgen om jezelf, maar om een ander. Het is goed om te weten dat je ook een ander een burn-out test kunt laten doen. Heb jij een partner, familielid of vriend(in) om wie jij je zorgen maakt? Laat hem of haar gebruikmaken van de gratis burn-out test. Bedenk je wel dat iemand weerstand kan bieden tegen het maken van deze test. Een mogelijke burn-out erkennen is niet eenvoudig. Wees geduldig, bied steun en benadruk dat je het voorstelt omdat je het beste voorhebt met iemand om wie je geeft.

een ander helpen

Lees hier tips om een moeilijk gesprek aan te gaan. Een burn-out coach geef je antwoorden en handvatten bij belangrijke vragen, zoals hoe kom in van stress af? En of je nu voor jezelf of voor een ander contact met ons opneemt: je bent nergens toe verplicht.

Wil jij hulp bij stress of burn-out?

Doe geheel vrijblijvend de burn-out test of neem contact met ons op.

Direct contact Of bel 085 - 5363606

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Dit bericht:
×
Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over stress en burn-out. Inschrijven